Żużel wdarł się do czołówki. Inne dyscypliny mogą tylko zazdrościć

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: pełne trybuny podczas meczu we Wrocławiu
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: pełne trybuny podczas meczu we Wrocławiu

Niedawno Orzeł Łódź zaprezentował wszystkim swoją wartość marketingową. Jednak środowisko nie tyle zwróciło uwagę na wyniki klubu, co potencjał samej dyscypliny. Według wyliczeń Pentagon Research żużel zajmuje 5. miejsce w Polsce.

Ostatnie miesiące dla żużla są bardzo pozytywne, bowiem dawno nie spływało tyle pozytywnych informacji. Nowy kontrakt telewizyjny w PGE Ekstralidze, nowy organizator SGP  czy "walka" pomiędzy TVP a Grupą Discovery o prawa telewizyjne to tylko przykłady tego, że żużel stał się niezwykle interesującym produktem dla marketerów.

Jak się okazuje, najnowsze badania wykonane przez Pentagon Research, na potrzeby współpracy z Orłem Łódź, pokazują, iż speedway w Polsce zajmuje wysokie 5. miejsce pod względem wartości mediowej. Szczególnie niektórych zaskoczyło, iż żużel wyraźnie wyprzedził tak znane dyscypliny jak tenis ziemny, boks, pikę ręczną czy sztuki walki, m.in. MMA.

O tym co zadecydowało na tak wysoką lokatę speedwaya opowiedział w rozmowie z WP SportoweFakty Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research. - Są trzy główne powody pozycji żużla w naszym zestawieniu. Przede wszystkim, ta dyscyplina ma bardzo dużą bazę fanów. Poza tym, ogromnym plusem jest cykliczność i regularność rozgrywek, co skutecznie angażuje kibiców w okresie wiosna-lato. Na koniec, żużel stał się świetnym produktem telewizyjnym, a w szczególności współpraca z Canal Plus podniosła prestiż tego sportu - wskazuje Pawlukiewicz.

Wynik sportowy procentuje

Zdaniem Pentagon Research na dobry potencjał marketingowy speedwaya w dużej części wpływają również wyniki sportowe. Mowa tutaj zarówno o interesujących rozgrywkach ligowych, jak i wynikach reprezentantów Polski na arenie międzynarodowej.

- W wielu innych dyscyplinach, a szczególnie w tych drużynowych, Polska zazwyczaj prezentuje się słabo na arenie międzynarodowej. W ostatnich latach można zobaczyć, że dyscypliny, w których jeszcze kilka lat temu należeliśmy do światowej czołówki, teraz zaczynamy od niej odbiegać. W żużlu natomiast jest inaczej. Mamy najmocniejsze rozgrywki ligowe na świecie, które są emocjonujące od początku do końca, a co więcej, nasi reprezentanci nieustannie walczą o najwyższe trofea - tłumaczy Adam Pawlukiewicz.

- Warto również zwrócić uwagę na to, że żużel bardzo dobrze przeszedł ewolucję mediów. Kiedyś panował stereotyp, że speedway to dyscyplina dla starszych panów, którzy na stadionach notują w programie zawodów. Teraz jednak już tego nie ma. Zarówno kluby, jak i rozgrywki ligowe dostrzegły potencjał w nowych mediach i skrupulatnie to wykorzystują. To natomiast przyciąga osoby młode - mówi ekspert.

Żużlowiec niczym gladiator

W tym wszystkim nie można lekceważyć tego jakim produktem telewizyjnym w ostatnich latach stał się speedway. Wieloletnia współpraca z Canal+, a teraz z Grupą Discovery czy TVP pokazuje, że prawa do pokazywania żużlowych rozgrywek stały się łakomym kąskiem dla wszystkich telewizji.

- Przyznajmy szczerze, że żużel po prostu bardzo dobrze się ogląda. Jakość transmisji w Polsce stoi na najwyższym możliwym poziomie i potrafi przyciągnąć nawet najbardziej wybrednych widzów. Co więcej, warto zwrócić jak budowany jest odbiór samych zawodników. Dla wielu żużlowiec jest utożsamiany z bohaterem, co tylko potęguje jego wartość dla sponsorów - zauważa Pawlukiewicz.

Zdaniem eksperta z Pentagon Research siłą speedwaya jest ogromna różnorodność wśród sponsorów. Powoduje to, że dyscyplina, w porównaniu do wielu innych, nie jest uzależniona od jednego mecenasa.

- W żużlu możemy zobaczyć wielu sponsorów. Od tych mniejszych, po tych większych. Jednak szczególną wartością jest to, iż w znacznej części są to firmy prywatne. To tylko pokazuje, że speedway należy do czołowych dyscyplin pod względem efektywności monetyzacji swojej popularności - podsumowuje Adam Pawlukiewicz.

Zobacz także: Termiński o rozstaniu z Bajerskim
Zobacz także: Prezes klubu mówi o Polskim Ładzie

ZOBACZ WIDEO Żużlowiec z PGE Ekstraligi zaskoczył. To nie jest obecnie popularny wybór wśród zawodników

Komentarze (1)
avatar
kiler1980
7.02.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
mówiłem ,ze jak zuzel bedzie w tv to stanie sie sportem bardziej popularnym