Ponad 6 000 kilometrów podczas testów Pirelli

1 084 okrążenia, czyli 6 020 przejechanych kilometrów zostało zaliczonych podczas testów rożnych wersji nowej ultramiękkiej mieszanki oraz nowych konstrukcji przednich i tylnych opon.

Stoffel Vandoorne z McLarena uzyskał najlepszy czas w 12-godzinnej sesji testowej, zorganizowanej przez Pirelli na gładkiej nawierzchni toru Yas Marina Circuit.
Sesja trwała przez cały dzień bez przerwy, przy zgodnej z prognozami słonecznej pogodzie i w ciepłych warunkach. Jazdy rozpoczęto przy temperaturze powietrza około 24 stopni Celsjusza (temperatura nawierzchni 35 stopni Celsjusza), a w porze obiadowej ociepliło się do odpowiednio 28 i 40 stopni.

Sesja rozpoczęła się od przejazdów wszystkich kierowców na podstawowym ogumieniu, by sprawdzić ustawienia samochodów. Korzystano z supermiękkich opon P Zero "czerwonych" i miękkich P Zero "żółtych": nominowanych na rozgrywaną w miniony weekend Grand Prix Abu Zabi.

Testy prototypowego ogumienia (nowej ultramiękkiej mieszanki oraz nowych konstrukcji przednich i tylnych opon) rozpoczęły się po upływie mniej więcej półtorej godziny. Zespoły sprawdzały kilka różnych wariantów nowej mieszanki ultramiękkiej, spośród których ostatecznie zostanie wybrany jeden rodzaj. Prototypowe opony nie były oznakowane ani kolorami, ani w żaden inny sposób, natomiast podstawowe ogumienie miało swoje zwyczajowe barwy na ściankach bocznych.

Test był "ślepy": ani kierowcy, ani zespoły nie miały informacji na temat specyfikacji testowanego ogumienia. Podczas sesji ekipy nie mogły sprawdzać nowych części i wymieniać żadnych komponentów, skupiając się wyłącznie na oponach. Gładka nawierzchnia, stałe temperatury i różnorodność technicznych zakrętów sprawiają, że Abu Zabi to idealny obiekt do oceny większości kluczowych zachowań ogumienia.

Sesja rozpoczęła się o 9:00 czasu lokalnego i trwała prawie do 21:00, bez przerwy na obiad. Był to najdłuższy grupowy test w historii Formuły 1.

Mieliśmy jedną szansę do przetestowania opon na następny sezon i możemy być zadowoleni z wyników pracy podczas tej sesji, chociaż pełna analiza danych jest dopiero przed nami. Sprawdzaliśmy różne wersje nowej ultramiękkiej mieszanki na sezon 2016 i to był jeden z celów tych testów. Wprowadzamy tę mieszankę jako miększą niż supermiękka, przede wszystkim z myślą o agresywnym wyborze ogumienia na tory uliczne: z lepszymi osiągami niż najnowsza wersja supermiękkich opon, ale z szybszą degradacją. Dzięki temu zespoły będą mogły bardziej agresywnie podchodzić do strategii. Jest za wcześnie na stwierdzenie, czy dzięki temu będziemy mieli do czynienia z większą liczbą pit stopów albo szerszą różnorodnością strategiczną. Po powrocie do bazy przeprowadzimy pełną analizę naszych danych oraz telemetrii od zespołów. Wygląda na to, że zmierzamy we właściwym kierunku: zanosi się na to, że mieszanka ultramiękka przyniesie korzyści na niektórych torach. Testowaliśmy także różne konstrukcje przednich i tylnych opon - powiedział Paul Hembery.

Najlepsze czasy podczas testów:
1. Vandoorne 1:44,103 (99 okr.)
2. Raikkonen 1:44,456 (56)
3. Ericsson 1:44,480 (50)
4. Palmer 1:44,568 (90)
5. Vettel 1:44,940 (56)
6. Wehrlein 1:45,605 (107)
7. Ricciardo 1:45,805 (57)
8. Verstappen 1:45,849 (54)
9. Hulkenberg 1:45,852 (71)
10. Bottas 1:45,940 (103)
11. Kwiat 1:46,309 (48)
12. Sainz Jr. 1:46,995 (56)
13. Fong 1:48,439 (57)
14. Celis Jr. 1:48,545 (65)
15. Haryanto 1:49,593 (56)
16. King 1:49,661 (59)

Źródło artykułu: