Mauro Forghieri przez wiele lat (1962-1984) zajmował stanowisko szefa technicznego w Ferrari. W tym okresie bolidy opracowane pod okiem cenionego inżyniera wywalczyły cztery tytuły w klasyfikacji kierowców, siedem koron mistrzowskich wśród konstruktorów, a także wygrały 54 wyścigi Formuły 1. Dlatego Forghieri ma stałe miejsce na kartach historii F1 i ekipy z Maranello.
Włoch dołączył do Ferrari jako praktykant w roku 1960, po tym jak ukończył studia na Uniwersytecie Bolońskim, uzyskując dyplom inżyniera-mechanika.
Po tym jak główny projektant Carlo Chiti odszedł z pracy w sezonie 1961, Mauro Forghieri zrobił dobre wrażenie na Enzo Ferrarim. Założyciel legendarnej firmy poprosił młodego technika, by przejął pracę nad kluczowym departamentem w zespole. Zwycięskimi bolidami spod ręki Forghieriego ścigali się m.in. John Surtees, Niki Lauda i Jody Scheckter.
Mauro Forghieri opuścił stanowisko dyrektora technicznego Ferrari w roku 1984, rozpoczynając pracę nad nowym projektem - samochodem drogowym Ferrari 408 4RM. Gdy doprowadził go do końca, odszedł z firmy na dobre w roku 1987. Następnie pracował dla Lamborghini, pomagając tej kultowej marce w zbudowaniu silnika V12, który wykorzystywany był w F1 w sezonach 1989-1990.
Jako że Lamborghini z braku budżetu postanowiło dość szybko zrezygnować z F1, Forghieri z grupą inwestorów założył spółkę Oral Engineering Group. Z produktów opracowanych i wyprodukowanych przez tę firmę korzystały m.in. BMW, Bugatti oraz Aprilia. Włoch niemal do ostatnich dni był zaangażowany w prace swojej firmy.
Biorąc pod uwagę jego historyczny wkład w sukcesy Ferrari, w styczniu 2022 roku Forghieri otrzymał tytuł honorowego obywatela Modeny - miasta, w którym swoją siedzibę ma włoski gigant motoryzacyjny.
Czytaj także:
"To bajki". Nikt nie wierzy Red Bullowi w F1
Sabotaż w F1? Alonso ma pretensje do własnego zespołu