Żużel w Polsce w początkowym okresie zdobywał dużą popularność. Chociaż wyścigi motocyklowe miały swoje korzenie w Australii i Wielkiej Brytanii, już przed wojną nad Wisłą organizowano liczne zawody. W 1932 roku postanowiono zorganizować pierwsze w historii Indywidualne Mistrzostwa Polski, które odbyły się na torze w Mysłowicach - miejscu, które dziś nie kojarzy się z żużlem.
Jednym z głównych bohaterów tych zawodów był Rudolf Breslauer, uznawany za faworyta w każdej imprezie, w której brał udział. Swoje sukcesy zawdzięczał znakomitemu wyczuciu motocykla, co przekładało się na jego znakomitą postawę na torze.
Podczas pierwszego finału IMP potwierdził swoje umiejętności, przyciągając na stadion tłumy kibiców, którzy przyszli zobaczyć jego jazdę.
ZOBACZ WIDEO: Stal czeka kryzys? "Nie będzie nas stać na tak wysokie kontrakty"
Bohater tej historii urodził się 16 kwietnia 1911 roku w Katowicach. Żużlową karierę rozpoczął w wieku 16 lat, a już pięć lat później odniósł znaczące sukcesy. W tamtych czasach żużel różnił się od współczesnego. Turniej o IMP rozgrywano w różnych klasach, a Breslauer triumfował w dwóch – do 350 ccm i 500 ccm. W pierwszej z nich zawodnicy mieli do pokonania 4800 metrów (6 okrążeń), a w drugiej 6400 metrów (8 okrążeń). W obu kategoriach wygrał z wyraźną przewagą.
W trakcie zawodów w 1932 roku rozegrano także trzy biegi dodatkowe, w których Breslauer potwierdził swoją dominację. W pierwszym biegu, na dystansie 4 kilometrów, zdobył wędrowną nagrodę "IKC", wyprzedzając Leopolda Barona, przyszłego Indywidualnego Mistrza Polski, o ponad 4 sekundy. W kolejnym biegu o Nagrodę Miasta Mysłowice pokonał Edwarda Langera. Trzeci bieg, o najlepszy czas dnia imienia śp. Smudy, również zakończył zwycięstwem Breslauera.
Ojciec zawodnika, Paweł Breslauer, pełnił funkcję założyciela i prezesa Śląskiego Klubu Motocyklowego. To właśnie on zachęcił młodego Rudolfa do rozpoczęcia przygody z motocyklem. Decyzja ta okazała się trafna, ponieważ już w pierwszej edycji IMP Rudolf zdobył tytuł mistrza. Jednak w drugiej edycji sędziowie dopatrzyli się nieprawidłowości w jego motocyklu. Obrażony na zarzuty, Rudolf wycofał się z rywalizacji.
Breslauer kontynuował rozwijanie swoich umiejętności, lecz jego karierę przerwał wybuch II wojny światowej. Chociaż przeżył jej trudne lata, w powojennej Polsce nie było mu łatwo. Ze względu na niemieckie brzmienie nazwiska został zmuszony do zmiany tożsamości. Od 1948 roku występował jako Edward Wrocławski, reprezentując barwy Pogoni Katowice. Po kilku latach porzucił żużel na rzecz wyścigów samochodowych, w których zdobył mistrzostwo Polski.
Rudolf Breslauer zmarł 23 stycznia 1999 roku i został pochowany w swoim rodzinnym mieście, Katowicach.