Kto, gdzie i czym wystartuje w sezonie 2009? cz. 3

Wielkimi krokami zbliża się Rajd Krakowski, który rozpocznie tegoroczne zmagania na trasach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Podczas gdy kierowcy przygotowują się do walki o sekundy, kibice spekulują o tym, kto, gdzie i co ważne czym będzie startował. Pora więc na mało podsumowanie planów polskiej czołówki, szczególnie, że cześć zawodników zdradziła już swoje plany.

W tym artykule dowiesz się o:

Zmian w stosunku do sezonu 2008 nie przewiduje Michał Bębenek, który pozostanie z takim samym składem sponsorskim. Zwycięzcę 3. Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza ponownie zobaczymy w aucie klasy N4. W planach kierowcy z Bochni jest także udział w Rajdzie Polski za kierownicą auta WRC. Deklarację startu w polskiej rundzie WRC składa także Tomasz Czopik. Krakowianin najprawdopodobniej pojedzie autem klasy N4, choć jest szansa na występ samochodem WRC. Mimo zakończenia czynnej kariery Czopik nie przekreśla także możliwości powrotu na rajdowe trasy. Na dobry wynik w Rajdzie Polski będzie miał również szanse Krzysztof Hołowczyc, który zasiądzie za sterami Forda Focusa WRC.

Groźnym rywalem Michała Bębenka w klasie N4 będzie na pewno Paweł Dytko, który w sezonie 2009 wsiądzie do najnowszego dziecka Mitsubishi, Lancera Evo X. Wszystko wskazuje także na to, że tytułu mistrzowskiego w grupie N będzie bronił Kajetan Kajetanowicz. Popularny Kajto, który obchodził niedawno 30. urodziny najprawdopodobniej powróci do Subaru Poland Rally Team, za kierownicę Subaru Imprezy N14. Zarówno zawodnik, jak i zespół podkreślają jednak, iż rozmowy o wspólnych startach cały czas trwają. Jeśli obie strony dojdą do porozumienia Kajetanowicza zobaczymy na trasach RSMP z Jackiem Rathe u boku.

Były pilot Kajetanowicza, Maciej Wisławski będzie natomiast pilotował Andiego Mancina w cyklu Rally America. Polscy zawodnicy zmierzą się z amerykańską czołówką i powalczą o możliwość startu w zawodach X-Games. Wisławski nie wykluczył jednak startów w Polsce. Na krajowych oesach nie zobaczymy za to Grzegorza Grzyba, który ponownie zaliczy pełny cykl Mistrzostw Słowacji. Polscy kibice będą mieli jednak okazję dopingować Grzyba podczas Rajdu Rzeszowskiego, będącego rundą słowackiego czempionatu, a także podczas Rajdu Barbórki Warszawskiej. Reprezentant zespołu Fiat Rufa Rally Team wystartuje też w Rajdzie Barum i Praskim Rallysprincie.

Kibice mogą przypuszczać, że klasa S2000 będzie jeszcze liczniejsza niż w sezonie 2008. Jeżeli Leszek Kuzaj zdecyduje się na dalsze występy w RSMP możemy liczyć na kolejne dwa auta tej klasy. W Peugeocie 207 S2000 przygotowanym przez Kuzaja ma też bowiem startować Szymon Ruta. Wiele wskazuje na to, że także Bryan Bouffier będzie bronił tytułu Mistrza Polski, jednak już jako reprezentant prywatnego zespołu. Również zespół Peugeot Polska zamierza kontynuować udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Jako kandydaci wymieniani są Leszek Kuzaj i Michał Sołowow. Drugi ze wspomnianych już tradycyjnie zapowiada bogaty program startów, obejmujący zarówno cykl RSMP, jak i Mistrzostwa Europy. Decyzje o kolejnych imprezach, w których wystąpi zespół Cersanitu będą jednak podejmowane na bieżąco, w zależności od wyników w poszczególnych cyklach.

Niesprecyzowane plany ma także Tomasz Kuchar, jednak z zupełnie innego powodu. Wrocławianina opuścił bowiem główny sponsor, firma Statoil. Kuchar bierze pod uwagę nawet przerwę w startach, jeżeli nie uda się zebrać odpowiedniego budżetu. Niestety nagłośniony przez media kryzys ma bezpośredni wpływ także na plany innych polskich zawodników. Niepewni startów są między innymi Marcin Pasecki i Maciej Lubiak. Marcin Majcher stwierdził wprost, iż jego powrót do RSMP będzie możliwy za dwa sezony. Brak także informacji z obozu Sebastiana Frycza. Drugi Wicemistrz Polski sezonu 2007 zapowiadał jednak, że chciałby pojawić się na rajdowych trasach za kierownicą auta S2000.

Przesiadkę do S2000 rozważają także Zbigniew Staniszewski i Maciej Oleksowicz. Pierwszy ze wspomnianych, podobnie jak w poprzednich latach, wystartuje jedynie w szutrowych rundach RSMP i w Rajdzie Polski. Sporadyczne starty w Polsce zapowiada także Oleksowicz. Warszawski kierowca chce spróbować swoich sił na trasach Mistrzostw Europy, a w kraju zobaczymy go podczas Rajdu Polski. Na starcie polskiej rundy WRC stanie także Łukasz Sztuka, który zaliczy także treningowy występ w Rajdzie Lotos. Mariusz Małyszczycki, odzyskujący siły po poważnych problemach z kręgosłupem zapowiada powrót dopiero w połowie sezonu. Piotr Maciejewski rozważa natomiast przesiadkę do auta S2000. Alternatywą ma być rajdówka klasy N4. Kolejny pełny sezon w czteronapędowym Lancerze zaliczy Kamil Butruk. Sezon w N4 rozpocznie także Marcin Bełtowski, jednak w miarę możliwości krakowianin chce zmienić Subaru Imprezę N14 na Volkswagena Polo S2000.

Radosław Typa dementuje natomiast plotki o Suzuki Swifcie S1600, którym miałby startować w sezonie 2009. Zawodnika z Ornety zobaczymy jednak na pewno w mocnej, przednionapędowej rajdówce. Mocną "ośką" wystartuje także Paweł Hankiewicz. Zwycięzca grupy N i klasy N3 w Pucharze PZM 2008 będzie walczył w klasie A7. W tej klasie zobaczymy też najprawdopodobniej Bartłomieja Grzybka, który jako alternatywę podaje auto klasy N4. Piotr Jędrusiński wystartuje natomiast w pełnym cyklu RSMP za kierownicą Hondy Civic zgłoszonej w klasie A7. Reprezentant Automobilklubu Zamkowego, pilotowany przez Tomasza Maciuszka zaliczy także dwa starty w rundach Rajdowego Pucharu Polski, Rajd Warszawski i Rajd Zamkowy. Ozdobą odcinków Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie na pewno Fiat 126p Wojciecha Grondala. Dzięki wsparciu Subaru Import Polska niebieskie "Prawie jak Subaru" pojawi się na starcie wszystkich rund RSMP, wyłączając Rajd Orlen.

Źródło artykułu: