Gdy w grudniu Robert Kubica gościł w Warszawie na imprezie podsumowującej sezon 2022 w wykonaniu sportowców wspieranych przez Orlen, mówił o swoich planach na kolejną kampanię i zdradził, że ma dopięty program startów. Nie jest tajemnicą, że Kubica ma nadal rywalizować w wyścigach długodystansowych WEC.
- Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł oficjalnie zakomunikować, gdzie dokładnie będę startował i z kim - powiedział wtedy Kubica. Od tego momentu minęło kilka tygodni, a wciąż oficjalnie nie poznaliśmy planów krakowianina na sezon 2023.
Lista startowa WEC na razie bez Kubicy
We wtorek włoska Prema, z którą Kubica był związany przez ostatni rok, ujawniła nazwiska dwóch kierowców na sezon 2023. Nie było w tym gronie Kubicy. Co więcej, zespół podkreślił, że w samochodzie oznaczonym numerem 9 w WEC zobaczymy "całkowicie nowy skład". Oznacza to zakończenie współpracy z Polakiem, co nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę krytyczne komentarze Kubicy pod adresem Premy w sezonie 2022.
Natomiast w środę poznaliśmy oficjalną listę startową WEC na rok 2023. Żaden z zespołów nie zgłosił Kubicy, ale nie oznacza to, że plany startowe Polaka zdezaktualizowały się. Zwłaszcza w kategorii LMP2, w której najprawdopodobniej nadal będziemy oglądać polskiego kierowcę, jest sporo wolnych miejsc w ekipach.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: treningi z nią dałyby popalić! Polska dziennikarka w formie
Kubica celował w prężnie rozwijającą się kategorię Hypercar, ale wiemy, że zobowiązania względem Formuły 1 i różnego rodzaju konflikty interesów raczej uniemożliwią mu zawarcie umowy w najwyższej klasie WEC. Teoretycznie jest jednak na to mała szansa, bo wśród Hypercarów wolne miejsca mają JOTA, która korzystać będzie z samochodu Porsche, a także Proton (również Porsche) i Glickenhaus Racing.
Sporo wolnych miejsc w LMP2
W kategorii LMP2 znajdziemy dwa samochody Premy, która została zgłoszona do mistrzostw już bez marki Orlen w nazwie, co jest kolejną sugestią wskazującą na zakończenie współpracy z Kubicą. Dwa samochody tej kategorii zamierza w sezonie 2023 wystawiać zespół Alpine, z którym również łączono Kubicę. To rozwiązanie wydawało się ciekawe dla Polaka, bo mógłby on równocześnie pracować dla francuskiej ekipy F1.
Problem w tym, że Alpine współpracuje z marką Elf, która stanowi konkurencję dla Orlenu. Francuska firma produkująca oleje znalazła się nawet w nazwie zespołu na sezon 2023, przez co trudno sobie wyobrazić angaż Kubicy.
Warto przy tym podkreślić, że Alpine zamierza tylko rok spędzić w LMP2, bo Francuzi właśnie pracują nad swoim Hypercarem. Dlatego w sezonie 2024 ponownie zobaczymy ich w najwyższej kategorii WEC. To kolejny z powodów, dla którego zatrudnienie w tym zespole byłoby ciekawym rozwiązaniem dla kierowcy z Polski.
Wolne miejsca w LMP2 mają też dwa zespoły WRT, z którym Kubica zna się bardzo dobrze, bo startował w jego barwach w sezonie 2021, a także Vector Sport. Ten ostatni chce docelowo w przyszłości wystawiać do rywalizacji Hypercara produkcji włoskiej firmy Isotta Fraschini, co mogłoby stanowić ciekawą opcję dla Kubicy w kontekście awansu do najwyższej kategorii wyścigów długodystansowych.
W kategorii LMP2 po raz kolejny znalazło się też miejsce dla polskiego zespołu Inter Europol Competition, który należy do Wojciecha Śmiechowskiego. Ekipa spod Warszawy wystawiać będzie do rywalizacji jeden samochód z numerem 34.
Lista startowa WEC - sezon 2023 - Hypercar:
Numer | Zespół | Kierowca nr 1 | Kierowca nr 2 | Kierowca nr 3 |
---|---|---|---|---|
2 | Cadillac Racing | Earl Bamber | Alex Lynn | Richard Westbrook |
4 | Vanwall Racing Team | Tom Dillmann | Esteban Guerrieri | Jacques Villeneuve |
5 | Porsche Penske Motorsport | Dane Cameron | Michael Christensen | Frederic Makowiecki |
6 | Porsche Penske Motorsport | Kevin Estre | Andre Lotterer | Laurens Vanthoor |
7 | Toyota Gazoo Racing | Mike Conway | Kamui Kobayashi | Jose Maria Lopez |
8 | Toyota Gazoo Racing | Sebastien Buemi | Brendon Hartley | Ryo Hirakawa |
38 | Hertz Team JOTA | Yifei Ye | ? | ? |
50 | Ferrari AF Corse | Alessandro Pier Guidi | James Callado | Antonio Giovinazzi |
51 | Ferrari AF Corse | Antonio Fuoco | Miguel Molina | Nicklas Nielsen |
93 | Peugeot TotalEnergies | Paul di Resta | Mikkel Jensen | Jean-Eric Vergne |
94 | Peugeot TotalEnergies | Loic Duval | Gustavo Menezes | Nico Mueller |
99 | Proton Competition | Gianmaria Bruni | ? | ? |
708 | Glickenhaus Racing | Romain Dumas | ? | ? |
Lista startowa WEC - sezon 2023 - LMP2:
Numer | Zespół | Kierowca 1 | Kierowca 2 | Kierowca 3 |
---|---|---|---|---|
9 | Prema Racing | Juan Manuel Correa | ? | ? |
10 | Vector Sport | Ryan Cullen | ? | ? |
22 | United Autosports | Filipe Albuquerque | Phil Hanson | ? |
23 | United Autosports | Joshua Pierson | Tom Blomqvist | Oliver Jarvis |
28 | JOTA | David Heinemeier Hansson | Pietro Fittipaldi | Oliver Rasmussen |
31 | Team WRT | Sean Gelael | ? | ? |
34 | Inter Europol Competition | Jakub Śmiechowski | Fabio Scherer | ? |
35 | Alpine Elf Team | Mathieu Vaxiviere | ? | ? |
36 | Alpine Elf Team | Andre Negrao | ? | ? |
41 | Team WRT | Rui Andrade | ? | ? |
63 | Prema Racing | Doriane Pin | ? | ? |
Czytaj także:
Śmierć kibica na Dakarze. Tragiczny incydent na trasie
Cenzura w F1 stała się faktem. "Nie można używać wyścigów do prywatnych celów"