21,5 mln dolarów za punkt. Williams zmarnował pieniądze jak nikt inny

Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Lance Stroll za kierownicą modelu FW41
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Lance Stroll za kierownicą modelu FW41

Williams okazał się najmniej efektywną ekipą w Formule 1 w minionym sezonie. Jeden punkt zespołu z Grove kosztował aż 21,5 mln dolarów. Najlepszy pod tym względem jest Mercedes, który na zdobycie każdego "oczka" wydał 0,61 mln dolarów.

Wprawdzie Williams nie ma najmniejszego budżetu w Formule 1, ale ostatnie dwanaście miesięcy było dla Brytyjczyków fatalne. Zespół pod kierownictwem Claire Williams i Paddy'ego Lowe'a wykazał się najmniejszą efektywnością. Biorąc pod uwagę budżet na poziomie 150 mln dolarów, zdobycie jednego punktu kosztowało stajnię z Grove aż 21,5 mln dolarów.

To efekt nieudanego modelu FW41, przez który brytyjski team znalazł się na samym dnie Formuły 1 z ledwie 7 punktami na koncie. Drugi najgorszy zespół w stawce, Toro Rosso, dysponuje podobnym budżetem. Tyle że stajnia z Faenzy zdobyła w minionym sezonie 33 punkty. Daje jej to znacznie lepszy przelicznik efektywności (4,54 mln dolarów za punkt).

Najlepiej w minionym sezonie pieniądze wydawali szefowie Mercedesa. Ekipa z Brackley po raz kolejny zdobyła tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów i kierowców. Jej przewaga nad rywalami była na tyle duża, że mimo jednego z najwyższych budżetów w stawce, koszt zdobycia jednego punktu wyniósł jedynie 0,61 mln dolarów. To wynik lepszy od Ferrari (0,72 mln).

Ze środka stawki warto pochwalić Haasa i Racing Point. Amerykanie mieli do wydania w tym roku zaledwie 130 mln dolarów, a byli w stanie pokonać rywali dysponujących większymi budżetami. W efekcie jeden punkt kosztował ich 1,4 mln.

Z kolei dorobek ekipy z Silverstone został wyzerowany w połowie sezonu, wskutek zmian właścicielskich. Gdyby połączyć osiągnięcia Force India i Racing Point, to zdobycie jednego punktu kosztowałoby jedynie 1,08 mln dolarów.

Efektywność zespołów Formuły 1 w sezonie 2018:

ZespółBudżetWydatkiKoszt jednego punktu
Mercedes 405 mln USD 400 mln USD 0,61 mln USD
Ferrari 410 mln USD 410 mln USD 0,72 mln USD
Red Bull Racing 315 mln USD 310 mln USD 0,74 mln USD
Renault 190 mln USD 190 mln USD 1,55 mln USD
Haas 130 mln USD 130 mln USD 1,4 mln USD
McLaren 220 mln USD 220 mln USD 3,23 mln USD
Racing Point* 125 mln USD 120 mln USD 1,08 mln USD
Sauber 135 mln USD 135 mln USD 2,8 mln USD
Toro Rosso 150 mln USD 150 mln USD 4,54 mln USD
Williams 150 mln USD 150 mln USD 21,5 mln USD

* - uwzględniono też punkty zdobyte przez Force India

ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: Imponująca kolekcja aut Floyda Mayweathera

Komentarze (4)
avatar
omosquito
31.12.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Powinno być ogranieczenie budrzetów na max 150 milionów. Dysproporcje są tak.gigantyczne, że nie ma co się dziwić, że wielka trójka tak odjechała.