Fiński kierowca testował dla Minardi w 2003 roku na torze Vallelunga. Poproszony o porównanie ówczesnego bolidu z obecnym samochodem Lotusa powiedział: Trudno to oceniać, ponieważ różne są opony. Ale Lotus prawdopodobnie ma gorszą aerodynamikę od Minardki, które wtedy mogło równać się z najlepszymi.
Kovalainen uważa, że najważniejszym problemem w jego bolidzie jest właśnie aerodynamika, przyznał również, że nigdy nie rozpoczynałem sezonu z tak małą liczbą przejechanych okrążeń. Podczas ostatniej przedsezonowej sesji testowej Fin dostał tylko jeden dzień jazdy, Jarno Trulli jeździł dwa dni, jeden dzień przypadł dla testera Fairuza Fauzy.
Optymistą przed debiutem jest natomiast Tony Fernandes, szef Lotusa. - Szacujemy, że będziemy 3,5 sekundy za najlepszym samochodem w Bahrajnie, co będzie poprawą w stosunku do Jerez, gdzie mieliśmy 5 sekund straty - powiedział.