Kierowcy Pucharu PZM już od 2002 roku rywalizowali na szutrowych trasach Kaszub. Sama impreza odbywała się pod nazwami : Rajd Bałtyku (2002, 2003, 2004), Rajd Kaszub (2005, 2006), a w zeszłym roku przyjął już nazwę swojego tytularnego sponsora i podobnie jak w tym sezonie nosił nazwę Rajd Lotos Baltic Cup.
W zeszłym sezonie po bardzo dobrych opiniach z roku 2006 i prężnemu petrochemicznemu sponsorowi - Lotosowi rajd awansował do rangi Mistrzostw Polski. Tryumfował wówczas Zbyszek Gabryś z Arturem Natkańcem w Lancerze Evo 9, drugie miejsce zajęli bracia Michał i Grzegorz Bębenek w kolejnym Evo 9, a trzeci po problemach technicznych i szalonej pogoni był późniejszy Mistrz Polski Bryan Bouffier z Xavierem Panserim w Peugeocie 207 S2000.
Pomimo kolejnych doskonałych ocen i wypowiedzi kierowców - zadowolonych z przebiegu i organizacji imprezy - utrzymanych w bardzo dobrym tonie, rajd i tak utracił rangę mistrzowską i powrócił do Pucharu PZM. Choć dla wielu decyzja o tym, aby zdegradować właśnie tą imprezę z krajowego czempionatu była bardzo niespodziewana i równie krzywdząca, o tyle konflikt interesów sponsorskich nie wydaje się być już tak niejasny. Lotos, który od kilku lat wspiera kaszubski rajd stanąłby w opozycji do tytularnego sponsora całego cyklu RSMP - Orlen Platinum i choć nie zostało to nigdy potwierdzone, takie są prawdopodobne powody opuszczenia kalendarza RSMP przez ten doskonale zorganizowany rajd.
W tym roku ponownie pucharowicze po roku przerwy zagoszczą na nadbałtyckich szutrowych trasach. Przed dwoma laty tryumfował tutaj Tomasz Kramarczyk (Opel Astra GSI) startujący już w RSMP przed niestartującym już Tomaszem Dudkiem (Renault Clio) oraz Janem Chmielewskim (Opel Astra GSI), który podobnie jak Kramarczyk przeniósł się do Mistrzostw Polski. Ze startujących i punktujących wówczas zawodników na liście zgłoszeń widnieje Tomasz Ziarko (VW Golf III), który zajął wówczas szóste miejsce oraz piąty przed dwoma laty, a startujący już w klasie gości Mikołaj Kempa (Honda Civic Type R). Z walczących o najwyższe tegoroczne laury brakuje lidera - Pawła Danysa i wice lidera Jarosława Szeji, którzy mają odpowiednio 31 i 16 punktów i jak zwykle odpuszczają szutrową eliminację, za to na starcie nie zabraknie kolejnych w klasyfikacji Piotra Sopolińskiego (Opel Astra OPC) i mającego identyczną ilość puntków (24) Piotra Jędrusińskiego (Honda Civic Type R). Na starcie stawią się również kolejni w klasyfikacji Paweł Hankiewicz (Peugeot 206 RC), który zgromadził 23 punkty i Adrian Mikiewicz (Honda Civic Type R) mający na koncie 20 punktów.
Poza pucharowiczami tradycyjnie wystartują również goście, czyli zawodnicy startujący w Mistrzostwach Polski. Wśród nich zobaczymy : Michała Bębenka, Zbigniewa Staniszewskiego, Stefana Karnabala, Piotra Maciejewskiego, Tomasza Trembickiego, Janusza Wasilewskiego czy Krzystofa Orskiego - wszyscy jadący Mitsbishi Lancerami różnych ewolucji. Poza zawodnikami z naszego kraju będziemy gościli również zagraniczne załogi startujące w rywalizacji bałtyckiego pucharu.
W czwartek ( 24 lipca ) zawodnicy zapoznają się z trasą, w piątek 25 lipca między 09:00, a 13:00 odbędzie się badanie kontrolne i o 16:00 uroczysty start na gdańskiej starówce. Tradycyjnie już rozgrywany wieczorem prolog na żużlowym torze w Gdańsku, który będzie wliczany do klasyfikacji rajdu poprzedzi uroczystość na Placu Poległych Stoczniowców mająca uświetnić obchody powstania Solidarności.
W sobotę zawodnicy przystąpią do prawdziwego ścigania na trasie, którą stanowić będą w sumie trzy odcinki specjalne przejeżdżane dwukrotnie.
Harmonogram odcinków specjalnych 4 Rajdu Lotos Baltic Cup :
Piątek 25.07.2008 roku
Prolog : 19:03
Sobota 26.07.2008 roku
OS1 Grzybno 09:28
OS2 Piekiełko 10:03
OS3 Sianowska Huta 11:33
OS4 Piekiełko 12:06
OS5 Grzybno 13:56
OS6 Sianowska Huta 14:11
Meta 16:01