Jak zmieniały się tabele biegowe w polskich ligach? Na początku były trójmecze
Przed nami siedemdziesiąta odsłona Drużynowych Mistrzostw Polski. W tym czasie wielokrotnie zmieniały się zasady dotyczące tabeli biegowej. Pierwotnie zawodnicy ścigali się w ramach trójmeczów.
Era trójmeczów (1948-1950)
Po raz pierwszy rozgrywki w Polsce przeprowadzono w roku 1948. O tym czy dany zespół wystartuje w I czy II lidze zadecydował cykl trzech turniejów indywidualnych. Inauguracja nastąpiła 6 czerwca 1948. W ramach jednej kolejki rozgrywano trzy trójmecze.Każda drużyna składała się z trzech zawodników, którzy zaliczali po trzy starty, a także z rezerwowego. Spotkanie kończyło się po dziewięciu wyścigach. Za zwycięstwo zawodnik otrzymywał trzy punkty, dwa za drugie miejsce, jeden za ostatnie i zero w przypadku nieukończenia biegu.
Tabela obowiązująca w latach 1948-1949:Wyścig | Drużyna 1 (1,2,3) | Drużyna 2 (4,5,6) | Drużyna 3 (7,8,9) |
---|---|---|---|
1. | 1 | 4 | 7 |
2. | 2 | 5 | 8 |
3. | 3 | 6 | 9 |
4. | 1 | 5 | 9 |
5. | 2 | 6 | 7 |
6. | 3 | 4 | 8 |
7. | 2 | 4 | 9 |
8. | 1 | 6 | 8 |
9. | 3 | 5 | 7 |
Powyższa tabela obowiązywała przez dwa sezony. W roku 1950 drużyny rozszerzono o jednego zawodnika (4 + rezerwowy), natomiast mecze składały się z dwunastu biegów. Zmianie uległa także punktacja. Był to jedyny sezon, kiedy zawodnicy otrzymywali w meczu ligowym cztery punkty za biegowe zwycięstwo (punktacja: 4-3-2-1).
Bieg | Drużyna 1 (1,2,3,4) | Drużyna 2 (5,6,7,8) | Drużyna 3 (9,10,11,12) |
---|---|---|---|
1. | 1,2 | 5,6 | |
2. | 3,4 | 9,10 | |
3. | 7,8 | 11,12 | |
4. | 1,2 | 9,10 | |
5. | 3,4 | 7,8 | |
6. | 5,6 | 11,12 | |
7. | 1,2 | 7,8 | |
8. | 3,4 | 11,12 | |
9. | 5,6 | 9,10 | |
10. | 1,2 | 11,12 | |
11. | 3,4 | 5,6 | |
12. | 7,8 | 9,10 |
-
Stercel Zgłoś komentarzMecze 12- to biegowe to czasy mojego debiutu na meczach żużlowych.
-
yes Zgłoś komentarzA ja zacząłem chodzić na żużel pewnie w 1963.
-
dejwidZG Zgłoś komentarzDobry materiał, dobra lektura. To są FAKTY, a nie prywatne wizje ostafińskiego na przykład... Dzięki.
-
Macias88Pila Zgłoś komentarzmiędzy jakimi drużynami był to baraż, ale jak drużyna z ekstraligi jechała na pierwszy mecz do klubu z 1 ligi, to musiała mocno zmieniać skład swój na ten mecz. Natomiast, w rewanżu drużyna z 1 ligi musiała kontraktować jakiegoś zawodnika, żeby spełniać regulamin obowiązujący na torze klubu z ekstraligi. Pamięta ktoś, w jakim barażu były takie jaja? Między którymi klubami?
-
ADASOS Zgłoś komentarz13 D B A C 6 B D C 14 C D B 7 D C A 15 A B C Jest tylko mały zgrzyt, nie da się tak ustawić torów aby nr 2 i 12 jechali zawsze z innego toru. Zresztą tak jest i obecnie.
-
stary_trener Zgłoś komentarzzainteresownym jak Skora ustawil wielkiego mistrza Nikusia pod 10-tka to przywioz bodaj szesc czy siedem pkt w meczu i rzucal kaskiem oburzony na takie ustawienie. Angole i szwedzi maja to dobrze rozpracowane, tylko powielic. Korzysc dla widowiska i oszczednosc w kasach klubowych.
-
Zolty G-dz Zgłoś komentarz7 młodzieżowy był najlepszym rozwiązaniem.
-
Polish Speedway Zgłoś komentarzJa bym zostawił obecną tabelę. Dla juniorów to przecież jest to samo co w latach 94 - 98. Pragnę tylko jednej zmiany - powrotu numerów 8 i 16. Widziałbym je na zasadach z 2003.
-
ADASOS Zgłoś komentarzkolega junior zastępuje jego i jedzie 4 razy. Wówczas słaby junior będzie musiał się spiąć. Druga sprawa, którą zaproponowałem władzą EL to pola startowe. Podałem możliwość takiego ustawienia zawodników w poszczególnych wyścigach, aby każdy w dwóch pierwszych startach jechał raz z pola zewnętrznego C lub D i raz z wewnętrznego. Problem z nr 2,4 i 10 przestałby istnieć.