Żużel. Rewolucyjny pomysł trenera reprezentacji Polski. Proponuje duże zmiany!

WP SportoweFakty / Michał Krupa / Na zdjęciu: Rafał Dobrucki i Bartosz Smektała
WP SportoweFakty / Michał Krupa / Na zdjęciu: Rafał Dobrucki i Bartosz Smektała

Od wielu lat w rozgrywkach międzynarodowych obowiązuje stały system eliminacji. Trener reprezentacji Polski Rafał Dobrucki chciałby, aby w przyszłości wprowadzono całkiem inne rozwiązania, które premiowałby rzeczywiście najlepszych zawodników.

W tym artykule dowiesz się o:

Szkoleniowiec polskiej kadry poruszył ważny temat. W kalendarzu bowiem umieszczonych jest wiele imprez międzynarodowych, zakończonych finałami, lecz tak naprawdę niewiele z tego wynika, a zwycięzcy mogliby być honorowani w dodatkowy sposób. W jaki?

- Chciałbym, aby każda kategoria dawała możliwość progresu, tak aby zawodnicy z młodszych przedziałów wiekowych, zwyciężając np. w mistrzostwach do lat 19, mogli awansować bezpośrednio do rozgrywek w kategorii do lat 21. Dalej najlepsi z nich mogliby rok później rywalizować w Speedway Euro Championship. Mówię tu o pewnej grupie. To jest kwestia do indywidualnego ustalenia co roku, czy miałoby to być dwóch, czy trzech - zależy w jakiej kategorii. Tak samo powinny wyglądać eliminacje z SEC-u do Grand Prix. Wówczas byłby to taki ciąg zdarzeń, który stopniuje zawodników i w pewien sposób nobilituje oraz kwalifikuje ich do udziału w zawodach wyższej rangi - mówi Rafał Dobrucki w rozmowie z WP SportoweFakty.

Trener reprezentacji ubolewa nad tym, że obecnie mistrzowie i najlepsi zawodnicy medalowych imprez nie są odpowiednio premiowani. Na przeszkodzie może stać jednak problem organizacyjny, gdyż za zmagania w różnych przedziałach wiekowych nie odpowiada jedna federacja.

ZOBACZ WIDEO Osobista tragedia go ukształtowała. Tomasz Lorek o swoich początkach w dziennikarstwie

Mniej eliminacji, więcej finałów

- Dzisiaj nie ma żadnej korelacji. Ktoś wygrywa, zostaje mistrzem świata juniorów i właściwie nic z tego nie wynika, oprócz tytułu, który z pewnością przejdzie do historii. Ktoś inny zostaje mistrzem w kategorii do lat 19 i wygląda to podobnie. Wydaje się, że w sytuacji, o której mówimy, powinno być więcej rund finałowych, a mniej eliminacji. Te zawody miałyby wtedy więcej sensu i byłyby faktyczną promocją. Trudno bowiem powiedzieć, że jakakolwiek eliminacja z tych mistrzostw promuje speedway, skoro na trybunach jest garstka kibiców, nie ma telewizji, a powiedzmy, że warunki do ścigania są często średnie.

- Liczą się głównie finały, one są atrakcyjne, a jeśli mówimy o zmaganiach do lat 21, to mogłoby ich wtedy być nie trzy, a np. sześć. W SEC-u również - może nie cztery, a sześć lub nawet osiem finałów wyłaniałoby najlepszych zawodników, którzy z kolei powinni "wędrować" wyżej, czyli do Grand Prix. Problem polega na tym, że te kategorie należą do różnych federacji, czyli do FIM i FIM Europe, które może nie tyle ze sobą konkurują, co każda ma własne imprezy i organizuje je w swoich ramach - dodaje szkoleniowiec kadry Polski.

Jedną z przeszkód do wprowadzenia tego pomysłu, mógłby być fakt, że w Indywidualnych Mistrzostwach Europy nie mogą startować zawodnicy spoza tego kontynentu. Na to jednak nasz rozmówca również miałby pewne rozwiązanie.

Takie rozwiązanie premiuje najlepszych

- Problem polega na tym, że jednymi zawodami zarządza FIM, a innymi FIM Europe. Po drugie natomiast w mistrzostwach Europy, czyli w SEC nie startują np. Australijczycy, czy Amerykanie. Może należałoby organizować je, np. jako "otwarte mistrzostwa Europy", czy "Puchar Europy" i w nich startowaliby wszyscy zawodnicy. Stawałoby się to "przepustką" do Grand Prix i nie organizowalibyśmy wówczas eliminacji, gdzie może wygrać ktoś, kto miał akurat "dzień konia", a niekoniecznie ma odpowiedni poziom sportowy do tego cyklu. Ze sportowego punktu widzenia takie rozwiązanie premiuje najlepszych zawodników, którzy na to zasługują ze względu na ich dyspozycję - podkreślił stanowczo.

Rafał Dobrucki chciałby wprowadzić szerszy system premiowania w europejskich i światowych imprezach
Rafał Dobrucki chciałby wprowadzić szerszy system premiowania w europejskich i światowych imprezach

Minimalna część tych założeń jest stosowana od kilku sezonów, bowiem zwycięzca cyklu Speedway Euro Championship awansuje bezpośrednio do Speedway Grand Prix. W tym wypadku według trenera reprezentacji Polski można jednak iść o krok dalej.

- Zwycięzca SEC-u to jest jeden zawodnik, który awansuje do Grand Prix. Chciałbym, aby grupa premiowana awansem z tego cyklu była większa - również z pozostałych kontynentów. Na pewno wolałbym to rozwiązanie niż finał eliminacji SGP Challenge. Wiadomo, że ktoś może mieć "dzień konia", ale jeśli w Grand Prix mają jeździć najlepsi, to - nie oszukujmy się - wyłonienie takich zawodników w jednym turnieju nie jest miarodajne. Awans może uzyskać każdy, nawet ktoś, kto w danym momencie nie ma dyspozycji, która pretendowałaby go do jazdy w całym cyklu - słusznie zauważył Dobrucki.

Mistrz świata powinien mieć zapewnione miejsce w SEC

Proponując takie rozwiązanie należałoby jednak zlikwidować to, które w historii cyklu SGP istniało od jego początku. Pominięto je jedynie w roku 2005, przyznając wówczas więcej stałych "dzikich kart".

- Historię zostawmy w spokoju (uśmiech). Są to po prostu czysto sportowe względy. Moim zdaniem one wyraźnie pokazują, że tak to powinno wyglądać. Nie widzę tutaj żadnych skutków ubocznych - zaznaczył.

Jeśli jednak cofnęlibyśmy się do pierwszych lat cyklu Speedway Grand Prix, to właśnie wówczas przez kilka lat Indywidualny Mistrz Świata Juniorów miał zapewnione miejsce w tej prestiżowej serii. Czy warto rozważyć zatem powrót tego rozwiązania?

- Zgodzę się z tym, że do tego można byłoby wrócić, ale absolutnie taki zawodnik powinien mieć zapewnione miejsce w cyklu SEC. Dlatego mówiłem o pewnej "gradacji". Teraz mistrz świata juniorów nie zyskuje nic więcej, oprócz tytułu. To oczywiście jest ogromny sukces, odnotowany i w historii zawsze będzie przytaczany, natomiast nie wnosi on niczego dla dalszego rozwoju tego zawodnika - podkreślił na koniec rozmowy z WP SportoweFakty Rafał Dobrucki.

Czytaj także:
Drużyna na dostateczny. Musi poprawić się na koniec roku
Lider Orła Łódź ponownie z kontraktem w lidze angielskiej

Komentarze (2)
avatar
Kacper.U.L
21.12.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Przede wszystkim trenerze to Bartek mentalny terrorysta w kadrze powinien nauczyć się jazdy parą i się przytulać jak klej Kropelka do kolegi z pary w czasie biegu tak jak to robi Janowski z Wuj Czytaj całość
avatar
intro
21.12.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
tak już było - imśj awansował do GP i ginął w zderzeniu z najlepszymi