FC Barcelona wprowadziła model komercjalizacji miejsc VIP oparty na koncepcji PSL, co stanowi znaczącą zmianę w zarządzaniu produktami hospitality. Klub naśladuje tym samym trendy obecne w innych organizacjach sportowych na świecie, szczególnie w Stanach Zjednoczonych.
Jak podaje sport.es, nowa operacja pozwala klubowi stworzyć niematerialny aktyw, gdzie inwestorzy nabywają miejsca VIP z opcją ich dalszej sprzedaży lub własnego użytku.
FC Barcelona redukuje w ten sposób ryzyko związane ze sprzedażą tych miejsc, ponieważ dochody są gwarantowane na cały okres eksploatacji. Inwestorzy opłacają:
i) licencję na korzystanie z miejsca przez cały czas trwania umowy;
ii) cenę miejsca VIP za każdy sezon.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Ależ to wymyślił! Gol bezpośrednio z rzutu rożnego
Umowa obejmuje 475 miejsc sprzedanych dwóm inwestorom z Bliskiego Wschodu, regionu o wysokim popycie na takie produkty, na maksymalny okres 30 lat.
Na życzenie inwestorów transakcje zawierają klauzule poufności mające na celu zachowanie przewagi konkurencyjnej w sektorze hospitality i produktów VIP, podobnie jak w innych operacjach finansowych klubu.
Po obowiązkowej weryfikacji obie grupy inwestorów otrzymały pozytywne opinie od Działu Compliance klubu oraz Komisji Ekonomicznej. Stosowna dokumentacja została przekazana La Lidze przed północą 31 grudnia 2024 roku.
Zyski z tej operacji umożliwią klubowi spłatę znaczącej części długu za Spotify Camp Nou wobec inwestorów jeszcze przed pierwszym terminem płatności przewidzianym na sezon 2025/26.