Nie musisz mieć prawa jazdy, żeby zostać mistrzem świata na żużlu. 18 maja w Warszawie rusza cykl Grand Prix

WP SportoweFakty / Łukasz Trzeszczkowski / Na zdjęciu: Fredrik Lindgren (kask biały), Bartosz Zmarzlik (kask niebieski)
WP SportoweFakty / Łukasz Trzeszczkowski / Na zdjęciu: Fredrik Lindgren (kask biały), Bartosz Zmarzlik (kask niebieski)

18 maja na PGE Narodowym w Warszawie rusza cykl Grand Prix. Mistrzem świata na żużlu można zostać, nie mając prawa jazdy. 20 lat temu nie było to możliwe, ale przepisy się zmieniły. I dobrze, bo wymóg mocno przetrzebiłby stawkę.

W tym artykule dowiesz się o:

Dawniej żużlowiec nie mógł startować, nie mając prawa jazdy. - Jak zaczynałem karierę, to nie musiał go mieć, ale potem to zmienili - mówi nam trener kadry Marek Cieślak. - Wszystko, dlatego że był problem pijaństwa u zawodników. Wymóg posiadania prawa jazdy miał być takim batem mającym ukrócić picie. Trudno powiedzieć, jak dalece to pomogło, bo i tak co rusz ktoś tracił prawko. Milicja, a później policja, na szczęście robiła tak, że do miesiąca oddawała prawo jazdy na motocykl, a zabierała tylko to na samochód.

Teraz też zdarza się, że zawodnicy tracą prawo jazdy za promile, choć znacznie częściej jest im ono zabierane za przekroczenie prędkości. Żużlowcy jeżdżą w kilku ligach, często pędzą z jednych zawodów na drugie, a drogówka tylko na to czeka. Zmorą są też radary, zwłaszcza te w Szwecji. Mechanicy Janusza Kołodzieja (zawodnik w tym czasie odpoczywał i akurat nie kierował) zapłacili niedawno 3 tysiące złotych za zbyt szybką jazdę. - Gdybyśmy mieli przytoczyć tutaj listę żużlowców, którzy akurat uczą się do powtórkowego egzaminu, to byłaby ona bardzo długa - zauważa Cieślak.

Czytaj także: W sobotę na PGE Narodowym najlepsze i najdroższe Grand Prix na świecie

Żużlowcy bardzo często przenoszą zwyczaje z torów na szosę. Ci, którzy swego czasu mieli przyjemność podróżowania z naszym mistrzem świata Tomaszem Gollobem, opowiadają, że jazda rollercoasterem wydawała im się przy tym niewinną przejażdżką. Legendy krążą o tym, jak to Gollob ścigał się na drodze z innym mistrzem Tonym Rickardssonem, w czasach gdy obaj jeździli w Unii Tarnów i podróżowali z meczu ligowego w Szwecji na ten w Polsce. Pędzili na złamanie karku, by dojechać na stadion w Tarnowie prędzej.

Warto wiedzieć, że w żużlu prawo jazdy przestało być wymagane, gdyż uznano, że zamknięty tor, to nie droga i obowiązują na nim inne przepisy. By pędzić 100 kilometrów na godzinę motocyklem bez hamulców, wystarczy mieć zdaną licencję. Jej otrzymanie poprzedza szkolenie oraz egzamin praktyczny i z jazdy. W tym ostatnim chodzi o to, by pokonać cztery okrążenia (tyle trwa wyścig) w odpowiednim czasie, a później jeszcze zaliczyć test z jazdy w czterech. Tu też chodzi o czas. Nie jest on sztywno ustalony. Wszystko zależy od toru, na jakim egzamin się odbywa i jaki jest tam rekord.

Czytaj także: Brat Zmarzlika wierzy w jego sukces: Bartek nie jest pogrążony w kryzysie

ZOBACZ WIDEO Inżynier z F1 pracuje nad sprzęgłem dla Łaguty. Niedługo zacznie nad silnikiem

Komentarze (14)
avatar
zbyszko64
18.05.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
przecież Kurmanek też kilka godzin przed tym wszystkim jechał pijany i zatrzymano mu prawo jazdy 
avatar
Angrift
18.05.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Szkoda ze nie ma jakiś badan nad tym kto prowadzi sportowe serwisy internetowe.Czy pojecie propagator mowy nienawiści,lub niekompetentny inspirator nietolerancji czy tez manipulator lub tworca Czytaj całość
avatar
AM99 - StayStrongDarcy
17.05.2019
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Jakby zawodnicy musieli mieć zdane jeszcze prawko , by jeździć na żużlu, to już abstrakcja by była. Jedno nie ma nic wspólnego z drugim. 
avatar
Piotr Biega
17.05.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W ULu żeby jeździć na motorze żużlowym trzeba mieć licencje pilota samolotowego , np. Roman Jankowski 
avatar
kmz lw
17.05.2019
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
'Jej otrzymanie poprzedza szkolenie oraz egzamin praktyczny i z jazdy.' - cały 'redaktor' naczelny...