Nowa, tańsza odmiana żużla? Crump buduje swój prototyp (foto)

Czy świat żużlowy czeka rewolucja? Były zawodnik, Pete Seaton, chce stworzyć nową odmianę "czarnego sportu", o nazwie Formula2 Speedway. Miałaby ona być znacznie tańsza od klasycznej.

W tym artykule dowiesz się o:

Zawodnicy najpopularniejszej odmiany żużla ścigają się na motocyklach napędzanych silnikami o pojemności 500 centymetrów sześciennych, zasilanych metanolem. Pozbawione są one hamulców i skrzyni biegów - podobnie jest w konstrukcji Seatona.

Główną różnicą jest silnik. Jego pojemność wynosi 450cc, a zasilany jest benzyną. Jego trwałość jest znacznie dłuższa, niż obecnie stosowanych. Ponadto zawodnicy nie musieliby ponosić kosztów wymiany gaźnika (montowany fabrycznie) czy sprzęgła. Nakłady finansowe byłyby zatem o wiele mniejsze, niż w klasycznej odmianie żużla. - To daje tak wiele oszczędności, niewiarygodne. To będzie w zasadzie taki sam speedway, jak klasyczny, ale bez tych wszystkich kosztów - powiedział Seaton. - Jedynie jednostka napędowa będzie inna, jednak motocykle będą gotowe cały czas - dodał.

Zawodnicy podczas zawodów nie musieliby dokonywać korekt w swoim sprzęcie, co znacznie przyśpieszyłoby rywalizację. Seaton podkreślił, że żużlowcy obyliby się bez mechaników. - Wystarczy ktoś, kto napełni motocykl paliwem - powiedział. W motocyklach miałaby być zakładane opony firmy Maxxis, które charakteryzują się szczególną wytrzymałością. Dzięki temu ich wymiany dokonywane byłyby bardzo rzadko.

Seaton chce, żeby Formula2 Speedway zainaugurowała oficjalne rozgrywki już w sezonie 2014. Docelowo jego planem jest zastąpienie nią klasycznego żużla. Najpierw te konstrukcje czeka jednak jeszcze sporo testów. W motocyklach montowane są silniki takich marek jak BMW czy Honda. Co ciekawe jednostki te z powodzeniem mogą być używane w zawodach motocrossowych. Zdaniem Seatona takie rozwiązania znacznie ułatwią drogę do kariery młodym zawodnikom, których dziś nie stać na wysokiej klasy sprzęt, bez którego nie mogą rywalizować z najlepszymi. Na kilku brytyjskich odbyły się już pierwsze testy nowego sprzętu.

Swoją jednostkę zaczął budować nawet Jason Crump. Zainteresowanie tym projektem byłego mistrza świata z pewnością zwróci uwagę większego grona osób na ten innowacyjny pomysł. O tym czy plany Seatona uda się wcielić w życie przekonamy się zapewne za jakiś czas.

Tyson Nelson testujący nową konstrukcję / foto: formula2speedway.com
Tyson Nelson testujący nową konstrukcję / foto: formula2speedway.com
Prototyp budowany przez Crumpa z silnikiem KTM / foto: formula2speedway.com
Prototyp budowany przez Crumpa z silnikiem KTM / foto: formula2speedway.com
Komentarze (183)
avatar
Speedway Koneser
18.09.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
zakładając że testy tych motocykli będą zakończone pomyslnie, to by było wspaniale.
Pierwsze pozytywne wydarzenie w żużlu odkąd wprowadzono dmuchane bandy !
Ale trudności będą olbrzymie. Najważ
Czytaj całość
avatar
Speedway Koneser
17.09.2013
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
- zalet tego rozwiązania jest tak dużo, że ciężko wymienić wszystkie
- powinni się nazwać formułą 1 speedway, a nie 2. :) szkoda tylko że te plany dopiero kiełkują, są spóźnione o jakieś prawie
Czytaj całość
wookiee78
17.09.2013
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
To chyba najlepsza wiadomosc od stuleci . Silniki benzynowe obniza koszty a pojawienie sie w grze brandow jak ktm yamaha czy Honda zwiększy kasę która przychodzi do żużla . A jakby dało sie zro Czytaj całość
Gdańsk
17.09.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
I jeszcze taki mały cytat z jakiegoś zagranicznego forum. Tłumaczenie google. Czytaj całość
Gdańsk
17.09.2013
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Nie powiem fajny ten motorek. Założyć światełka, hamulce i można po normalnej drodze szpanować. Skrzynia biegów jest, "kopniak" do odpalania jest, alternator i cała elektryka jest. A tak na pow Czytaj całość