W sezonie 2014/2015 ponownie byliśmy świadkami znaczącego wzrostu frekwencji na trybunach podczas spotkań PGNiG Superligi. W minionych rozgrywkach mecze fazy zasadniczej śledziło średnio 1405 widzów, czyli 120 osób więcej niż w poprzednim sezonie. Wpływ na taki wynik miało kilka czynników.
Poprawa frekwencji związana była w dużej mierze z oddaniem do użytku nowych hal w Lubinie i Szczecinie. Domowe spotkania z udziałem Zagłębia i Pogoni śledziło trzykrotnie więcej widzów niż miało to miejsce w poprzednim sezonie, kiedy mecze rozgrywane były w starych obiektach, mających zdecydowanie mniejszą pojemność. Pozytywnym impulsem był także awans Wybrzeża Gdańsk. Spotkania z udziałem beniaminka cieszyły się dużą popularnością.
[ad=rectangle]
Zdecydowanie słabiej wyglądała frekwencja w Wągrowcu i Wrocławiu, zespoły te mocno zaniżały średnią. Poprzednio w PGNiG Superlidze występowały drużyny z Legionowa i Opola, ich mecze obserwowało zdecydowanie więcej widzów. Nieznaczny spadek frekwencji w fazie zasadniczej nastąpił także w Kielcach i Płocku.
Najwyższą frekwencję odnotowano w 15. kolejce - średnio 1885 osób na mecz. Co ciekawe, w tej kolejce nie odbywał się pojedynek Orlen Wisły Płock z Vive Targami Kielce. Tak wysoka frekwencja była wynikiem rozgrywania meczów w miastach, które dysponują pojemnymi halami: Kielce, Płock, Szczecin.
Kolejki (suma widzów / średnia na mecz)
1. kolejka - ok. 12200 (2035)
2. kolejka - ok. 8600 (1435)
3. kolejka - ok. 9650 (1610)
4. kolejka - ok. 5850 (975)
5. kolejka - ok. 9750 (1625)
6. kolejka - ok. 6400 (1065)
7. kolejka - ok. 8600 (1435)
8. kolejka - ok. 10300 (1715)
9. kolejka - ok. 8250 (1375)
10. kolejka - ok. 9500 (1585)
11. kolejka - ok. 6600 (1100)
12. kolejka - ok. 7050 (1175)
13. kolejka - ok. 9100 (1515)
14. kolejka - ok. 6950 (1160)
15. kolejka - ok. 11300 (1885)
16. kolejka - ok. 6200 (1035)
17. kolejka - ok. 10350 (1725)
18. kolejka - ok. 7850 (1310)
19. kolejka - ok. 7950 (1325)
20. kolejka - ok. 9500 (1585)
21. kolejka - ok. 4950 (825)
22. kolejka - ok. 8350 (1390)
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 185250
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1405
Sezon 2013/2014
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 169650
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1285
Sezon 2012/2013
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1100
Sezon 2011/2012
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144100
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1090
Sezon 2010/2011
Suma widzów na spotkaniach Superligi mężczyzn: ok. 146900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1110
Sezon 2009/2010
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 113050
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 860
Sezon 2008/2009
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 132700
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1005
Sezon 2007/2008
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 97850
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 741
W fazie zasadniczej nastąpiła zmiana na pierwszym miejscu. Po latach dominacji Kielc na pozycję lidera wysunął się Płock. Niestety oba ośrodki zanotowały spadek frekwencji w fazie zasadniczej, nieco większy miał miejsce w Kielcach. Do zmiany doszło także na najniższym stopniu podium, na które awansował Szczecin. Godne podkreślenia jest także czwarte miejsce Gdańska, który debiutował w PGNiG Superlidze.
PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza zasadnicza
Miasto | Pojemność hali | Średnia widzów | Stopień zapełnienia | Suma widzów |
---|---|---|---|---|
Płock | 5500 | 3020 | 55% | 33250 |
Kielce | 4000 | 2865 | 72% | 31500 |
Szczecin | 5400 | 1845 | 34% | 20300 |
Gdańsk | 2000 | 1630 | 82% | 17950 |
Mielec | 2175 | 1610 | 74% | 17700 |
Kwidzyn | 1500 | 1155 | 77% | 12700 |
Głogów | 2000 | 1110 | 56% | 12200 |
Lubin | 2100 | 1105 | 53% | 12150 |
Zabrze | 1000 | 730 | 73% | 8050 |
Puławy | 700 | 695 | 99% | 7650 |
Wągrowiec | 700 | 630 | 90% | 6950 |
Wrocław | 500 | 440 | 88% | 4850 |
[nextpage]W PGNiG Superlidze Mężczyzn doszło do zmiany tendencji. Do tej pory spotkania fazy play-off cieszyły się większym zainteresowaniem niż mecze sezonu zasadniczego. Średnia nie oddawała jednak w pełni tego, jak kształtowała się frekwencja na trybunach. Mecze drużyn walczących o medale śledziło zdecydowanie więcej widzów niż w fazie zasadniczej, rywalizacja o niższe lokaty nie elektryzowała fanów szczypiorniaka.
W zakończonym sezonie zainteresowanie spotkaniami drużyn walczących o odległe miejsca było tak małe, że frekwencja w fazie play-off była niższa niż w fazie zasadniczej. Średnio decydujące mecze obserwowało 1340 widzów przy 1405 w pierwszej części zmagań. To pokazuje, że system play-off jest atrakcyjny, ale tylko dla ośrodków walczących o medale.
W fazie play-off najwięcej kibiców obejrzało spotkania rozgrywane w Hali Legionów. Triumf Kielc był spowodowanych faktem, że w Orlen Arenie rozegranych zostało mniej spotkań, Płock uplasował się na drugim miejscu. Podobnie jak w fazie zasadniczej na najniższym stopniu podium znalazł się Szczecin.
PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza play-off
Miasto | Pojemność hali | Średnia widzów | Stopień zapełnienia | Suma widzów |
---|---|---|---|---|
Kielce | 4000 | 2910 | 73% | 14550 |
Płock | 5500 | 3075 | 56% | 12300 |
Szczecin | 5400 | 2080 | 39% | 10400 |
Mielec | 2175 | 1165 | 54% | 3500 |
Gdańsk | 2000 | 1015 | 51% | 3050 |
Puławy | 700 | 700 | 100% | 2800 |
Kwidzyn | 1500 | 765 | 51% | 2300 |
Lubin | 2100 | 765 | 36% | 2300 |
Głogów | 2000 | 685 | 34% | 2050 |
Zabrze | 1000 | 565 | 56% | 1700 |
Wągrowiec | 700 | 235 | 34% | 700 |
Wrocław | 500 | 185 | 37% | 550 |
[ad=rectangle]
Poniżej prezentujemy zestawienie średniej frekwencji na trybunach w danym mieście w ostatnich siedmiu latach, w sezonie zasadniczym. W zależności od miasta obserwowaliśmy systematyczny wzrost bądź spadek zainteresowania spotkaniami. Decydujący wpływ na daną tendencję miał poziom sportowy prezentowany przez miejscową drużynę.
PGNiG Superliga Mężczyzn - faza zasadnicza
Miasto | 2014/15 | 2013/14 | 2012/13 | 2011/12 | 2010/11 | 2009/10 | 2008/09 | 2007/08 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kielce | 2865 | 3130 | 2710 | 2870 | 3020 | 2745 | 2865 | 2120 |
Płock | 3020 | 3075 | 2470 | 2165 | 2020 | 950 | 730 | 700 |
Głogów | 1110 | 1220 | 1055 | 1290 | 1230 | 1280 | 1415 | 1190 |
Kwidzyn | 1155 | 1020 | 1110 | 655 | 645 | 645 | 620 | 710 |
Puławy | 695 | 1015 | 675 | 695 | 605 | 615 | 530 | 670 |
Lubin | 1105 | 365 | 335 | 345 | 395 | 395 | 485 | 520 |
Mielec | 1610 | 1455 | 1590 | 1745 | 1610 | - | 1655 | - |
Zabrze | 730 | 880 | 750 | 705 | - | 550 | - | - |
Szczecin | 1845 | 665 | 680 | - | - | - | - | - |
Gdańsk | 1630 | - | - | - | - | 545 | 480 | 430 |
Wągrowiec | 630 | - | - | 675 | 800 | 845 | - | - |
Piotrków Tryb. | - | 500 | 570 | - | 665 | 520 | 835 | 935 |
Legnica | - | - | 590 | 620 | 765 | - | 685 | 530 |
Olsztyn | - | - | - | 695 | 1090 | 1010 | 1055 | 810 |
Wrocław | 440 | - | - | - | - | 810 | - | - |
Legionowo | - | 1090 | - | - | - | - | - | - |
Opole | - | 1010 | - | - | - | - | - | - |
Gorzów Wlkp. | - | - | - | - | 515 | - | 700 | - |
Przemyśl | - | - | 630 | - | - | - | - | - |
Ciechanów | - | - | - | 630 | - | - | - | - |
Elbląg | - | - | - | - | - | - | - | 345 |
Piekary Śl. | - | - | - | - | - | - | - | 220 |
Ciekaw jestem jak rozkłada się frekwencja w innych krajach, gdzie dominują max 2 drużyny, typu Hiszpania, D Czytaj całość
12300 / 3075 = 4