Oto najdroższy bolid F1 w historii. Padła zawrotna suma podczas licytacji

Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen
Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen

Zabytkowe bolidy F1 potrafią osiągnąć zawrotną sumę podczas licytacji. Na jednej z aukcji w Niemczech padł właśnie absolutny rekord. Nowego nabywcę znalazł model Mercedesa z 1954 roku. Ścigali się nim Juan Manuel Fangio i sir Stirling Moss.

Na specjalnej aukcji w Niemczech, do której doszło 1 lutego, sprzedano wyjątkowy bolid Mercedesa z 1954 roku. Model ten, prowadzony niegdyś przez legendarnych kierowców Juana Manuela Fangio i sir Stirlinga Mossa, osiągnął cenę 51,155 mln euro, co odpowiada ok. 53,5 mln dolarów.

Samochód, znany jako Mercedes-Benz W 196 R, jest jednym z zaledwie 14 wyprodukowanych egzemplarzy. Wyposażony w aerodynamiczne nadwozie Elektron-alloy Stromlinienwagen oraz silnik M196 o pojemności 3 litrów, osiągał prędkości do 299 km/h. Jego wartość wynika jednak przede wszystkim z bogatej historii wyścigowej.

Pierwsze starty samochód zaliczył w 1955 roku podczas GP Buenos Aires, gdzie Juan Manuel Fangio odniósł zwycięstwo. Następnie, w eksperymentalnej wersji z nadwoziem Stromlinienwagen, sir Stirling Moss wystartował nim w GP Włoch w Monza, ustanawiając rekord najszybszego okrążenia.

ZOBACZ WIDEO: Tomasz Majewski dostał dziwną propozycję. "To zupełnie nie moja bajka"

Po zakończeniu sezonu 1955 w Formule 1, Mercedes zachował 10 z 14 wyprodukowanych egzemplarzy, z których cztery trafiły do muzeów. Podwozie numer 00009/54 zostało przekazane do Muzeum Indianapolis Motor Speedway w 1965 roku. Samochód był dwukrotnie odnawiany, w roku 1980 i 2015 r, i uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach motoryzacyjnych.

Aukcję zorganizowała firma RM Sotheby’s, która przewidywała, że cena sprzedaży przekroczy 50 mln euro. Ostatecznie samochód sprzedano za 51,155 mln euro, co czyni go najdroższym bolidem Formuły 1 w historii oraz drugim najdroższym samochodem sprzedanym na aukcji.

Aukcja odbyła się w Mercedes-Benz Museum w Stuttgarcie, a nie w Indianapolis, co podkreśla znaczenie tego wydarzenia. RM Sotheby’s wcześniej zorganizowało sprzedaż innego historycznego modelu, Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku, który przed trzema laty stał się najdroższym samochodem na świecie, sprzedanym za 135 mln euro.

Sprzedaż tego wyjątkowego Mercedesa to nie tylko rekordowa transakcja, ale także ważny moment w historii motoryzacji, podkreślający wartość i znaczenie klasycznych samochodów wyścigowych.Mercedes

Komentarze (0)