Znamy kwoty na sponsoring Orlenu za panowania Obajtka. Mamy wyliczenia

Getty Images / Na zdjęciu Daniel Obajtek
Getty Images / Na zdjęciu Daniel Obajtek

Orlen w 2024 roku mógł wydać nawet 700 mln zł na sponsoring. To efekt kontraktów podpisywanych w ostatnich miesiącach panowania Daniela Obajtka. Za prezesury obecnego europosła PiS wydatki w tym zakresie rosły szybko.

Na początku 2025 roku Orlen poinformował o wycofaniu się ze sponsorowania Formuły 1, co oznacza koniec autorskiego pomysłu Daniela Obajtka. Był to najwyższy kontrakt sponsorski w historii Polski, opiewający na co najmniej 50 mln zł za sezon.

Przyjrzeliśmy się, jakie były wydatki na marketing i sponsoring sportowy w płockim przedsiębiorstwie w ostatnich latach. Okazało się, że kwoty rosły z roku na rok, a na koniec "panowania” Daniela Obajtka osiągnęły rekordową wysokość.

700 mln zł na sponsoring

Z informacji, które otrzymaliśmy z Orlenu wynika, że w roku 2024 spółka Skarbu Państwa mogła wydać nawet 700 mln zł na sponsoring - mowa o wydatkach nie tylko na sport, ale też na kulturę i media (firma za czasów Obajtka zaczęła sponsorować imprezy środowisk prawicowych i TV Republika). Dokładne liczby poznamy w czerwcu. To wtedy firma tradycyjnie prezentuje coroczne sprawozdanie ze swojej sytuacji finansowej.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Zrobiło się gorąco. Pokazała się w bikini na rajskiej plaży

Jak się dowiadujemy w koncernie, Obajtek jeszcze po przegranych przez Prawo i Sprawiedliwość wyborach parlamentarnych podpisywał szereg umów sponsorskich, choć mógł spodziewać się, że wkrótce jego prezesura dobiegnie końca. To wtedy podpisano nową trzyletnią umowę (2024-2026) z Robertem Kubicą.

Jak słyszymy w koncernie, firma mogła wydać jeszcze więcej, bo kwoty, o których mówimy, to wydatki firmy-matki, a były jeszcze pieniądze z innych spółek, takich jak chociażby Orlen Oil. To osobny podmiot, który finansuje m.in. żużlowców Motoru Lublin.

Nie jest tajemnicą, że Orlen chciał wypowiedzieć część umów zawartych przez poprzedni zarząd. Mówił o tym w połowie ubiegłego roku prezes giganta z Płocka. - Nasze możliwości zmian są niezwykle ograniczone - podkreślał Ireneusz Fąfara, cytowany przez ISB News.

Tak rósł budżet sponsoringowy Orlenu

Jak rosły wydatki Orlenu na sponsoring w ostatnich latach, gdy prezesem firmy był Daniel Obajtek? Były wójt Pcimia został powołany na to stanowisko 5 lutego 2018 roku. Już kilka miesięcy później firma weszła do F1 jako sponsor Williamsa i stawiała na współpracę z Robertem Kubicą.

W tamtym roku wydatki Orlenu na usługi marketingowe (w tym sponsoring) wyniosły 204 mln 852 tys. zł - wynika z danych udostępnionych przez spółkę. Dwanaście miesięcy później kwota wzrosła znacząco - do 338 mln i 803 tys. zł, co było zasługą m.in. zawarcia kontraktu sponsorskiego z Williamsem.

Wybuch pandemii koronawirusa w 2020 roku doprowadził do tego, że w Orlenie renegocjowano warunki kontraktów sponsorskich. Polacy zostali zamknięci w domach, ceny paliw spadły do rażąco niskiego poziomu, a lockdown sprawił, że klientów na stacjach brakowało. Ponadto doszło do zmniejszenia wydatków na marketing - do poziomu 307 mln 487 tys. zł.

Od tego momentu Orlen za prezesury Obajtka tylko zwiększał wydatki na marketing. Od 2021 roku firma, zgodnie z dobrymi praktykami spółek notowanych na giełdzie, wyszczególnia w swoich raportach finansowych konkretne kwoty wydane na sponsoring sportu, kultury i mediów. Dzięki temu wiemy, że w 2023 roku wydano na ten cel 386 mln 200 tys. zł, podczas gdy łączne wydatki na usługi marketingowe Orlenu w tym okresie wyniosły 578 mln 778 tys. zł.

Łatwo obliczyć, że za prezesury Obajtka wydatki Orlenu na marketing wzrosły niemal trzykrotnie. W roku 2018 było to nieco ponad 200 mln zł, by na koniec 2023 roku firma wydawała na ten cel niespełna 600 mln zł. Równocześnie należy pamiętać, że w tym okresie przedsiębiorstwo mocno się rozrosło. Orlen połączył się z Lotosem, przez co pod jego skrzydła trafił rajdowiec Kajetan Kajetanowicz. Również piłkarska reprezentacja Polski, sponsorowana dotąd przez Lotos, zaczęła współpracować z Orlenem.

Jaki będzie 2025 rok?

Orlen wchodzi w 2025 rok rezygnując stopniowo z decyzji podejmowanych przez poprzedników. Ostatnie dni przyniosły nie tylko zakończenie projektu sponsoringowego w F1, ale też rezygnację z dalszego wspierania Polskiego Komitetu Olimpijskiego w związku z wątpliwościami wokół prezesa tej instytucji - Radosława Piesiewicza.

Czy to oznacza, że wydatki Orlenu na sponsoring zaczną maleć? Niekoniecznie. "Wydatki na sponsoring w 2025 roku będą utrzymane na podobnym poziomie jak w latach poprzednich. Środki zarezerwowane do tej pory m.in. na F1 i PKOl zostaną przeznaczone na bezpośrednią współpracę ze związkami sportowymi i sportowcami indywidualnymi, w tym także na nowe projekty. O wszystkich takich inicjatywach będziemy informować na bieżąco" - przekazało nam biuro prasowe Orlenu.

Jak się dowiadujemy, obecnie Orlen pracuje m.in. nad akademią motorsportu, do której mają trafić najbardziej obiecujące polskie talenty, dzięki czemu Polska ma zwiększyć swoje szanse na wyszkolenie "nowego Roberta Kubicy". Niewykluczone, że szczegóły tego projektu poznamy jeszcze w styczniu.

Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty

Komentarze (32)
avatar
MaciuśPiła
14 min temu
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
To jest chore 
avatar
petrozo62
1 h temu
Zgłoś do moderacji
7
1
Odpowiedz
Pysk zwykłego bandziora. 
avatar
Möchomorek
1 h temu
Zgłoś do moderacji
3
2
Odpowiedz
Niektórzy mają jakieś wyjątkowe stacje benzynowe z drogim paliwem po 8,80 xD
średnie ceny paliw
2020 - Pb95-3,95 ON-4,04
2021 - Pb95-5,44 ON-5,35
2022 - Pb95-6,64 ON-7,19
2023 - Pb95-6,72 ON-6
Czytaj całość
avatar
KacperU.L
2 h temu
Zgłoś do moderacji
3
1
Odpowiedz
Spamowanie i lecim.I cyk... 
avatar
elllo
2 h temu
Zgłoś do moderacji
19
8
Odpowiedz
SKORO BYŁY ZYSKI DLA AKCJONARIUSZY I DLA SKARBU PANSTWA !!!!!
I CO Z TEGO !!!! A TERAZ JEST DNO I WODOROSTY ANI REKLAMY ANI KASY TYLKO PALIWO DROGIE !! TUSK GDZIE TE PALIWO ZA 5,19 !!!