Niedzielne zmagania ku uciesze widzów rozgrywane były na Świnie, co sprawiało, że zawody były na wyciągnięcie ręki dla każdego odwiedzającego miejski port.
[color=black]Match racing to przede wszystkim umiejętności i doświadczenie. Jednak jak to w sporcie bywa nie zawsze ten, który prowadzi okazuje się być zwycięzcą. Załoga Łukasza Wosińskiego, która w rundach round robin (każdy z każdym) przegrała tylko jeden wyścig, w meczach półfinałowych została pokonana przez Tymona Sadowskiego, tracąc tym samym możliwość zdobycia pierwszego miejsca.
Zgubny dla ekipy Wosińskiego okazał się prestart pierwszego półfinałowego meczu, rozgrywka prowadzona 4 minuty przed startem, kiedy to zawodnicy walczą o zajęcie jak najlepszej pozycji startowej. Sadowski zmusił Wosińskiego do popełnienia błędu, tym samym sędziowie nałożyli na niego karę oddalając go od zwycięstwa. Mimo ich lepszej pozycji w trakcie samego wyścigu, w trakcie tzw. wykręcenia kary (obrotu łódki dookoła osi) załoga konkurentów wyprzedziła liderów tych regat.
- [/color]Match racing to żeglarskie szachy, do końca wyścigu nie jesteśmy w stanie przewidzieć ostatecznego rezultatu - mówi Rafał Sak z Eurosportu. - [color=black]Żeglarstwo to wiele zmiennych, od których zależy ostateczny wynik. Warunki pogodowe, współpraca na pokładzie załogi, wreszcie umiejętność stosowania zasad match racingu na wodzie, to wszystko sprawia, że z zapartym tchem śledzimy sytuację na wodzie od startu do mety.
ZOBACZ WIDEO "Halo, tu Rio": mozaika różnorodności (źródło TVP)
{"id":"","title":""}
[/color]
Runda półfinałowa rozgrywana jest w parach, a załoga która wygra dwa wyścigi przechodzi do finału. Tak było w przypadku ekip Tymona Sadowskiego i Rafała Sawickiego, którego załoga ostatecznie zwyciężyła w Świnoujście Match Race. Wcześniej odbył się tzw. mały finał, czyli walka o trzecie miejsce, a ta w przypadku Świnoujście Match Race rozegrała się pomiędzy załogami Łukasza Wosińskiego i Patryka Zbroi. Tu również nie zabrakło emocji, szczególnie w prestarcie wyścigu, gdzie na załogę Delphia Sailing Team nałożone zostały aż dwie kary. Ostatecznie podium zamknęli zawodnicy Patryka Zbroi.
- To były naprawdę trudne regaty, rywalizacja była na naprawdę wysokim poziomie. Dodatkowych emocji, a także weryfikacji naszych umiejętności dodawał fakt ścigania się na Świnie, gdzie rozegrane były mecze finałowe. Trzeba było pamiętać o tym, że oprócz wiatru, jest jeszcze prąd rzeki[color=black] - mówi Rafał Sawicki, sternik zwycięskiej załogi, która powróciła do match racingu, od razu w ciągu trzech dni odbudowując swoją pozycję w rankingu.
Świnoujście Match Race to regaty organizowane w cyklu Polish Match Tour.
[/color]
- Na sezon 2016 zaplanowanych zostało 6 imprez. Do tej pory rozegraliśmy 5 wyścigów regatowych, ostatnie odbędą się na przełomie września i października w Rybniku. Będzie to kolejna możliwość do zebrania punktów w rankingu Pucharu Świata w match racingu - mówi Tomasz Szymański z Polish Match Tour.
- Naszym marzeniem jest, aby żeglarstwo mogło funkcjonować w całej Polsce, wszędzie tam, gdzie są ku temu warunki akwenowe, także te trudne choćby i na Wiśle w Krakowie. Stąd właśnie w nazwie naszego cyklu słowo "Tour", bo jesteśmy z regatami przez cały sezon za każdym razem w innym mieście. Jesteśmy otwarci na współpracę z włodarzami kolejnych miejscowości - mówi Maciej Cylupa współorganizator regat.
O tym, że żeglarstwo to sport, w który warto inwestować, doskonale wiedzą przedstawiciele firmy TT-Line, którzy sami związani są z wodą.
- Cieszymy się, że możemy być partnerem regat, w którym biorą udział tak profesjonalne załogi. Regaty organizowane przez Polish Match Tour są realizowane na bardzo wysokim poziomie, dzięki czemu przyczyniają się do popularyzacji żeglarstwa w Polsce[color=black] - mówi Aneta Wencel dyrektor zarządzający TT-Line Polska.
[/color]Kolejne regaty z cyklu odbędą się w Rybniku w dniach 30.09-02.10.2016r.
[color=black]Organizatorzy regat dziękują wszystkim sponsorom i partnerom, którzy wspomogli organizację wydarzenia w Świnoujściu.
WYNIKI KOŃCOWE Świnoujście Match Racing:
1. Rafał Sawicki (Polska) - łódka „Świnoujście"
2. Tymon Sadowski (Polska) - łódka "TT-Line"
3. Patryk Zbroja (Polska) - łódka „Subaru"
4. Łukasz Wosiński (Polska) - łódka „wodoaktywni.com"
5. Jon Eriksson (Finlandia) - łódka „DAD"
6. Szymon Jabłkowski (Polska) – łódka "Pomorze Zachodnie"
7. Lorenz Muller (Szwajcaria)
8. Felix Jacobsen (Dania)
PARTNERZY:[/color]
Subaru Import Polska, TT Line, DAD, North East Marina Szczecin Żegluga Szczecińska oraz AVA, Hampton by Hilton Harken, Vavuud, MarinaClub, PKS Szczecin, wodoaktywni.com oraz targi Wiatr i Woda.
Regaty organizowane były przez MT Partners, Polish Match Tour –Towarzystwo Żeglarstwa Regatowego oraz Yacht Klub Polski Szczeci przy pomocy Centrum Żeglarskiego w Szczecinie.
PATRONAT NAD WYDARZENIEM OBJĘŁO MINISTERSTWO SPORTU I TURYSTYKI ORAZ MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO I PREZYDENT MIASTA
ŚWINOUJŚCIE.
O CYKLU
Polish Match Tour to pierwszy i jedyny w historii polskiego żeglarstwa cykl regat meczowych. Rozgrywany jest od 2007 roku na różnych akwenach. W sezonie 2016 cykl składa się z 6 imprez, rozgrywanych na akwenach w Szczecinie, Świnoujściu i Rybniku. Po raz kolejny impreza Polish Match Tour w Szczecinie włączona została do World Match Racing Tour jako impreza kwalifikacyjna. Cykl organizowany jest przy współpracy z Polskim Związkiem Żeglarskim.
Regaty meczowe to duża ilość krótkich wyścigów jeden-na-jeden w systemie pucharowym z półfinałami i finałami. Regaty rozgrywane są blisko brzegu i towarzyszy im komentarz na żywo oraz relacje w TV. W regatach startują polscy i zagraniczni zawodnicy zbierający punkty do rankingu światowego - w każdych regatach od 8 do 12 załóg.
SPRZĘT
W sezonie 2016 podobnie jak w poprzednim, regaty rozgrywane są na jachtach TOM28. Jest to 6 identycznych, wyczynowych jachtów specjalnie przygotowanych do match racingu wyposażonych w 3 żagle: grot, fok i spinaker.