Orlen Oil Motor w ostatnich latach praktycznie zdominował Drużynowe Mistrzostwa Polski. Lublinianie w dwóch poprzednich sezonach wygrywali PGE Ekstraligę i są na doskonałej drodze, aby zrobić to po raz trzeci. Nawet w przypadku przegranej w finale zdobędą czwarty krążek w ciągu sześciu lat, a więc od momentu powrotu na najwyższy szczebel rozgrywkowy w Polsce.
Nie da się ukryć, że Motor przeszedł bardzo długą drogę. Jeszcze w 2017 roku startował na najniższym poziomie. Przebojowe wejście klubu na szczyt sprawiło, że zdobył on wielu sympatyków. W ostatnich sezonach trochę się to jednak zmieniło, a fani żużla zarzucają działaczom, że ci podpisują wiele umów sponsorskich ze spółkami Skarbu Państwa i to właśnie na nich zbudowali swoją potęgę.
Nie jest tajemnicą, że Motor to jeden z najbogatszych, o ile nie najbogatszy żużlowy ośrodek w naszym kraju. Fundacja Wolności wykazała, ile pieniędzy w latach 2022-2023 na klub wydały Bogdanka SA oraz Grupa Azoty Puławy. Dzięki temu wiemy, że pierwsza z firm przez ten czas przeznaczyła 5,5, a druga 2,7 miliona złotych. Łącznie daje to ponad osiem milionów złotych w dwa lata.
ZOBACZ WIDEO: Marcin Gortat wypromuje żużel w USA? Zaskakujące słowa byłego koszykarz
Oczywiście to tylko część kwot, które składają się na cały budżet Motoru. W 2023 roku otrzymał on z miasta trzy miliony złotych. Do tego trzeba doliczyć 6,5 miliona złotych z PGE Ekstraligi oraz wpływy od innych sponsorów i biletów, a przecież na trybunach lubelskiego stadionu zasiada komplet publiczności podczas każdego spotkania.
Przypomnijmy, że klub w ostatnich sezonach, gdy Jacek Sasin rządził Ministerstwem Aktywów Państwowych, był hojnie wspierany przez państwowe spółki. Oprócz wcześniej wspomnianych firm Motor mógł liczyć również na pomoc Orlenu, PKO BP czy Lotto. To wszystko dawało ogromną kwotę, która spokojnie mogła przekroczyć 20, a być może nawet 25 milionów złotych.
Obecnie sponsorem tytularnym drużyny jest Orlen Oil, a z wcześniej wymienionego grona swoje pieniądze na ośrodek żużlowy przekazuje kopalnia Bogdanka. W ekipie mistrzów Polski jeżdżą czołowi żużlowcy świata z Bartoszem Zmarzlikiem oraz Fredrikiem Lindgrenem na czele, a więc indywidualnym mistrzem i wicemistrzem świata.