Mechanicy Williamsa stracili formę. Red Bull z najlepszymi pit-stopami

Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Siergiej Sirotkin podczas pit-stopu
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Siergiej Sirotkin podczas pit-stopu

Williams do tej pory słynął z najszybszych pit-stopów w Formule 1. W minionym sezonie Brytyjczycy również pod tym względem zanotowali spadek formy. Najsprawniejsi okazali się bowiem mechanicy Red Bull Racing.

Od kilku lat Williams brylował w kwestii obsługi kierowców podczas pit-stopów, co można było zauważyć w zestawieniach na koniec sezonu. Pracę mechaników bezpośrednio nadzorował Rob Smedley, który zadbał o to, by kierowcy byli obsługiwani w sposób szybki i bezproblemowy.

Stajnia z Grove miała w tym roku kryzys nie tylko, jeśli chodzi o wyniki, ale również w obsłudze pit-stopów. Jak wynika z zestawienia DHL za sezon 2018, Brytyjczycy spadli na czwarte miejsce w stawce. Sprawniejsi byli mechanicy Red Bull Racing, Ferrari i Mercedesa.

Nagrody od DHL dla najlepszych mechaników przyznawane są od 2015 roku, natomiast od sezonu 2017 obowiązuje jasny system punktacji. Jest on podobny do tego, z jakim mamy do czynienia w królowej motorsportu. Tak jak zwycięzca danego wyścigu otrzymuje 25 punktów, tyle samo trafia na konto ekipy, która w wyścigu zanotowała najszybszy pit-stop. Nagradzanych jest dziesięć miejsc.

W tegorocznej klasyfikacji najlepszy okazał się Red Bull z 466 punktami na koncie. Nieco gorzej dysponowani byli mechanicy Ferrari (403). W przypadku Mercedesa (354) i Williamsa (257) doszło do znaczącej obniżki formy względem ubiegłego sezonu.

Najszybszą zmianą ogumienia w tym roku popisała się stajnia z Maranello. W Brazylii pracownicy Ferrari potrzebowali ledwie 1,97 s, aby zmienić opony w samochodzie Sebastiana Vettela. Nie jest to jednak rekord wszech czasów. W sezonie 2016 w Grand Prix Azerbejdżanu Williams wymienił koła w swoim pojeździe w czasie 1,92 s.

Cieniem na działalność Ferrari kładą się wydarzenia z Bahrajnu, kiedy to popełniono błąd podczas pit-stopu Kimiego Raikkonena. Fin otrzymał sygnał do wyjazdu, choć nie ukończono u niego procedury wymiany kół i potrącił mechanika. Francesco Cigarini trafił do szpitala ze złamaną nogą, zaś włoski team został ukarany finansowo za ten incydent.

Przeciwieństwem Williamsa w klasyfikacji DHL Award jest Sauber. Szwajcarska ekipa w tym roku znacząco poprawiła nie tylko swoje wyniki na torze, ale też w pit-stopach. Jej mechanicy wywalczyli do klasyfikacji aż 219 "oczek". W sezonie 2017 zdobyli... punkt.

Klasyfikacja najszybszych pit-stopów DHL Award sezonu 2018:

PozycjaZespółPunkty*
1. Red Bull Racing 466 (344)
2. Ferrari 403 (251)
3. Mercedes 354 (472)
4. Williams 257 (442)
5. Sauber 219 (1)
6. McLaren 140 (62)
7. Toro Rosso 133 (155)
8. Haas 73 (130)
9. Racing Point 44 (155)
10. Renault 32 (8)

* - w nawiasie podano punkty zdobyte w klasyfikacji w roku 2017

Najszybsze pit-stopy sezonu 2018:

PozycjaZespółCzasWyścig
1. Ferrari 1,97 s Brazylia
2. Red Bull Racing 2,08 s Abu Zabi
3. Ferrari 2,09 s Niemcy
4. Williams 2,10 s Węgry
5. Red Bull Racing 2,15 s Australia
6. Mercedes 2,15 s Chiny
7. Williams 2,18 s Azerbejdżan
8. Red Bull Racing 2,18 s Austria
9. Ferrari 2,20 s Włochy
10. Williams 2,20 s Singapur

ZOBACZ WIDEO: Kubica popełnił duży błąd? Włodzimierz Zientarski: Wszyscy na tym ucierpieli

Źródło artykułu: