Pod koniec stycznia Orlen przedstawił założenia nowej polityki sponsoringowej. Państwowy gigant chce mocniej skupić się na sporcie amatorskim i finansowaniu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, bo takie są oczekiwania jego klientów - wynika z badania zleconego przez firmę z Płocka. Spora część ankietowanych wnioskowała też o ograniczenie wydatków na motorsport, co przełożyło się m.in. na wycofanie Orlenu z Formułu 1.
Powodów do zmartwień nie ma jednak żużlowy Motor Lublin. W sezonie 2025 aktualny mistrz kraju nadal będzie promować w PGE Ekstralidze markę Orlen Oil.
Decyzja o współpracy z lubelskim klubem może dziwić niektórych, bo Orlen w nowej polityce sponsoringowej ma skupiać się przede wszystkim na klubach z rejonów, w których jest aktywny biznesowo. Dlatego ostatnie tygodnie przyniosły m.in. współpracę z koszykarskimi drużynami - Zastalem Zielona Góra (w pobliżu funkcjonuje zakład PGNiG, które należy do Orlenu) oraz Anwilem Włocławek (Anwil należy do Grupy Orlen).
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: To był spektakularny powrót gwiazdy
Tymczasem w Lublinie nie funkcjonują żadne zakłady Grupy Orlen. Skąd zatem taka decyzja? - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy. Ona zapewnia nam duże zwroty marketingowe. No i przede wszystkim Bartosz Zmarzlik. Jak nie sponsorować klubu, którego twarzą jest taki sportowiec, mistrz świata? - pyta retorycznie jeden z pracowników Orlenu.
Nasz rozmówca zwraca też uwagę na to, że Orlen Oil jako spółka-córka Orlenu posiada własny budżet marketingowy i może nim dobrowolnie zarządzać. Bartosz Zmarzlik od kilku lat jest z kolei ambasadorem tej marki. Pięciokrotny mistrz świata włączył się m.in. w rozwój olejów produkowanych przez Orlen Oil i korzysta z nich w swoich motocyklach.
Decyzję o nawiązaniu współpracy między Orlenem a Motorem Lublin podjęto jeszcze w czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości, gdy na czele Ministerstwa Aktywów Państwowych stał wicepremier Jacek Sasin. To on miał lobbować za tym, aby spółki Skarbu Państwa kładły środki na lubelski żużel. Wtedy też partnerami klubu zostały m.in. PKP BP, Lotto, kopalnia Bogdanka i Grupa Azoty. Dzięki temu Motor Lublin stał się hegemonem PGE Ekstraligi - zdobył trzy tytuły mistrza kraju z rzędu (2022-2024).
Po zmianie władzy w Polsce z finansowania "Koziołków" zrezygnowały Grupa Azoty i PKO BP, a krótką przerwę w sponsoringu miał Totalizator Sportowy, ale latem 2024 roku loga należącej do niego marki Lotto powróciły na kombinezony zawodników Motoru Lublin.
W roku 2025 drużyna Orlen Oil Motoru Lublin znów będzie głównym kandydatem do zwycięstwa w PGE Ekstralidze. "Koziołki" zachowały wszystkich zawodników z ubiegłego sezonu. O sile ekipy powinni stanowić m.in. Bartosz Zmarzlik, Dominik Kubera, Jack Holder i Fredrik Lindgren.
Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty