W tym artykule dowiesz się o:
Gdyby spytać Europejczyka, z czym najbardziej kojarzy mu się Super Bowl, nie powiedziałby wcale, że z meczem futbolu amerykańskiego. Na pierwszym miejscu znajdują się spoty reklamowe. Ciekawostka przypominana jest przy każdej możliwej okazji - w końcu to najdroższe możliwe pasmo emisji w całym roku.
Amerykanie sprzedaż opanowali do perfekcji. Nawet poszczególne przerwy np. między połowami mają swoich specjalnych sponsorów. Niestety ze szkodą dla widowiska oraz kibiców. W niedzielę tuż po pierwszym kopnięciu możemy spodziewać się... reklamy, zanim mecz rozpocznie się na dobre.
Te ponownie osiągną niebotyczną cenę. Za 30 sekundowe filmy trzeba zapłacić aż 5 mln dolarów!
W żaden sposób nie odstraszy to reklamodawców, którzy od wielu tygodni pracowali nad koncepcją swoich spotów. Przykładowo Mercedes zatrudnił braci Coen, by ci zajęli się opracowaniem ich reklamy. Oto efekt ich pracy:
Coraz większa liczba przerw nie przeszkadza Amerykanom, którzy odbierają to jako część widowiska. Niektórzy nawet wolą same spoty od sportowego widowiska. Przekłada się to na oglądalność.
W niedzielne popołudnie nie uświadczycie chętniej oglądanej transmisji. Czy w tym sezonie padnie rekord oglądalności Super Bowl? Znawcy są sceptyczni. W bieżących rozgrywkach zanotowano aż 8-procentowy spadek oglądalności względem ubiegłorocznych zmagań.
Tłumaczono to rokiem wyborczym, w którym tendencja oglądalności futbolowych rozgrywek w USA zazwyczaj jest spadkowa. Z drugiej strony w ostatnim meczu sezonu (przed półroczną przerwą) zagrają dwie ekipy słynące z niezwykle efektownego stylu gry. Fani zacierają ręce i powinno ich to ściągnąć przed telewizory.
Jak na razie rekordową oglądalność zanotowano dwa lata temu, kiedy New England Patriots (grający również obecnie) pokonali w dramatycznych okolicznościach Seattle Seahawks. Wówczas zadecydowała ostatnia akcja meczu.
Tak wyglądają statystyki najchętniej oglądanych Super Bowl w historii:
Oglądalność | |
---|---|
Super Bowl XLIX (luty 2015) | 114,4 mln |
Super Bowl XLVIII (luty 2014) | 112,2 mln |
Super Bowl 50 (luty 2016) | 111,9 mln |
Super Bowl XLVI (luty 2012) | 111,3 mln |
Super Bowl XLV (luty 2011) | 111,0 mln |
Super Bowl XLVII (luty 2013) | 108,7 mln |
W trakcie pojedynku są momenty, w którym przed telewizorami jest więcej lub mniej widzów. Wykres osiąga swoje maksimum najczęściej w... przerwie.
Wszystko za sprawą muzycznego show. Każdorazowo możemy usłyszeć, jakim wyróżnieniem dla artysty jest możliwość występu przed tysiącami ludzi na stadionie i milionami przed telewizorami.
W tym roku swoją szansę w przerwie otrzyma Lady Gaga, która w poprzednim roku zachwyciła Amerykanów wykonaniem hymnu przed pojedynkiem.
Tym razem występ może mieć wydźwięk przede wszystkim polityczny! Gwiazda należy do grona krytyków nowego prezydenta USA - Donalda Trumpa. Spekulacje odnośnie tego, co zdarzy się w przerwie nieustannie trwają.
W historii nie brakuje mniejszych lub większych wpadek związanych z tymi koncertami. Najsłynniejsza to ta z 2004 r., gdy podczas występu Janet Jackson oraz Justina Timberlake'a, wokalistce tak niefortunnie obsunął się kostium, że świat zobaczył nagą pierś.
Sprawa przez lata elektryzowała Amerykę, wprowadziła do słownika kilka pojęć i zwrotów, a organizatorów finału NFL zmusiła do pokazywania całego show z 5-sekundowym opóźnieniem.
Wykonawca hymnu | Gwiazda Halftime Show | |
---|---|---|
Super Bowl LI | Luke Bryan | Lady Gaga |
Super Bowl 50 | Lady Gaga | Coldplay |
Super Bowl XLIX | Idina Menzel | Katty Perry |
Super Bowl XLVIII | Renée Fleming | Bruno Mars, Red Hot Chili Peppers |
Super Bowl XLVII | Alicia Keys | Beyonce |
Super Bowl XLVI | Kelly Clarkson | Madonna |
Wielkie pieniądze nie znajdują się tylko na rynku reklam. Niebotycznymi sumami obracają również bukmacherzy.
Firmy zajmujące się przyjmowaniem zakładów na wydarzenia sportowe szacują, że gracze są skłonni postawić aż 5 miliardów dolarów na przeróżne zakłady dotyczące Super Bowl.
Najważniejszy z nich to oczywiście wynik pojedynku. Faworytami starcia według analityków są Patriots. Kurs na ich sukces to 1,66. Gdyby jednak to Atlanta Falcons triumfowali po raz pierwszy w historii bukmacherzy zapłacą średnio 2,30 za każdą ostawioną złotówkę czy dolara.
Podczas Super Bowl można założyć się dosłownie o wszystko. Poczynając od tego, kto wygra rzut monetą przed pojedynkiem po kolor napoju, który tradycyjnie zostanie wylany na trenera przez zwycięski zespół.
Czy zwycięzca jest trudny do wskazania? Autorzy jednej z gier komputerowych pokazują, że niekoniecznie.
Firma EA Sports na całym świecie jest znana przede wszystkim z serii gier FIFA, jednak w Stanach Zjednoczonych znacznie lepiej sprzedają się produkty z serii Madden NFL. Tuż przed Super Bowl producenci zorganizowali wielkie mistrzostwa, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Doroczną tradycją jest również przewidywanie w komputerowej symulacji wyniku najważniejszego spotkania w sezonie? Do tej pory twórcy przygotowali 13 wizualizacji i nie wskazali zwycięzcy poprawnie tylko 4 razy!
W tym roku, według symulacji, mistrzostwo trafi do Patriots, którzy w iście amerykańskim, hollywoodzkim stylu, odbiorą prowadzenie Falcons w ostatnich sekundach potyczki. Przewidywany wynik: 27:24.
Kibice Patriotów mogą uznać to za naprawdę dobrą wróżbę. Kiedy ich ulubieńcy sięgali po trofeum dwa sezony temu, wcześniej zamieszczony filmik dokładnie przewidział zwycięzcę, wynik, a nawet zdobywcę decydujących punktów!