Leczenie klubów, a nie eutanazja - rozmowa z Ireneuszem Maciejem Zmorą, prezesem Stali Gorzów

Prezes Stali Gorzów uważa, że zniesienie KSM sprawiło, że w tym okresie transferowym nie mamy aż tak wielu emocji. - Jego utrzymanie mogło wymusić szereg zmian - twierdzi Ireneusz Maciej Zmora.

Jarosław Galewski: Eksperci są zgodni - Stal Gorzów ma świetny skład, który może włączyć się do walki o czołowe lokaty w lidze. Jaki cel zamierza pan postawić przed tym zespołem?

Ireneusz Maciej Zmora: [color=#000000]Cel został wyraźnie przedstawiony na spotkaniu ze sponsorami. Zawodnicy w każdym meczu mają na torze pokazać serce do walki. Na torze mają zostawić pot i łzy. Mają dać wszystko z siebie. A jeżeli tak się stanie to na pewno osiągną najlepszy wynik na jaki ich stać. A na co to wystarczy? Zobaczymy.

[/color]Wzmocnili się również inni. Wydaje się, że na papierze od reszty stawki odstaje tylko Unibax Toruń. Zwolennicy KSM, do których się pan zalicza, twierdzili, że nadchodzące rozgrywki nie będą już tak wyrównane jak w sezonie 2013. Podtrzymuje pan swoją opinię?

- [color=#000000]Nie przeceniałbym Unibaksu. Moim zdaniem, wcale nie będą mieli łatwego życia. Tak czy inaczej, nie podejmę się oceny siły innych ekip, ponieważ rok temu osobiście skazywałem Spartę na spadek, a teraz muszę się przyznać, że bardzo się myliłem. Wielu również widziało Stal w pierwszej lidze, a jednak stało się inaczej. To jest sport i tu jest wszystko możliwe. Kto liczył na to że Krzysztof Biegun wygra turniej Pucharu Świata w skokach narciarskich?

[/color]A jak zniesienie KSM wpłynęło na okres transferowy?

[color=#000000]- KSM zdecydowanie uatrakcyjniłby okres transferowy wymuszając szereg zmian. Niemniej jednak uważam, że zmniejszenie ligi do ośmiu zespołów zrównoważyło w jakimś stopniu całą sytuację. W drużynach, które spadły, znajdowało się wielu dobrych zawodników, którzy znaleźli bądź jeszcze znajdą zatrudnienie w Ekstralidze.

Utrzymanie KSM mogło jednak spowodować, że z Gorzowie mógłby nie startować jeden z liderów - Kasprzak, Iversen, Zagar. Nie musiał pan dokonywać tego wyboru, ale gdyby byłby pan do niego zmuszony, to kogo nie byłoby dziś w Stali?

[/color]- [color=#000000]Mieliśmy przygotowaną koncepcję składu przy KSM 42, która zakładała obecność w drużynie wszystkich naszych liderów. Przy zmniejszeniu ligi nie zakładałem, że KSM będzie niższy.

Ireneusz Maciej Zmora uważa, że utrzymanie KSM sprawiłoby, że okres transferowy byłby ciekawszy
Ireneusz Maciej Zmora uważa, że utrzymanie KSM sprawiłoby, że okres transferowy byłby ciekawszy

Zniesieniem KSM-u robimy krok w kierunku wolnego rynku. Czy w pana ocenie należy pójść dalej? Mam na myśli kwestie obowiązkowych startów Polaków na pozycjach seniorskich i uregulowanie, kto powinien startować na pozycjach juniorów.[/color] 
-

[color=#000000]Uważam, że nie możemy mówić o wolnym rynku w sporcie żużlowym, ponieważ rynek zawodniczy nie istnieje. Mamy do czynienia z dominacją kilkunastu zawodników. Obecna sytuacja finansowa klubów pokazuje, że prezes Stępniewski, który jeszcze niedawno marzył o potędze polskiej ligi, musi teraz skupić się nad tym aby to nasze skromne środowisko nie straciło żadnego ośrodka. Nie stać nas, aby jakikolwiek ośrodek żużlowy w Polsce zniknął. Jest nas za mało, aby pozwolić sobie na taką stratę. Dlatego też popieram projekt licencji nadzorowanej. Zdecydowanie jestem za "leczeniem" finansów niż "eutanazją" klubów.

Czy paradoksalnie całkowicie wolny rynek nie powoduje większych oszczędności niż KSM? Przeciwnicy KSM twierdzą, że kiedy on obowiązuje wydaje się te same pieniądze tylko zarabiają je żużlowcy z niższym KSM, którzy po gorszym sezonie ze względu na cyfry przy nazwiskach są bardziej atrakcyjni. Z drugiej strony uwolnienie KSM w połączeniu z innymi wolnorynkowymi zasadami (brak przymusu startów Polaków) powoduje, że kluby mają większe pole manewru na rynku zawodniczym. 

[/color]- Bzdura. Proszę mi powiedzieć, kto głosi takie idee. Powiem: to ci co mają nadmiar kasy i KSM ogranicza ich megalomańskie zapędy oraz ci, którzy nie są odpowiedzialni za finanse w klubach. Przypomnę, że 6 z 8 klubów było bezwarunkowo za utrzymaniem przepisu o KSM. Falubaz był za jeżeli drużyna nie zmieniająca składu nie miałaby limitu górnego KSM. Jedynie Unibax był przeciwny. A dlaczego? Mam nadzieję, że tegoroczny okres transferowy jest wystarczającą odpowiedzią dlaczego. Może się trafić zawodnik, który w jakimś klubie przypasuje KSM-em, to może faktycznie zarobi trochę więcej niż gdyby nie było KSM-u. Choć nie jestem w stanie wskazać zawodnika, który w tym roku tak zyskał. I pamiętajmy, że o wysokości budżetów decydują przede wszystkim wynagrodzenia zawodników prowadzących parę. A w tym przypadku mówimy o oszczędnościach idących w setki tysięcy złotych. Oszczędność osiągniemy wówczas, jeżeli górny limit KSM będzie na takim poziomie, że kilku zawodników, tak jak to jest w Szwecji nie znajdzie zatrudnienia w polskiej lidze. Przypomnę, że w minionym sezonie nie było takiego przypadku. Wszyscy topowi zawodnicy jeździli w Ekstralidze. Niestety, ale wszystko wskazuje, że na taką ligę nas nie stać.
[nextpage]A co jest lepsze dla kibica? Jeśli mecze Unibaksu będą gromadzić pełne stadiony, to będzie również dowodzić temu, że kibice chcą oglądać najlepszych zawodników, a nie wyrównane zespoły regulowane przez KSM. Czy pana zdaniem ważniejsze jest dziś tworzenie najsilniejszej ligi na świecie czy takiej, która jest wyrównana?

- Zapewniam Pana, że mecze z Unibaksem nie będą gromadziły pełnych trybun. Zakładam, że na tych spotkaniach frekwencja może być większa niż średnia widzów w sezonie, ale nie oczekiwałbym wielkich fajerwerków. Jestem zwolennikiem ligi wyrównanej, gdzie każdy z każdym może wygrać. To jest atrakcyjna liga. Nawet jeżeli się mylę i na mecze z Unibaksem będą przychodziły tłumy, to co z pozostałymi konfrontacjami? Liga z dominacją jednego czy dwóch klubów nie ma sensu. Zabiera cały smak rywalizacji sportowej.

Torunianie mają aż czterech zawodników z cyklu Grand Prix i mówi się, że stanowi to dodatkowe ryzyko. W Gorzowie jednak sytuacja jest podobna (Iversen, Zagar, Kasprzak). Jedna kontuzja może mocno wpłynąć na przedsezonowe plany. W dodatku zmienia się przepis dotyczący stosowania ZZ, który większość klubów krytykuje. Wydaje się jednak, że nowe regulacje dotyczące ZZ zostały wprowadzone bez większego sprzeciwu ze strony klubów. Czy były w tej sprawie protesty, skoro godzi to w interes większości?

- [color=#000000]Od początku byłem przeciwny wprowadzeniu kolejnego ograniczenia w przepisie o zawodniku zastępowanym. Wielokrotnie swoje uwagi zgłaszałem na spotkaniach zespołu pracującego nad regulaminami, ale niestety podobnie jak w przypadku przepisu o KSM, nie udało mi się przekonać większości. Uważam, że kształt tegorocznego przepisu o ZZ był wystarczający i nie należało go zmieniać.

Sytuacja Unibaksu, który z naszpikowanym gwiazdami składem, będzie odrabiać osiem ujemnych punktów, żeby znaleźć się w czwórce, doda kolorytu całym rozgrywkom?

- Z pewnością. Patrząc na skład Unibaksu można by w ciemno założyć, że są murowanym faworytem do złotego medalu. Ale osiem ujemnych punktów stwarza zagrożenie, że kilka nieplanowanych potknięć i faworyta może zabraknąć w najlepszej czwórce ligi. Tym bardziej, że przez cały sezon Unibaksowi będzie towarzyszyć presja wyniku, a każdy rywal będzie chciał za wszelką cenę pokonać dream-team. [/color]

Dream-teamy już w polskiej lidze były i wiodło im się różnie. Nie zmienia to jednak faktu, że będzie ciekawie.

- O ile mnie pamięć nie myli to również w Toruniu za prezesa Karwana i ówczesny dream-team nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Tak czy inaczej, ma pan rację, będzie ciekawie. Problem z takimi drużynami polega na tym, że od nadmiaru gwiazd na jeden metr kwadratowy robi się zbyt duszno i atmosfera staje się nerwowa. Zbyt wielu liderów może spowodować nadmiar zbędnych problemów.

Cele sportowe Stali znamy. A jaki jest plan pod względem organizacyjnym i finansowym?

Zarząd opracował pięcioletni plan naprawy finansów, który zyskał akceptację Rady Nadzorczej. Chcemy uniknąć procedury licencji nadzorowanej. Budżet na rok 2014 jest bardzo ambitny, ale realny. Przed Zarządem i pracownikami klubu stoi olbrzymie wyzwanie i wierzę, że sprostamy temu zadaniu.

A jak wyglądają rozmowy ze sponsorami? Czy jest szansa, że Stal pozyska sponsora strategicznego?

Nasz budżet zawsze będzie się opierał w większości na lokalnym biznesie i wsparciu z Urzędu Miasta. Szansa na pozyskanie sponsora strategicznego jest taka sama jak w innych ośrodkach żużlowych.

Jesteś kibicem "czarnego sportu"? Mamy dla Ciebie fanpage na Facebooku. Zapraszamy!

Prezes Zmora uważa, że budżet, który buduje zarząd klubu jest ambitny, ale realny
Prezes Zmora uważa, że budżet, który buduje zarząd klubu jest ambitny, ale realny
Komentarze (70)
avatar
biało niebieski 1966
27.11.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zmora co innego mówi a co innego robi.Taki następny Pacz-pan. 
avatar
Moskit
27.11.2013
Zgłoś do moderacji
1
3
Odpowiedz
Takie tylko gadanie, jaklby się zjawił jakiś bogaty wujek i rzucił na stal kase, to by była inna śpiewka. Zależy jak zawieje, tak gadają. 
avatar
X FAN X
27.11.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
dla tego kolesia to najsilniejsza liga na świecie powinna być na poziomie dunskiej ligi a dlaczego bo nie ma kasy jeśli on jej nie ma to już nikt nie powinien mieć co za pajac niech zrobi ksm 2 Czytaj całość
avatar
SWAG
27.11.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Nie ma to jak leczyć problemy kredytami :) "Grube" myślenie ale powodzenia panie prezesie bo chyba Gorzów zasługuje na dobry żużel nieprawdaż? Nie róbcie tylko powtórki z Bydzi i Gniezna bo kre Czytaj całość
avatar
janusz antoni z Poznania
27.11.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Do Torunia można będzie jechać z juniorami, bo nie ma dolnego KSM-u, a mecz prawie dla wszystkich drużyn z góry jest przegrany. Z kolei u siebie można będzie przygotować bardziej przyczepny tor Czytaj całość