W tym artykule dowiesz się o:
Wydaje się wręcz niewiarygodnym, iż na mapie Formuły 1 brakuje francuskiego Grand Prix. Wyścigi nad Sekwaną mają jedną z najbogatszych tradycji w królowej sportów motorowych. Bolidy pojawiły się we Francji po raz ostatni w 2008 roku. Był to 58 wyścig w historii tego kraju. Przy okazji tworzenia na kalendarza na kolejne lata mówi się o powrocie Francji na mapę F1, lecz problemy organizatorów (brak środków na przygotowanie GP, marna infrastruktura wokół toru Magny-Cours) nie pozwalają marzyć o takowym.
Argentyna była organizatorem wyścigów Formuły 1 na przestrzeni lat 50 i 90 ubiegłego wieku. To właśnie w Bueons Aires rozegrano pierwsze Grand Prix poza Europą w 1953 roku. Ostatni wyścig miał miejsce w 1998 roku. Podobnie jak w przypadku innych obiektów Argentyna nie sprostała żądaniom finansowym organizatora cyklu. Dziś obiekt w Buenos Aires mocno ustępuje infrastrukturą najnowocześniejszym torom na świecie.
Wyścigi w południowej Afryce mają nawet bogatszą tradycję niż organizowane do 2012 roku zawody o Grand Prix Europy na różnych torach w Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W minionym sezonie o powrót RPA na mapę F1 apelował głośno mistrz świata Lewis Hamilton. Afryka pozostaje obok Antarktydy jedynym kontynentem, który nie gości wyścigów Formuły 1.
Grand Prix Holandii na torze Zandvoort w Holandii doczekało się aż 30 edycji. Ostatnią rozegrano w 1985 roku. Po bankructwie firmy zajmującej się obiektem (CENAV) zaprzestano organizacji wyścigów. Kilka lat później połowę terenów pod tor sprzedano spółce deweloperskiej. Obecnie obiekt jest używany do innych dyscyplin. Eksplozja talentu Maxa Verstappena może sprawić, że w przyszłości wróci temat holenderskiego Grand Prix.
Grand Prix nad Bosforem pojawiło się w kalendarzu F1 dopiero w XXI wieku i przetrwało przez sześć lat. Tor Istambul Park był jednak bardzo chwalony przez kierowców. Zaprojektowany przez Hermana Tilke obiekt charakteryzował się się przeciwnym do ruchu wskazówek zegara kierunkiem jazdy. Mistrzem toru w Stambule był Felipe Massa, który wygrał tam trzykrotnie. Grand Prix zawieszono po tym jak rząd nie zgodził się na finansowanie zawodów.
Portugalia pojawiła się w Formule 1 jeszcze w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Na torach Estoril, Porto i Monsato rozegrano łącznie 16 edycji mistrzostw świata. Niestety kraj stracił prawo do organizacji wyścigów nie troszcząc się o infrastrukturę obiektu w Estoril (gospodarz GP w latach 1984-1996). Obecnie wrócił do łask FIA i gości m.in wyścigi Le Mans czy WTCC. Co roku w Estoril ścigają się również uczestnicy cyklu MotoGP.
W czasach startów Roberta Kubicy w F1 obiekt w Polsce był marzeniem większości kibiców, którzy chcąc oglądać popisy krakowianina wybierali się na Węgry. Niestety skończyło się na pomysłach. Jeszcze w poprzednim roku przy okazji dyskusji o projekcie Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rozrywki mówiło się głośno budowie toru w Gdańsku. Od tego czasu niewiele zmieniło się w tej kwestii. Istniejący tor w Poznaniu ma małe szanse, aby w najbliższej przyszłości doczekać się statusu międzynarodowego. Otwarty w grudniu 1977 roku obiekt był gospodarzem wyłącznie krajowych imprez.