Polonia i KMŻ pod specjalnym nadzorem?

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Nie jest wykluczone, że Polonia Bydgoszcz i KMŻ Lublin otrzymają licencje nadzorowane. Czy PZM ma odpowiednie narzędzia do kontroli nad klubami?

Polonia Bydgoszcz i KMŻ Motor Lublin mają na tyle poważne problemy finansowe, że pod znakiem zapytania stanął ich udział w rozgrywkach sezonu 2015. Nie jest wykluczone, że jedynym rozwiązaniem ratującym byt ligowy obu klubów, będzie przyznanie im licencji nadzorowanych. Istnieje jednak obawa, czy Polonia i KMŻ nie podzielą losu Włókniarza Częstochowa i Wybrzeża Gdańsk, które nie wykorzystały możliwości, jakie dawała licencja nadzorowana. [ad=rectangle] Przypadek Włókniarza i Wybrzeża sprawił, że zaostrzone zostały kryteria finansowe w procesie licencyjnym. - Zostały wprowadzone zasady, które zmierzają do ujednolicenia prowadzenia księgowości i dokumentacji finansowej klubów. Podręcznik ma charakter ogólny. W tym roku będzie on obejmował kluby Ekstraligi, natomiast w stosunku do pozostałych ma charakter zalecenia. Można go podzielić na takie dwie części, czyli dokumenty które kluby co miesiąc będą musiały wypełniać, a które pokazują mówiąc wprost jak wygląda na bieżąco ich sytuacja finansowa. Druga część to dokumentacja, która zostanie wdrożona w kolejnych latach - mówił w rozmowie z naszym serwisem Ryszard Kowalski.

Czyli przepisy zaostrzono, ale względem zespołów PGE Ekstraligi. Co zatem z drużynami, które w sezonie miały startować w Nice Polskiej Lidze Żużlowej i Polskiej 2. Lidze Żużlowej? - Każdy przypadek traktowany jest indywidualnie. Jeżeli zapadnie decyzja o przyznaniu tym klubom licencji nadzorowanej, to także indywidualnie określone zostaną wymagania względem nich. Może dojść do sytuacji, że kryteria, które miały być stosowane względem zespołów z Ekstraligi, będą również wymagane od tych klubów - wyjaśniła Grażyna Makowska z Biura Sportu Polskiego Związku Motorowego.

Może się zatem okazać, że rozwiązanie polegające na przyznaniu licencji nadzorowanych okaże się najmniej "bolesne" dla obu ośrodków. Także wtedy, jeżeli będzie się to wiązało z koniecznością przedstawiania raportów finansowych na zakończenie każdego miesiąca.

Przepisy dotyczące kryteriów finansowych, zostały określone między innymi w paragrafie 11 i 12 Regulaminu przyznawania, odmowy przyznania i pozbawiania licencji uprawniającej do udziału we współzawodnictwie sportowym w sporcie żużlowym dla klubów Ekstraligi, I i II ligi żużlowej, który brzmi:

§ 11 Do wniosku o przyznanie Licencji Klub przedstawia następujące dokumenty finansowe: 1. projekt dochodów i wydatków Klubu na sezon rozgrywkowy, na który występuje się o Licencję, zgodnie ze wzorem zatwierdzonym przez Prezydium ZG PZM, 2. sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający, wraz z raportem i opinią biegłego rewidenta (na sezon 2016 według wzoru raportu zatwierdzonym przez Prezydium ZG PZM), składające się z: 1) wprowadzenia do sprawozdania finansowego, 2) bilansu sporządzonego na dzień 31 grudnia, 3) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 grudnia, 4) zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym na dzień 31 grudnia, 5) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 grudnia, 6) informacji dodatkowej, dodatkowych informacji i objaśnień, 7) sprawozdanie Zarządu z działalności jednostki. Przy czym Kluby DM I ligi i DM II ligi, które nie są spółkami akcyjnymi nie mają obowiązku dostarczania raportu i opinii biegłego rewidenta, 3. sprawozdanie finansowe za okres od 01 stycznia do 31 października bieżącego roku, w przypadku Klubów Ekstraligi Żużlowej łącznie z raportem i opinią biegłego rewidenta z przeglądu skróconego, śródrocznego sprawozdania finansowego, składające się z: 1) skróconego bilansu sporządzonego na dzień 31 października, 2) rachunku zysków i strat za okres od 01 stycznia do 31 października, 3) rachunku przepływów pieniężnych sporządzonego na dzień 31 października, 4) informacji dodatkowej, 4. zaświadczenia o braku na dzień 31 października bieżącego roku zadłużeń w stosunku do ZUS i właściwych urzędów skarbowych lub porozumienia z ww. instytucjami o sposobie realizacji zadłużeń, 5. oświadczenia o braku na dzień 30 listopada bieżącego roku zobowiązań Klubu wynikających z regulaminów i zawartych umów na dany rok i lata poprzednie wobec: 1) zawodników krajowych i zagranicznych, 2) innych klubów żużlowych, 3) FIM i FIM Europa oraz kontraktowych promotorów FIM i FIM Europa, 4) PZM, 5) spółki EŻ, 6) osób urzędowych, względnie odpowiednie dokumenty uzgadniające sposób i terminy spłaty ww. zobowiązań, z zastrzeżeniem postanowień § 10 ust. 7 Regulaminu, albo potwierdzenie wpłaty na konto ZG PZM środków pieniężnych wystarczających do zaspokojenia zobowiązań zawodnika w wypadku wskazanym w § 12 ust. 4 Regulaminu, 6. dokumenty świadczące o uregulowaniu opłat publiczno-prawnych związanych z obiektami sportowymi (lokalne podatki, czynsz dzierżawny, itp.), 7. specyfikację wszelkich zobowiązań finansowych wynikających ze złożonego sprawozdania finansowego, o którym mowa w pkt 3, uwzględniającą, co najmniej nazwę podmiotu, w stosunku do którego istnieje zobowiązanie, kwotę zobowiązania, termin wymagalności zobowiązania, 8. oświadczenie o wyrażeniu zgody na dokonywanie w okresie obowiązywania Licencji okresowych przeglądów ksiąg rachunkowych w celu bieżącej kontroli sytuacji ekonomiczno-finansowej, na zasadach i warunkach określonych przez PZM, 9. zobowiązanie do wprowadzenia od 1.01.2015 roku zatwierdzonych przez Prezydium ZG PZM założeń do polityki rachunkowości, zakładowego planu kont, procedury obiegu dokumentów i instrukcji inwentaryzacyjnej. § 12 1. Klub ma obowiązek udostępnić biegłemu rewidentowi (audytorowi) oryginały wszystkich żądanych dokumentów finansowych Klubu. 2. Dokumenty finansowe przekazane do PZM przy składaniu wniosku o Licencję mogą być zbadane przez biegłego rewidenta (audytora) wybranego przez Prezydium ZG PZM. Klub oraz zawodnik mają obowiązek na każde żądanie audytora natychmiast przedstawić potwierdzenie salda wzajemnych rozliczeń, w szczególności rozliczeń wynikających z kontraktu. 3. PZM może także zażądać od Klubu oryginalnych dokumentów finansowych dotyczących spraw związanych z prowadzoną działalnością w dyscyplinie sportu żużlowego (transfery zawodników, wynagrodzenia kadry szkoleniowej, płace zawodników, itp.), jak również zarządzić w każdym momencie kontrolę sytuacji ekonomiczno-finansowej Klubu na zasadach i warunkach określonych przez PZM w decyzji o kontroli. 4. W wypadku braku na dzień 30 listopada danego roku dokumentu rachunkowo - księgowego niezbędnego do realizacji przez Klub świadczenia na rzecz zawodnika Klub jest obowiązany do dokonania wpłaty, najpóźniej do dnia 30 listopada danego roku, na konto PZM środków pieniężnych w wysokości odpowiadającej wysokości zobowiązania wobec zawodnika. Zawodnik ma obowiązek udokumentować swoją wymagalną należność wobec Klubu w terminie 14 dni od dnia jej powstania, chyba, że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nakazują wystawienie stosownych dokumentów w krótszym terminie. Brak wystawienia stosownego dokumentu rachunkowo – księgowego przez zawodnika w terminie 30 dni od daty upływu ważności kontraktu będzie traktowany jako rezygnację z przedmiotowej należności (zrzeczenie się roszczenia), a wpłata środków finansowych dokonana przez Klub na konto ZG PZM na zaspokojenie zobowiązań zawodnika zostanie Klubowi zwrócona.

Źródło artykułu: