Żużel. Błędne koło zawodników. Nie ma szans na zmniejszenie kosztów

WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Janusz Kołodziej na prowadzeniu
WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Janusz Kołodziej na prowadzeniu

Testowany przez Leona Madsena i Janusza Kołodzieja układ zapłonowy może być kolejnym czynnikiem, który przyczyni się do wzrostu wydatków w żużlu. - Jeśli on się sprawdzi, to zaczną go stosować wszyscy. Tak już jest w żużlu - uważa Marta Półtorak.

Przypomnijmy, że przy okazji jednego z ostatnich meczów PGE Ekstraligi ujrzeliśmy w akcji nowy układ zapłonowy oparty na tyrystorze. Zapewnia on motocyklowi bardziej stabilny prąd, przez co można wyeliminować spadki mocy. Rozwiązanie sprawdzali dotychczas Leon Madsen i Janusz Kołodziej, i to z całkiem niezłym skutkiem (szczegóły TUTAJ).

Nowy układ zapłonowy pojawia się w momencie, gdy FIM regularnie wprowadza kolejne rozwiązania, by ograniczać koszty w żużlu. Parę lat temu były cichsze tłumiki, w zeszłym sezonie pojawiły się limitery. Efektu w postaci mniejszych wydatków nie udało się osiągnąć.

- To błędne koło, ale takie nowinki się opłacają, jeśli oznaczają progres w wynikach. Kołodziej i Madsen w ostatnim meczu byli pierwszoplanowymi postaciami w swoich ekipach. Zawodnicy kalkulują - jeśli mam wydać więcej, ale też więcej zarobię, to się opłaca - mówi Marta Półtorak, była prezes Stali Rzeszów.

ZOBACZ WIDEO Leon Madsen i jazda parą. Jest za szybki dla kolegów, a może problem leży gdzie indziej?

Półtorak nie jest zaskoczona decyzjami Madsena i Kołodzieja. - Liczy się też dorobek drużyny. Pamiętajmy, że zawodnik swoimi występami pracuje na przyszłoroczny kontrakt i miejsce w drużynie. On wie, że nie może oszczędzać, bo to może mieć dla niego fatalne skutki. Motorsport jest specyficzny i kompletnie nie zazdroszczę żużlowcom - dodaje.

Zdaniem byłej prezes, jeśli w kolejnych tygodniach wyniki Kołodzieja i Madsena utrzymywać się będą na wysokim poziomie, to inni żużlowcy też zaczną szukać na rynku nowego układu zapłonowego. Tym samym ograniczanie wydatków zejdzie na dalszy plan.

- Jeśli nowy układ zapłonowy się sprawdzi, to wszyscy na niego postawią. Tak zawsze było z rewolucyjnymi rozwiązaniami. Leon Madsen rozpoczął współpracę z Brianem Kargerem, którego dobrze znam i on zawsze miał ciekawe pomysły, jeszcze jako zawodnik. Myślę, że jak Brian zaopiekuje się kimś na poważnie, to mogą być z tego ciekawe efekty - komentuje Półtorak.

Była prezes "Żurawi" zwróciła też uwagę na to, że równolegle w żużlu trwa wyścig między tunerami. Ostatnio na topie znajdował się Ryszard Kowalski, który przyczynił się do dwóch tytułów mistrzowskich Bartosza Zmarzlika. Inni spece od sprzętu jednak nie śpią.

- Jak mówimy o ryzyku i wydatkach, to dotyczy ono też tunerów. Oni chcą mieć pracę, bo w ten sposób zarabiają. Dlatego muszą oferować jak najlepsze silniki, by zgarniać pieniądze, a te w motorsporcie są naprawdę duże - podsumowuje Półtorak.

Czytaj także:
Dyskusja po ukaraniu Rohana Tungate'a
Paweł Miesiąc mówi o swojej przyszłości

Komentarze (9)
avatar
FAN SPEEDWAYA nr 1
20.04.2021
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
leonidaswro
20.04.2021
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
@erik stelmacher: No aspiracje to a wielu. Z możliwościami już znacznie gorzej. Czy twoim daniem otwarcie e-ligi dla drużyn o możliwościach takich, jakimi obecnie dysponują Rybnik, Gdańsk czy B Czytaj całość
avatar
Maveral
20.04.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Trzeba zakazać tuningu silników i koszty z miejsca spadną czterokrotnie. 
avatar
erik stelmacher
20.04.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
8 obecnych i ROW,gdansk,bydgoszcz-tyle drużyn z aspiracjami,reszta zaplecze 1 ligi i 2 liga-tak to wygląda...,ciekawe czy będą te zespoły rezerw klubów z EL,czy to tylko mrzonki centrali-skąd Czytaj całość
avatar
ZKS Stal Rzeszów.
20.04.2021
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
Liga została zamknięta, na ten moment praktycznie, nie ma szans na skompletowanie konkretnego składu (pozytywnym zaprzeczeniem tego jest Apatpr Toruń, ale również koszty finansowe tego były d Czytaj całość