Rosjanom brakuje części do samochodów. Tak sobie radzą

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: załoga Kamaz podczas Silk Way Rally
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: załoga Kamaz podczas Silk Way Rally

Sankcje Zachodu na Rosję sprawiły, że na Wschodzie mają spory problem z produkcją samochodów. Rosjanom brakuje dostępu do nowoczesnych technologii i robią wszystko, by w jakiś sposób sprowadzić do siebie niezbędne komponenty.

Po tym jak Rosja wszczęła wojnę w Ukrainie, Zachód nałożył na kraj szereg sankcji gospodarczych. Dotknęły one bardzo mocno m.in. sektor motoryzacyjny. Najwięksi producenci wycofali się z rosyjskiego rynku, odcinając się od państwa-agresora. Rosjanie stracili też dostęp do wielu nowoczesnych technologii, przez co obecnie można tam zamówić rodzime modele Łady bez ABS czy klimatyzacji.

W maju 2022 roku spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji rok do roku wyniósł aż 83,5 proc. Wpłynęło na to nie tylko nie wyjście z kraju zachodnich producentów, ale też wzrost cen - wskutek inflacji, turbulencji gospodarczych i sankcji niektóre modele droższe są nawet o 60 proc.

Problem nie dotyczy jedynie samochodów osobowych. Trudna sytuacja dotyczy m.in. rosyjskiej dumy - firmy Kamaz. Chociaż mowa o krajowym producencie ciężarówek, to spora liczba podzespołów pochodziło spoza granic Rosji.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: co tam się wydarzyło? Szalone sceny po meczu Polaków!

Kamaz pozbawiony dostępu do części

Wskutek sankcji Kamaz został pozbawiony dostępu do opon amerykańskiego Goodyeara, elementów zawieszenia i układu hamulcowego amerykańskiego Wabco, francuskich smarów i olejów Motul i Total. Z Niemiec do Rosji wysyłano chłodnice Webasto, akumulatory Varta i uszczelniacze Loctite.

Sankcje utrudniły m.in. Kamazowi przygotowania do Silk Way Rally, rajdu terenowego rozgrywanego w Rosji. - Nasze ciężarówki są sporych rozmiarów i składają się z wielu komponentów. Przy ich produkcji współpracowaliśmy dotąd z całym światem. Montowaliśmy części z USA, Europy, Chin - zdradził "Championat" Siergiej Sawostin, zastępca dyrektora ds. produkcji i rozwoju w Kamazie.

Rosjanie szukają części do ciężarówek Kamaz
Rosjanie szukają części do ciężarówek Kamaz

Wieloletnia współpraca zapewniła Rosjanom, jak to ujął Sawostin, "rozległe kontakty". Dlatego firma stara się je wykorzystać, by zdobyć niektóre części nieoficjalnymi kanałami. - Z niektórymi utrzymujemy pewne kontakty, w przypadku innych firm trzeba będzie znaleźć inne źródło importu. Elementy zawieszenia kupowaliśmy dotąd za granicą, a teraz udaje się nam je produkować u siebie w Czełnach z lokalnymi partnerami - zdradził Rosjanin.

Zdaniem Sawostina, "antyrosyjskie sankcje" otworzyły oczy jej firmie i zrozumiała ona, że wyprodukowane w kraju komponenty wcale nie są gorsze od tych zachodnich. - Okazuje się, że można je mieć szybciej i taniej, a też osiągają dobre wyniki - ocenił.

Rosjanie przekonują, że sankcje są im niestraszne

Dla Rosjan występ w Silk Way Rally, który odbędzie się w połowie lipca, ma kluczowe znaczenie. Tegoroczna edycja imprezy ma wyjątkowy charakter, bo ma oddawać hołd carowi Piotrowi I Wielkiemu. Mija bowiem 350 lat od narodzin władcy, do którego imperialistycznej polityki często odwołuje się sam Władimir Putin.

Na dodatek, wskutek sankcji i postanowienia FIA o konieczności rywalizacji pod neutralną flagą, Rosjanie mogą nie wystartować w Rajdzie Dakar na początku 2023 roku. Dlatego tak duży nacisk położony jest na Silk Way Rally.

Występ w Silk Way Rally ma kluczowe znaczenie dla Kamazu
Występ w Silk Way Rally ma kluczowe znaczenie dla Kamazu

- Na szczęście nasz kraj jest tak duży i ma tak ogromny potencjał, że sankcje są nam niestraszne. Napotkaliśmy pewne problemy w przygotowaniu ciężarówek do rajdu, ale jakoś wychodzimy z tej sytuacji - przyznał "Championat" kierowca Eduard Nikołajew, jedna z legend Dakaru.

Zdaniem Nikołajewa, Kamaz szykowany na Silk Way Rally, zbudowany w oparciu o części wyprodukowane w Rosji, może być nawet lepszy od poprzednika. - Dziękuję wszystkim, którzy nas wspierają w przygotowaniach. Znajdujemy części, których szukaliśmy i okazuje się, że niektóre z nich są nawet lepsze od zagranicznych komponentów - dodał Nikołajew.

Łukasz Kuczera, WP SportoweFakty

Czytaj także:
Skandal w F1. Kierowca zawieszony
Sensacyjne informacje ws. Micka Schumachera