Niemal 4,4-kilometrowy odcinek kwalifikacyjny otworzył zmagania w 44. edycji Rajdu Cypru. We wszechobecnym pyle, kurzu, na drodze pokrytej licznymi ostrymi kamieniami Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran stoczyli niesamowicie zaciętą i skuteczną walkę o jak najlepszy czas dający pierwszeństwo w wyborze pozycji startowej do jutrzejszych odcinków specjalnych. Trasę, która w 35 proc. wiodła po asfalcie i w 65 po szutrze, liderzy Rajdowych Mistrzostw Europy pokonali najszybciej z całej stawki czołowych kierowców Starego Kontynentu. Fantastyczny rezultat osiągnięty przez Polaków na rozpoczęcie Rajdu Cypru to jednocześnie już szóste w tym sezonie podium i piąte w ich karierze zwycięstwo na odcinku kwalifikacyjnym przed rundą FIA ERC.
Kolejne emocje związane z cypryjską odsłoną batalii o tytuł Rajdowego Mistrza Europy czekają nas już w sobotę rano, kiedy to najlepsze rajdowe załogi Europy wyruszą do walki na odcinkach specjalnych. Spośród zawodników zgłoszonych do FIA ERC Kajetan Kajetanowicz wybrał 5. pozycję startową, jednak Ford Fiesta R5 w barwach LOTOS Rally Team na sobotnie odcinki specjalne ruszy jako 14. samochód, bowiem przed zawodnikami rywalizującymi w ME pojedzie jeszcze 9 załóg z Mistrzostw Bliskiego Wschodu. W tym roku organizatorzy Rajdu Cypru przygotowali 16 prób, z czego aż 14 ma mieszaną, szutrowo-asfaltową nawierzchnie. Wśród nich wyjątkowym wyzwaniem będzie zaplanowany na sobotę najdłuższy w rajdzie, 22-kilometrowy odcinek Lythrodontas. Aż 86 proc. jego dystansu wiedzie po asfalcie, lecz podobnie jak wszystkie pozostałe próby, także i ten oes załogi pokonają na szutrowych oponach i szutrowym zawieszeniu. Łącznie walka o zwycięstwo w 8. rundzie FIA ERC rozegra się na dystansie niemal 205 kilometrów.
- Zwycięstwo na odcinku kwalifikacyjnym pozwoliło nam w pierwszej kolejności wybrać pozycję startową przed jutrzejszą rywalizacją. W tym rajdzie ten wybór nie ma jednak aż tak dużego znaczenia, jak w pozostałych szutrowych rundach mistrzostw, ponieważ przed nami pojadą zawodnicy ścigający się w Mistrzostwach Bliskiego Wschodu i to oni będą czyścić drogę. Z drugiej jednak strony, na licznych sekcjach asfaltowych samochody jadące przed nami będą ciąć zakręty i wyrzucać kamienie, pył oraz piach na drogę. Pierwszy etap tegorocznej edycji cypryjskiej rundy FIA ERC mocno różni się od drugiego, w zasadzie mamy tu dwa rajdy w jednym. Sobotnie odcinki są niesamowicie kręte, pełne bardzo skomplikowanych, technicznych fragmentów. Szczególnie oes Lythrodontas, który jest w większości asfaltowy i zakręt w zakręt wspinamy się na nim na wysokość ponad 1200 m, by później jechać w dół. W cypryjskich upałach, rywalizacja na takich odcinkach to duże przeżycie i wyzwanie nie tylko dla załogi, lecz także dla samochodów rajdowych - zwłaszcza dla hamulców i szutrowych opon. Z kolei niedzielne próby są bardzo szybkie, ale nadal pełne licznych, ostrych kamieni. Organizatorzy mówią, że przed nami najszybszy Rajd Cypru w historii. Chcemy dać z siebie wszystko, ale jednocześnie znaleźć właściwy kompromis, tak potrzebny, by myśleć tu o wymarzonym wyniku - powiedział Kajetan Kajetanowicz.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Cypru:
1. Kajetanowicz (Polska) 2:42,236 s.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) + 0,069 s.
3. Robert Consani (Francja) + 5,570 s.
4. Bruno Magalhaes (Portugalia) + 7,196 s.
5. Dawid Botka (Węgry) + 7,354 s.
6. Dominik Butvilas (Litwa) + 8,844 s.
7. Raul Jeets (Estonia) + 9,093 s.
8. Jaromir Tarabus (Czechy) + 9,390 s.
Klasyfikacja generalna FIA ERC przed Rajdem Cypru:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 159
2. Craig Breen (Irlandia) 136
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 105
4. Robert Consani (Francja) 55
5. Siim Plangi (Estonia) 43
6. Bruno Magalhaes (Portugalia) 38
7. Jaromir Tarabus (Czechy) 37
8. Jan Kopecky (Czechy) 36
9. Freddy Loix (Belgia) 35
10. Dominikas Butvilas (Litwa) 33
Klasyfikacja FIA ERC Gravel Masters przed Rajdem Cypru:
1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 194
2. Craig Breen (Irlandia) 154
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 108
4. Ricardo Moura (Portugalia) 75
5. Martin Kangur (Estonia) 57
6. Bruno Magalhaes (Portugalia) 40