Felipe Massa poznał termin pierwszych przesłuchań w swojej sprawie przeciwko władzom Formuły 1 dotyczącej sezonu 2008. Jak poinformował planetf1.com, otwierająca proces rozprawa odbędzie się 28 października w brytyjskim Sądzie Najwyższym. Brazylijczyk kwestionuje wyniki GP Singapuru z 2008 roku, które miały kluczowe znaczenie dla losów walki o tytuł.
Słynna afera "crashgate", która wydawała się być zamkniętym rozdziałem w historii F1, ponownie zyskała na znaczeniu po słowach Berniego Ecclestone'a z marca 2023 roku. Brytyjczyk przyznał w rozmowie z "F1 Insider", że zarówno on, jak i ówczesny prezydent FIA Max Mosley wiedzieli o celowym wypadku Nelsona Piquet Jr. w 2008 roku, czemu wcześniej zaprzeczali. Ecclestone i Mosley przemilczeli sprawę, aby uniknąć skandalu i nie zepsuć reputacji F1.
W wyniku tych rewelacji, Massa złożył pozew w brytyjskim sądzie, domagając się odszkodowania za straty moralne i pozbawienie go tytułu. Ustawienie wyników GP Singapuru przez Renault wyszło bowiem na jaw wiele miesięcy później, kiedy to zgodnie z regulaminem FIA, nie można już było dokonać weryfikacji rezultatów sezonu 2008.
ZOBACZ WIDEO: Wytypował kolejność PGE Ekstraligi. To nie Motor będzie mistrzem Polski
Przypomnijmy, że kierownictwo Renault jeszcze przed wyścigiem ustaliło ze swoim kierowcą, że rozbije bolid na danym etapie rywalizacji, aby pomóc Fernando Alonso w odniesieniu zwycięstwa. Hiszpan w odpowiednim momencie zjechał na pit-stop i następnie dojechał do mety jako triumfator. Na wywołanej neutralizacji stracił natomiast Massa, który miał problemy podczas wizyty u mechaników.
Felipe Massa, który ostatecznie przegrał tytuł w 2008 roku z Lewisem Hamiltonem o zaledwie jeden punkt, powiedział w marcu w rozmowie z planetf1.com, że jego celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której zostanie uznany za mistrza świata. Mimo to, mało prawdopodobne jest, aby tytuł został mu przyznany w wyniku postępowania sądowego. W przypadku wygranej, Massa może otrzymać rekompensatę finansową.
We wrześniu 2023 roku, prawnicy Massy wysłali zawiadomienia o zachowaniu dokumentacji do kilku stron związanych ze sprawą. Ferrari, zespół, z którym Massa ścigał się w 2008 roku, oraz Alpine (dawna ekipa Renault) otrzymali takie zawiadomienia. Podobne instrukcje otrzymali sponsor tytularny Renault z 2008 roku (firma ING) oraz ówczesne kierownictwo stajni z Enstone - Flavio Briatore, Pat Symonds oraz dyrektor sportowy Renault, Steve Nielsen.
Zawiadomienia te nakładają obowiązek zachowania wszelkiej dokumentacji, która może być istotna dla postępowania.
Przedstawiciel prawny Massy, Bernardo Viana, poinformował planetf1.com, że "FIA i F1 kończą wewnętrzne śledztwo" w tej sprawie.
"Poprosili o ostatnie przedłużenie terminu, który pierwotnie wyznaczyli, z 12 października na 15 listopada. Zgodziliśmy się na ten ostateczny okres, ponieważ jeśli nowa administracja rzeczywiście bada sprawę w dobrej wierze, z pewnością dojdzie do tych samych wniosków, co my i wiele osób na całym świecie. Chcielibyśmy poznać stanowisko nowego kierownictwa F1 w sprawie niedawno ujawnionego skandalu i niesprawiedliwości, z jaką spotkał się Felipe Massa" - czytamy w oświadczeniu Viany dla mediów.