Pirelli: Kanada nieprzewidywalnym wyścigiem

Tak jak w przypadku Monako, także na wyścig na Circuit Gilles Villeneuve nominowano miękkie opony Pirelli P Zero "żółte" oraz supermiękkie P Zero "czerwone".

W tym artykule dowiesz się o:

Obiekt w Montrealu jest na wpół stałym torem wyścigowym: łączy w sobie zbudowane z myślą o zawodach sekcje ze zwykłymi parkowymi alejkami. Jednak bardzo różni się od Monako: średnie prędkości są o wiele wyższe, warunki atmosferyczne potrafią się często zmieniać, a mało przyczepna nawierzchnia zaskakuje nawet najbardziej doświadczonych kierowców - wielu zawodników zaliczyło już w przeszłości bliskie spotkanie ze słynną "ścianą mistrzów".

Do ważnych czynników, które w Montrealu mają wpływ na opony, można też zaliczyć hamowanie: ciepło z tarcz i klocków rozgrzewa ogumienie, chociaż w tym sezonie zachowanie hamulców jest inne, za sprawą nowego układu elektronicznego wspomagania jego działania. W Montrealu nie brakuje także wysokich tarek, na których opony biorą na siebie część pracy zawieszenia i absorbują uderzenia.
[ad=rectangle]
- Spodziewamy się, że opony będą w Kanadzie dużo bardziej obciążone niż w Monako. Za sprawą wyższych prędkości ogumienie jest poddawane tutaj działaniu dużo większej energii oraz większym siłom. Powinno to zapewnić najwyższą możliwą przyczepność mechaniczną, co w Montrealu jest bardzo potrzebne. Stan nawierzchni ulega szybkim zmianom i często widzimy, jak kierowcy się ślizgają  w tym roku wpływ na to będzie miał także zmniejszony docisk, co też mocno obciąża opony. Mimo tego spodziewamy się, że zużycie i degradacja pozostaną w ten weekend pod kontrolą - nawet przy zastosowaniu dwóch najmiększych mieszanek w naszej gamie - powiedział Paul Hembery.

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

- Kanada z reguły jest nieprzewidywalnym wyścigiem, w którym strategia może sprawić naprawdę dużą różnicę, także dzięki wysokiemu ryzyku neutralizacji. Tak jak widać to było w Monako, kluczem do sukcesu na nietypowym torze - takim jak Kanada jest odpowiednie wykorzystanie okazji strategicznych, które pojawiają się w niespodziewanych okolicznościach. Historia pokazuje, że szanse na deszcz są dość duże. W takiej sytuacji najistotniejsze jest odpowiednie określenie momentu zmiany rodzaju ogumienia. Czasami trzeba tego dokonywać na wyczucie, jeśli poprzednie sesje odbywały się w suchych warunkach - zakończył dyrektor Pirelli Motorsport.

Charakterystyka toru pod kątem opon:[list]

  • Trakcja i hamulce to dwa najważniejsze czynniki, które mają wpływ na opony w Montrealu. Większy moment obrotowy i niższy docisk w sezonie 2014 jeszcze bardziej utrudnią zadanie. Największe ryzyko to uślizg tylnych kół podczas przyspieszania, wówczas tarcie gumy o nawierzchnię powoduje przegrzanie bieżnika. Późne hamowanie może zakończyć się spłaszczeniem opony przy zablokowaniu koła - chociaż tegoroczne opony są bardziej odporne na to zjawisko.
  • W Montrealu stosuje się niski poziom docisku, aby na prostych osiągać prędkości przekraczające 300 km/h. Za to przyczepność aerodynamiczna w zakrętach jest mniejsza, przez co samochody mocniej się ślizgają i w większym stopniu muszą polegać na przyczepności mechanicznej, wytwarzanej przez ogumienie.
  • Mieszanka supermiękka pracuje w niskich temperaturach i osiąga optymalną formę nawet w chłodnych warunkach. Mieszanka miękka pracuje w wysokim zakresie i jest odpowiednia na ciepłe warunki i cięższy stan nawierzchni. Pogoda w Monako może być zmienna, co często kończy się przerwaniem wyścigu. Grand Prix Kanady 2011 - pierwsze zawody w tym kraju w obecnej erze Pirelli w Formule 1  z powodu przerw została najdłuższym wyścigiem w historii.
  • Jednym z największych wyzwań dla opon w Kanadzie jest zmienny stan asfaltu: różne rodzaje nawierzchni oferują różne poziomy przyczepności. Ogumienie ma za zadanie zapewnić jak najbardziej wyrównany poziom przyczepności.
  • W zeszłym roku wyścig wygrał startujący z pole position Sebastian Vettel z Red Bulla. Pojechał na dwa pit stopy (opony supermiękkie-pośrednie-pośrednie), korzystając z przejściowego ogumienia podczas deszczowej sesji kwalifikacyjnej. W tym roku Pirelli nominowało miękką mieszankę zamiast pośredniej - obok supermiękkich opon, ale tegoroczne opony są nieco twardsze od poprzednich.

  • [/list]

    Źródło artykułu: