Fast Freddy rekordzistą Rajdu Ypres (relacja)

Belgijski klasyk jak co roku zgromadził na starcie całą europejską czołówkę oraz zawodników jeszcze bardziej prężnej i prestiżowej serii IRC. W sumie na liście zgłoszeń widniało, aż 18 samochodów S2000, z czego - jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić - w większości Peugeoty 207. Poza francuskim zespołem tradycyjnie pojawiły się Fiaty Punto S2000, VW Polo S2000 i egzotyczny MG.

W najważniejszym rajdzie w Belgii miało dojść do pojedynku o rekord w ilości wygranych pomiędzy dzierżącymi po cztery zwycięstwa blisko pięćdziesięcioletnim Patrickiem Snijersem znanym ze startów w Rajdzie Polski w latach dziewięćdziesiątych oraz dużo młodszym Freddym Loixem. Loix startujący od początku sezonu w IRC Peugeocie 207 S2000 był jednym z faworytów imprezy, natomiast długi Patrick zaliczający swój 30-sty start w Ypres został wybrany w tajnym głosowaniu przez 16 dziennikarzy oraz przedstawiciela zespołu Kronos, RACB i BFGoodrich z pięciu finalistów i zasilił zespół BFGoodrich Drivers Team w bliźniaczym Peugeocie odstawiając swój dotychczasowy samochód - Porsche GT3.

Pierwsza piątkowa pętla z trzema odcinkami specjalnymi padła łupem Loixa, który sięgnął po komplet zwycięstw i wyprzedzał o 12,6 sek. tryumfatora dwóch tegorocznych eliminacji - rajdów Turcji i Portugalii - Lucę Rossettiego i o 17,3 sek. wicemistrza IRC z 2007 roku Nicolasa Vouilloza - wszyscy w Peugeotach. Dopiero kolejną pozycją zajęło auto inne niż spod znaku lwa - VW Polo kolejnego lokalnego asa Bernarda Casiera.

Nasz rodzynek punktujący w Mistrzostwach Europy - Michał Sołowow z Maciejem Baranem w kolejnym Peugeocie 207 S2000 na kolejnych odcinkach specjalnych zajmowali odpowiednio miejsca 14-ste, 13-ste i 10-te. Następny odcinek niestety okazał się ostatnim dla naszych zawodników - urwało się górne mocowanie prawego przedniego amortyzatora.

Na czwartym jak i piątym odcinku ponownie brylował Loix i dopiero ostatni odcinek padł łupem Francuza Vouilloza, a dotychczasowy wicelider, Rossetti złapał kapcia w lewym przednim kole na początku odcinka i tracąc półtorej minuty spadł z drugiej na jedenastą pozycję. Mniej szczęścia miał natomiast Czech Jan Kopecky, który dosyć mocno zrolował swojego Peugeota i pożegnał się z imprezą. Liderował Loix 21,9 sek. przed Vouillozem, 49 sek. przed Giandomenico Basso w Punto S2000. Tuż za podium ze stratą 52,7 sek. plasował się Bernard Casier w Polo, a 7,2 sek. za nim Snijers uczący się nowego samochodu.

- To dopiero przygrywka do prawdziwego rajdu. - powiedział po etapie Patrick Snijers. - Jechaliśmy bardzo szybko, ale wszystko może się jeszcze wydarzyć. To jest tego typu rajd, w którym znajomość drogi może trochę pomóc, ale wystarczy popełnić mały błąd i jest po sprawie. Nie miałem najlepszego początku sezonu więc mam nadzieję, że od tego rajdu wszystko pójdzie już ok. Ale bywałem już liderem rajdu i później coś się wydarzyło, więc lepiej nie robić żadnych zapowiedzi - skwitował swoją dotychczasową pozycję Freddy Loix.

- Podczas odcinka testowego miałem pierwszy kontakt z tym samochodem, więc dzisiejszy etap to taka sesja testowa - ocenił swój występ debiutujący w Hondzie Type R R3 i jednocześnie lider IRC 2WD Cup Alessandro Bettega.

Wyniki po pierwszym etapie Belgium Ypres Westhoek Rally:

1. Loix/Buysmans Peugeot 207 S2000 47m06.2s

2. Vouilloz/Klinger Peugeot 207 S2000 +21.9s

3. Basso/Dotta Abarth Grande Punto +49.0s

4. Casier/Miclotte Volkswagen Polo S2000 +52.7s

5. Snijers/Soenens Peugeot 207 S2000 +59.9ss

6. Sola/Sanchez Abarth Grande Punto +1m19.0s

7. Van den Heuvel/Kolman Mitsubishi Lancer (N) +1m35.9s

8. TravagliaGranai Abarth Grande Punto +1m39.5a

9. Tirabassi/Gordon Peugeot 207 S2000 +1m44.2s

10. Rossetti/Chiarcossi Peugeot 207 S2000 +1m48.4s

Na pierwszych trzech odcinkach drugiego etapu wyniki pierwszej trójki nie zmieniały się - wygrywał Vouilloz przed Loixem i Rossettim. Dopiero na czwartym odcinku do głosu doszedł Włoch, który tym razem wyprzedził Snijersa coraz lepiej radzącego sobie za kierownicą 207-mki. Trzeci był Loix narzekający na skrzynię biegów, a Vouilloz popełnił błąd i stracił blisko minutę. Dzięki temu Casier w Polo awansował na drugą pozycję, a Basso na trzecią.

Na kolejnej pętli dwa zwycięstwa zapisał na swoim koncie Rossetti, później do gry wrócił Loix i znowu Rossetti, a następnie powracający na drugie miejsce w rajdzie Vouilloz. I na dwa odcinki przed metą Loix przewodził z przewaga 1 min. 15,3 sek. przed Vouillozem, 1 min. 43 sek. przed Casierem, 1 min. 48,1 sek. przed Snijersem i 1 min. 50,7 sek. przed szalejącym Rossettim. W międzyczasie z rajdem pożegnał się wypadając z drogi Renato Travaglia, zwalniając tym samym siódmą pozycję w generalce i trzecie w Mistrzostwach Starego Kontynentu. W ostatniej pętli szarżą popisał się Rossetti wygrywając najdłuższy, ponad czterdziestokilometrowy odcinek Heuvelland dzięki czemu udało mu się wyprzedzić największych rywali i tym samym awansował na ostatni stopień podium dopełniając komplet Peugeota po pierwszej pozycji Loixa i drugiej Vouilloza.

Dzięki zwycięstwu w 44-tej edycji Freddy Loix został samotnym, pięciokrotnym rekordzistą wygranych w tej imprezie. Jednocześnie dzięki 10-ciu zdobytym punktom awansował na czwartą pozycję w punktacji IRC.

- To jest wynik jaki ja i mój zespół potrzebowaliśmy. Przyjechałem tutaj wygrać bo to był jedyny sposób, żeby wrócić do walki o tytuł IRC. Na szczęście pech nas opuścił - no i miło jest mieć rekord zwycięstw w Ypres. - powiedział na mecie szczęśliwy Freddy Loix.

Kolejną eliminacją IRC będzie rozgrywanych w dniach 11-12 lipca szutrowy Rajd Rosji.

Końcowe wyniki 44 Belgium Ypres Westhoek Rally:

1. Freddy Loix/Robin Buysmans (B) Peugeot 207 S2000 2:44.40,3

2. Nicolas Vouilloz/Nicolas Klinger (F) Peugeot 207 S2000 +58,7

3. Luca Rossetti/Matteo Chiarcossi (I) Peugeot 207 S2000 +1.18,6

4. Bernd Casier/Frederic Miclotte (B) Volkswagen Polo 5 S2000-R +1.34,5

5. Patrick Snijers/Wim Soenens (B) Peugeot 207 S2000 +1.44,0.

6. Giandomenico Basso/Mitia Dotta (I) Fiat Punto Abarth S2000 +3.22,9

7. Jasper van den Heuvel/Martine Kolman (NL) Mitsubishi Lancer Evo IX +4.43,7

8. Dominique Bruyneel/Jean-Charles Descamps (B/F) Subaru Impreza WRX STI N14 +6.19,5

9. Paul Lietaer/Kristof Dejonghe (B) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.20,6

10. Raphaël Auquier/Cedric Pirotte (B) Volkswagen Polo 5 S2000-R +7.42,1

Punktacja Mistrzostw Europy:

1. Rossetti 46

2. Sołowow 27

3. Fontana 21

3. Isik 21

3. Travaglia 21

6. Alen 18

7. Betti 16

8. Basso 15

9. Donczew 14

10. Czopik 12

Punktacja IRC:

1. Rossetti 26

2. Vouilloz 22

3. Kopecky 12

4. Loix 11

5. Basso 8

6. Alen 6

7. Travaglia 5

7. Casier 5

9. Hänninen 4

9. Snijers 4

Komentarze (0)