Możliwość różnego wyboru taktyki z dowolnymi oponami dla czołowej "10"

Vettel zdobył drugie pole position z rzędu w sezonie 2013, uzyskując najlepszy wynik w kwalifikacjach do Grand Prix Malezji z czasem 1.49,674. Drugie i trzecie miejsce zajęli Massa i Alonso.

Sebastian Vettel zdobył pole position z przewagą prawie sekundy na przejściowym ogumieniu Cinturato "zielonym". Sesja Q3 w całości odbyła się w mokrych warunkach. Na Grand Prix Malezji nominowano slicki pośrednie P Zero "białe" i twarde P Zero "pomarańczowe", z których kierowcy korzystali w Q1 i Q2.

Ponieważ wszyscy kierowcy z pierwszej dziesiątki uzyskali swoje czasy w Q3 na przejściowym ogumieniu Cinturato "zielonym", w niedzielę będą mogli wybrać dowolną mieszankę na start wyścigu. To otwiera przed zespołami szeroki wachlarz możliwości strategicznych.

Paul Hembery (Dyrektor Motorsport Pirelli): Od samego początku Q1 mogliśmy zaobserwować różne podejście do taktyki. Zespoły korzystały z twardych i pośrednich opon. Co nietypowe dla Q1, niektóre czołowe ekipy zastosowały bardziej miękką mieszankę, aby zaoszczędzić świeże komplety opon na wyścig. Jednak pod koniec Q2 zaczął padać deszcz, co całkowicie zmieniło przebieg kwalifikacji. Nawierzchnia toru przesychała dość szybko, więc walka rozstrzygnęła w końcowych sekundach Q3, choć tor był jeszcze zbyt mokry, aby można było zastosować gładkie opony - niewiele zabrakło do punktu zmiany z ogumienia przejściowego na slicki. Kluczem było więc to, kto jako ostatni przejedzie okrążenie pomiarowe, wykorzystując przesychającą nawierzchnię. Teraz kierowcy mają możliwość wyboru mieszanki na jutrzejszy start, zatem zespoły mogą zastosować różne strategie. Różnica między obydwoma rodzajami slicków wynosi około 0,8 sekundy, a z naszych danych wynika, że możemy się jutro spodziewać jazdy na trzy pit stopy. Ten tor jest jednym z najbardziej agresywnych dla opon. Znając warunki panujące w Malezji, nie będziemy zaskoczeni, jeśli kolejny raz w użyciu będą opony deszczowe.

Strategiczne podpowiedzi Pirelli:

  • Trzy pit stopy wydają się być najszybszą strategią na jutro, a twarda mieszanka powinna być podstawową oponą na wyścig - oczywiście przy założeniu, że będzie sucho. Tego w żaden sposób nie da się zagwarantować, bo średnie miesięczne opady deszczu są tu sześć razy wyższe niż w Melbourne.
  • Najszybszą strategią jest start na pośredniej mieszance, zmiana na twardą na 9. okrążeniu, zmiana na twardą na 25. okrążeniu i ostatnia zmiana na twardą na 40. okrążeniu.
  • Alternatywna strategia to start na pośredniej mieszance, zmiana na drugi zestaw pośrednich opon na 13. okrążeniu, zmiana na twardą na 25. okrążeniu i ostatnia zmiana na twardą na 41. okrążeniu.
Komentarze (1)
Krzysztof Petecki
29.03.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Interesujący artykuł