Frekwencja w polskich halach - podsumowanie PGNiG Superligi Mężczyzn

Sezon PGNiG Superligi Mężczyzn dobiegł końca. Pod względem frekwencji na trybunach mijające rozgrywki można uznać za udane. Wciąż jednak zespołom z elity brakuje nowoczesnych hal, mogących pomieścić większą liczbę widzów. Promocja piłki ręcznej w dalszym ciągu kuleje.

W tym artykule dowiesz się o:

W sezonie 2010/2011 zanotowaliśmy znaczny wzrost frekwencji na trybunach w porównaniu z rokiem ubiegłym. W zakończonych rozgrywkach w rundzie zasadniczej mecz z udziałem zespołów PGNiG Superligi śledziło na żywo średnio 1110 osób, w roku poprzednim jedynie 860. Wzrost o średnio 250 osób nie jest jednak wynikiem nagłej popularyzacji i promocji piłki ręcznej w Polsce. Na ten wynik wpłynęły głównie dwa czynniki. Powrót do najwyższej klasy rozgrywek zespołu z Mielca, którego mecze cieszą się dużym zainteresowaniem, oraz oddanie do użytku w trakcie sezonu największej hali w PGNiG Superlidze - Orlen Areny.

Najwyższą frekwencję odnotowano w 11. kolejce - średnio 1570 osób na mecz. Wówczas doszło do szlagierowego pojedynku w Płocku, gdzie miejscowa Orlen Wisła podejmowała Vive Targi Kielce. Mecz ten obejrzał nadkomplet publiczności, jak się szacuje ok. 5700 osób. Najniższą frekwencję zanotowano w 19. kolejce - 715 osób na mecz, wówczas gospodarzami spotkań były kluby, które nie posiadają okazałych hal.

Kolejki (suma widzów / średnia na mecz)

1. kolejka - ok. 7400 (1230)

2. kolejka - ok. 6400 (1070)

3. kolejka - ok. 6600 (1100)

4. kolejka - ok. 5900 (1100)

5. kolejka - ok. 6000 (1000)

6. kolejka - ok. 7600 (1270)

7. kolejka - ok. 5300 (880)

8. kolejka - ok. 8200 (1370)

9. kolejka - ok. 5300 (880)

10. kolejka - ok. 7500 (1250)

11. kolejka - ok. 9400 (1570)

12. kolejka - ok. 5750 (960)

13. kolejka - ok. 6600 (1100)

14. kolejka - ok. 7600 (1270)

15. kolejka - ok. 4700 (780)

16. kolejka - ok. 8200 (1370)

17. kolejka - ok. 4500 (750)

18. kolejka - ok. 9200 (1530)

19. kolejka - ok. 4300 (715)

20. kolejka - ok. 8600 (1435)

21. kolejka - ok. 4350 (725)

22. kolejka - ok. 7500 (1250)

Suma widzów na spotkaniach Superligi mężczyzn: ok. 146900

Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1110

Sezon 2009/2010

Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 113050

Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 860

Sezon 2008/2009

Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 132700

Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1005

Sezon 2007/2008

Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 97850

Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 741

W fazie zasadniczej najwyższą frekwencją na trybunach mogą poszczycić się Vive Targi Kielce. Mecz z udziałem podopiecznych Bogdana Wenty oglądało średnio 3020 osób, co stanowi 75 % pojemności kieleckiej Hali Legionów. Na drugim miejscu uplasował się klub z Płocka, którego mecz śledziło średnio ok. 2020 widzów.

Należy jednak zaznaczyć, że w trakcie sezonu zespół Orlen Wisły przeniósł się z Blaszak Areny do nowoczesnej, mogącej pomieścić 5500 widzów, Orlen Areny. Uwzględniając jedynie mecze w nowej hali, średnia wyniesie ok. 2655 widzów, co jest wynikiem i tak gorszym od Kielc. Podium uzupełnił beniaminek z Mielca, którego mecz oglądało średnio 1610 osób.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza zasadnicza

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Kielce 4000 3020 75% 33200
Płock 5500 2020 37% 22200
Mielec 2175 1610 74% 17700
Głogów 2000 1230 61% 13550
Olsztyn 2150 1090 51% 12000
Wągrowiec 850 800 94% 8800
Legnica 900 765 85% 8400
Piotrków Tryb. 950 665 70% 7300
Kwidzyn 700 645 92% 7100
Puławy 870 605 69% 6650
Gorzów Wlkp. 850 515 61% 5650
Lubin 550 395 72% 4350

W fazie zasadniczej bezkonkurencyjne okazały się Kielce

W tym sezonie portal SportoweFakty.pl postanowił również przyjrzeć się frekwencji na trybunach w fazie play-off. Wynik tej obserwacji jest interesujący. Faza rozgrywek, która decydowała o ostatecznych rozstrzygnięciach, cieszyła się mniejszym zainteresowaniem kibiców niż spotkania sezonu zasadniczego.

Co było tego powodem? Oprócz sprzyjającej aury, która skłaniała do spędzenia weekendu na otwartej przestrzeni, miał na to wpływ również poziom rozgrywek. Podczas ćwierćfinałowych, a nawet półfinałowych pojedynków w Płocku i Kielcach hale świeciły pustkami. Rywalizacja ze zdecydowanie słabszymi przeciwnikami spowodowała, że kibice rezygnowali z obserwowania jednostronnych pojedynków. Dopiero mecze o złoty medal zmobilizowały sympatyków szczypiorniaka.

Tragiczną frekwencję zanotowały kluby z Gorzowa Wlkp. i Piotrkowa Tryb., którym przyszło grać niemal przy pustych trybunach. Mało atrakcyjni rywale i widmo spadku skutecznie zniechęciły kibiców do odwiedzania hal w tych miastach. W sezonie zasadniczym wizyty Vive Targów czy Orlen Wisły elektryzowały kibiców słabszych drużyn, którzy chcieli na żywo zobaczyć najlepsze polskie zespoły.

W fazie play-off najwyższą frekwencję na trybunach odnotował zespół z Płocka, którego mecz śledziło na żywo średnio 3340 osób.

Z uwagi na różną liczbę spotkań rozgrywanych przez poszczególne zespoły oraz rozbieżną ich rangę, portal SportoweFakty.pl zrezygnował z analizy sezonu jako całości.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza play-off

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Płock 5500 3340 61% 16700
Kielce 4000 3040 76% 15200
Mielec 2175 2060 95% 10300
Kwidzyn 700 620 89% 3100
Olsztyn 2150 965 45% 2900
Głogów 2000 785 39% 2350
Wągrowiec 850 535 63% 1600
Legnica 900 415 46% 1250
Puławy 870 605 69% 6650
Lubin 550 265 48% 800
Piotrków Tryb. 950 200 21% 600
Gorzów Wlkp. 850 100 11% 300

W fazie play-off najwięcej kibiców zasiadło w Orlen Arenie

Poniżej prezentujemy zestawienie średniej frekwencji na trybunach w danym mieście w ostatnich czterech latach. W zależności od miasta obserwowaliśmy systematyczny wzrost bądź spadek zainteresowania spotkaniami. Decydujący wpływ na daną tendencję miał poziom sportowy prezentowany przez miejscową drużynę.

PGNiG Superliga Mężczyzn

Miasto2010/112009/102008/092007/08
Kielce 3020 2745 2865 2120
Głogów 1230 1280 1415 1190
Olsztyn 1090 1010 1055 810
Płock 2020 950 730 700
Kwidzyn 645 645 620 710
Piotrków Tryb. 665 520 835 935
Lubin 395 395 485 520
Puławy 605 615 530 670
Legnica 765 - 685 530
Mielec 1610 - 1655 -
Wągrowiec 800 845 - -
Gdańsk - 545 480 430
Gorzów Wlkp. 515 - 700
Wrocław - 810 - -
Zabrze - 550 - -
Elbląg - - - 345
Piekary Śl. - - - 220
Źródło artykułu: