Tegoroczna trasa Rajdu Orlen została rozszerzona i zmodyfikowana w stosunku do poprzedniego roku. Tylko trzy spośród zeszłorocznych odcinków specjalnych pozostaną na trasie Rajdu Orlen 2008 - będą one miały jednak zmieniony kierunek. Resztę zaprojektowano zupełnie od początku - jest to spowodowane wymogiem organizacyjnym rajdu w ramach Pucharu Europy Środkowej, gdzie minimalna długość odcinków specjalnych wynosi w sumie 170 km. Nowe oesy będą bardzo widowiskowe. Rajd rozpocznie się prologiem rozgrywanym w samym sercu Płocka - między Starym Miastem a Wisłą.
-Po raz pierwszy w tym roku, część oesów przenosimy na południową stronę Wisły - powiedział Zdzisław Siwiński, zastępca dyrektora rajdu. - Dzięki temu większa liczba kibiców będzie miała możliwość podziwiania zmagań kierowców podczas rajdu, a kierowcy sprawdzą się na całkowicie nowych trasach. Specyfika trasy na Mazowszu pozostanie jednak bez zmian - szybkie zakręty, dużo szczytów, wybijających pagórków i hopek, gdzie samochody będą tracić przyczepność z podłożem. Kibice mogą więc liczyć na sportowe emocje i wrażenia rajdowe. Ostateczny kształt trasy poznamy bezpośrednio przed rajdem, 5 września, po zatwierdzeniu jej przez PZM.
- W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa kibiców podczas Rajdu Orlen zostanie zastosowany doskonale sprawdzający się system zabezpieczenia tras, polegający na wygradzaniu ich dwoma rodzajami taśm asekurujących. Kolorem czerwonym oznaczone będą szczególnie niebezpieczne miejsca, tzw. koperty, czyli obszary, w których samochód może wypaść z trasy. Kolorem zielonym natomiast oznakowane będą miejsca bezpieczne, szczególnie rekomendowane dla kibiców. Taki sposób zabezpieczenia staje się standardem podczas polskich rajdów, którym patronuje PKN Orlen. Ponadto konsekwentnie rozbudowywana jest infrastruktura rajdu: parkingi i punkty gastronomiczne. Organizatorzy pracują nad ulepszaniem i tworzeniem bezpiecznych miejsc widokowych, aby kibice mogli jak najdogodniej podziwiać zmagania kierowców.
- Chcemy rywalizacją kierowców rajdowych zainteresować jak największą liczbę kibiców z całego regionu. Wprowadzamy szereg rozwiązań mających na celu maksymalne ułatwienie przemieszczania się pomiędzy odcinkami oraz bezpieczne kibicowanie - dodał Zdzisław Siwiński.
Rajd Orlen jest kandydatem do Mistrzostw Europy 2009. Jeżeli decyzja obserwatorów FIA, którzy będą się przyglądać organizacji tegorocznej edycji Rajdu Orlen, będzie pozytywna, wówczas w 2009 roku na mazowieckich oesach będziemy podziwiać rajdową plejadę europejskich gwiazd. Równolegle Rajd Orlen stara się o miano rundy Intercontinental Rally Challenge, nad którym patronat objął Eurosport.