W kolejnym sezonie zawodnicy będą mieli nadal do dyspozycji trzy, 45-minutowe sesje treningowe, jednak według nowego rozporządzenia, pierwsze pół godziny obecnych kwalifikacji - z reguły i tak wykorzystywane na przygotowania do wyścigu - stanie się czwartym treningiem, z którego rezultaty nie będą w ogóle brane pod uwagę podczas ustalania pozycji startowych.
Kwalifikacje zostaną podzielone na dwa, piętnastominutowe bloki. Q1 rozpocznie się dziesięć minut po zakończeniu czwartego treningu, a Q2 dziesięć minut po finiszu Q1. Dziesięciu najszybszych zawodników z trzech treningów (wyznacznikiem będzie zsumowany czas rezultatów) awansuje bezpośrednio do Q2. Pozostali będą uczestniczyć w Q1, z którego dwóch najszybszych motocyklistów uzyska awans do Q2, a reszta zajmie na starcie pozycje od 13 w dół. Q2 zadecyduje o ustawieniu na pierwszych dwunastu polach startowych.
Nowy format kwalifikacji ma obowiązywać wyłącznie w MotoGP.
Dodatkowo oczekuje się, że na starcie przyszłego sezonu ustawi się dwanaście prototypowych motocykli, po cztery z Hondy, Yamahy i Ducati, a resztę stawki będą stanowić maszyny kategorii CRT.