Planowany start Nowej Fabii w rajdach samochodowych w klasie Super 2000 to nowa karta w ponad 100-letniej tradycji aktywności Škoda Auto w sportach motorowych. Lipcowa prezentacja dla przedstawicieli importerów Škody zapowiada szybkie zakończenie finalnego etapu przygotowań Nowej Fabii Super 2000, która według deklaracji producenta, powinna być gotowa do startów jeszcze w tym roku.
Nowy rajdowy model Škody pojawił się także w 7. rundzie mistrzostw Czech - 4 lipca podczas Rajdu Bohemia. Škoda Auto to wieloletni partner Rajdu, który tradycyjnie odbywa się w Mladá Boleslav. Kibice mogli z bliska zobaczyć, jak wygląda najnowsza Fabia S2000 - model testowy został wyeksponowany przy rampie startowej. Pierwszy publiczny pokaz możliwości tego samochodu odbędzie się podczas przedostatniej rundy mistrzostw Czech - prestiżowego Rajdu Barum, będącego eliminacją ME i IRC, w dniach 22-23 sierpnia.
Warto dodać, że w lipcowej prezentacji Fabii S2000 wzięli udział kierowcy rajdowi Jan Kopecký i Raimund Baumschlager. Młody, 26-letni Czech Jan Kopecký, startuje w rajdach samochodowych dopiero od siedmiu lat. Już jednak zdążył wpisać się w listy rankingowe motosportu zajmując punktowane miejsca, kierując Fabią WRC w rajdach w Hiszpanii, Niemczech i Finlandii. W 2004 roku został Rajdowym Mistrzem Czech. Z kolei 49 letni Raimund Baumschlager to doświadczony kierowca austriacki. Brał udział w kilkunastu rajdach Mistrzostw Świata (WRC), był kierowcą fabrycznym Volkswagena, a w latach 2003-2005 co roku zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Austrii. Wśród kierowców uczestniczących w procesie testowania i optymalizacji modelu rajdowego Fabia Super 2000 znaleźli się także wielokrotny mistrz Finlandii Sebastian Lindholm, a także dwukrotny mistrz świata i ikona rajdów Carlos Sainz.
- Spodziewany start Nowej Fabii w klasie Super 2000 budzi w kręgu fanów sportów motorowych wiele emocji - mówi Maciej Wisławski, polski pilot rajdowy, jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce i ekspert Szkoły Auto. - Klasa Super 2000 została zaprojektowana z myślą o większej dostępności sportów motorowych. Samochody w niej startujące miały być tańsze niż dostosowane do klasy WRC. Planowano, aby były bardziej zbliżone cenowo do grupy N, czyli samochodów produkcyjnych, ale producenci samochodów oraz zawodnicy dostrzegli w niej olbrzymi potencjał rozwoju - twierdzi Wisławski. Wyjaśnia, że w rezultacie samochody grupy N nie mają większych szans w starciu z klasą Super 2000 i znaczna grupa zawodowych rajdowców planuje transfer z grupy WRC do klasy S2000. - To dynamiczne, lekkie i silne samochody. Ważą 1150-1200 kg i są napędzane silnikami o mocy około 300 KM. Myślę, że Nowa Fabia S2000 może w tej klasie wywalczyć dla Škody wiele sukcesów - dodaje.
Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA nowy model napędza 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa opracowana w oparciu o dwulitrowy silnik FSI 110 kW, znany ze Škody Octavia, którego moc podniesiono ze 150 KM do około 280 KM. Fabia została wyposażona w sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów oraz system napędu na cztery koła z trzema dyferencjałami mechanicznymi. Wymiary auta to: 3992 mm długości, 1798 mm szerokości i rozstaw osi równy 2486 mm.
Realizując pierwsze testy modelu Škoda Fabia Super 2000, firma Škoda Auto uczciła setną rocznicę jednego z najbardziej pomyślnych okresów w historii swej rywalizacji sportowej, w którym zdobywała liczne nagrody i wyróżnienia podczas krajowych i międzynarodowych rajdów.