Orlen był obecny w Formule 1 przez sześć lat (2019-2024). W tym okresie współpracował z trzema różnymi zespołami (Williams, Alfa Romeo i Visa Cash App RB). Pod koniec ubiegłego roku władze firmy uznały, że należy zakończyć promocję poprzez królową motorsportu, a zaoszczędzone w ten sposób środki trafiły na inne projekty - w tym Akademię Motorsportu Orlen i wsparcie młodych kierowców.
Zespół należący do Red Bulla znalazł zastępstwo za Orlen z branży paliwowej. Na kilkanaście godzin przed rozpoczęciem GP Australii poinformowano o zawarciu umowy z amerykańskim koncernem ExxonMobil. W ramach kontraktu promowane będą takie marki jak Mobil, Esso i Mobil 1. Ich logotypy zobaczymy na bolidach, kombinezonach kierowców i ścianach garaży.
Współpraca z ExxonMobil nie jest zaskoczeniem. Amerykanie od kilku lat są głównym partnerem Red Bull Racing. To właśnie oni dostarczają paliwa i smary obu zespołom należącym do "czerwonych byków". Działo się tak również w latach 2023-2024, gdy to Orlen sponsorował Visa Cash App RB. Teraz współpracę rozszerzono o dodatkowy zespół.
ZOBACZ WIDEO: Artur Siódmiak dziś jest legendą. "Wychowałem się na blokowisku"
"Najnowocześniejsze laboratorium ExxonMobil obecne na torze oraz wykwalifikowani technicy będą obecni na każdym Grand Prix, aby przeprowadzić analizy paliwa i smarów. Pomoże to w zapewnieniu zgodności z przepisami FIA, jak i umożliwi wykrycie wczesnych oznak degradacji krytycznych podzespołów" - pochwalili się Amerykanie.
Partnerstwo Visa Cash App RB z ExxonMobil będzie miało zatem szerszy zakres, niż miało to miejsce w przypadku Orlenu. Firma z Płocka przez sześć lat swojej obecności w F1 płaciła jedynie za obecność logotypów na bolidach i kombinezonach. W żadnym momencie gigant z Polski nie zdecydował się np. na produkcję paliw na potrzeby F1.
Wysokości kontraktu między Visa Cash App RB a ExxonMobil nie ujawniono. Orlen za obecność w F1 płacił ok. 10-12 mln dolarów rocznie.
- Marka Mobil ma długą historię w motorsporcie. Mamy już silne relacje z koncernem ExxonMobil i jesteśmy podekscytowani rozszerzeniem naszej współpracy, dzięki której liczymy na poprawę wyników w tym sezonie. Podkreśla to też nasze wspólne zaangażowanie w pionierskie badania i poszukiwanie nowych technologii. F1 to szczyt motorsportu i laboratorium innowacji - powiedział Peter Bayer, dyrektor generalny Visa Cash App RB.