Wiadomość ta bardzo niepokoi szefów MotoGP, ponieważ liczba zespołów fabrycznych spadła do czterech, natomiast w konkurencyjnej serii World Superbike liczba ta zwiększyła się po dojściu BMW oraz Aprilii.
Decyzja ta sprawiła, że mający ważne kontrakty na przyszły rok Marco Melandri oraz John Hopkins nie mają zagwarantowanego miejsca w żadnym zespole. Melandri po katastrofalnym roku 2008 spędzonym w Ducati chciał odbudować swoją formę.
Kawasaki wróciło do ścigania się w MotoGP w roku 2003 z zamiarem regularnej walki o najwyższe laury, jednak do tej pory nie odniosło żadnego zwycięstwa. Najbliżej tego japoński zespół był wtedy, gdy zdobywał trzecie miejsca: na Motegi w 2007 roku (Randy de Puniet), w Assen w 2006 roku (Shinya Nakano) oraz w Szanghaju w 2005 roku (Oliver Jacque).
Na początku roku 2008 Kawasaki podpisało kontrakt z Johnem Hopkinsem, mając nadzieję na odniesienie sukcesu. Jednak kontuzje Amerykanina oraz problemy z niestabilnością motocykla ZX-RR sprawiły, że sezon zakończył się porażką. Najlepszym miejscem Hopkinsa była piąta pozycja na Estoril. Anthony West również raz był piąty, w Brnie.
Jednak przed sezonem 2009 nastroje w ekipie Kawasaki były optymistyczne, zważywszy na to że wiele zmienić mogło przyjście Marco Melandriego oraz wprowadzenie jednego dostawcy opon w MotoGP.
Kawasaki jest czwartym producentem z Japonii który wycofuje się z mistrzostw świata w jednej z najważniejszych kategorii wyścigowych. W grudniu Honda wycofała się z F1, a później Subaru oraz Suzuki z Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.