Raport Deloitte dotyczył rozwoju sponsoringu piłki nożnej w Polsce. Przeanalizowano kluby grające w Lotto Ekstraklasie w sezonie 2017/2018, spółkę Ekstraklasa, reprezentację Polski i PZPN. Pod lupą znalazło się 314 organizacji, które zaangażowały się w sponsoring.
Z analizy wynika, że najliczniejszą grupą są spółki budowlane (34) i firmy transportowe (27), co stanowi łącznie 20-procent udziałów w całym rynku. Do tego dochodzą producenci napojów bezalkoholowych (18).
- Wśród firm zaangażowanych w polską piłkę nożną występuje duże rozdrobnienie branżowe. Spółki z dziesięciu sektorów, w której jest najwięcej spółek inwestujących w piłkę nożną, stanowi 52 proc. wszystkich sponsorów i partnerów biznesowych - mówi Łukasz Lachowski, menedżer w Deloitte.
Sponsoring polskiej piłki nożnej wygląda nieco inaczej niż na zachodzie. Tam w znacznie większym stopniu angażują się instytucje finansowe (banki i ubezpieczyciele), browary, zakłady bukmacherskie i gry losowe.
- W Polsce instytucje finansowe, branża paliwowa, odzieżowa, lotnicza oraz telekomy nie inwestują w polską piłkę nożną lub inwestują w nieznaczny sposób, nieproporcjonalny do swoich możliwości finansowych - dodaje Lachowski.
ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: Roger Federer spełnił marzenie 10-letniego kibica