Puchar Łużyc: pierwsze punkty

Ogółem w pierwszej rundzie sklasyfikowano 30 załóg z Polski, Czech i Niemiec. Zwycięzcą rajdu Thermica Lužické hory został Jan Sýkora i Martina Škardová jadący Mitsubishi Lancerem Evo IX, zapisując na swoim koncie komplet 20 pkt. Drugi w klasyfikacji generalnej rajdu Czech Radek Mifka i Tomáš Plachý jadący Mitsubishi Lancerem Evo IX przyjął 18 pkt, a trzeci również Czech Ducháček Dobroslav jadący z Petrem Dufekem także Mitsubishi Lancerem Evo IX – 15 punktów.

W tym artykule dowiesz się o:

W ramach Pucharu Łużyc prowadzona jest klasyfikacja generalna oraz w poszczególnych klasach. Dla przypomnienia punktacja ustalona jest w następujący sposób: 1 miejsce – 20 pkt., 2 – 17, 3 – 15, 4- 12, 5 – 11, 6 – 10, 7 – 9, 8 – 8, 9 – 7, 10 – 6, 11 – 5, 12 – 4, 13 – 3, 14 – 2, 15 – 1 pkt.

Z Polskich zawodników pierwsze punkty uzyskali (w swoich klasach):

Marcin Lempert i Bartosz Nykiel – Opel Astra – 11 pkt.

Marcin Stywryszko i Szymon Rosik – Skoda Felicja – 6 pkt.

Kacper Puszkiem i Paweł Danys – BMW 318 – 17 pkt.

Paweł Chudziński i Przemek Zawada – Seat Ibiza – 10pkt.

Łukasz Ryznar i Michał Jucewicz – Fiat CC – 20 pkt.

Niestety nie udało się dojechać do mety załodze małego fiata, której na pięć kilometrów przed metą rajdu posłuszeństwa odmówił motor, ale nic straconego o pucharowe punkty można walczyć w dwóch pozostałych eliminacjach – w polskim Rajdzie Platinum Karkonoskim oraz niemieckim Rallye Lausitz. Mamy nadzieję, że nie ukończenie Rajdu Thermica rally Lužické hory 2008 nie zniechęci załogi "rasowej 126" i będziemy mogli podziwiać ich wyczyny na kolejnych rajdach Pucharu Łużyc. To samo dotyczy oczywiście pozostałych uczestników pucharu, jak i wszystkich nowych zawodników, którzy mogą rozpocząć walkę o punkty w dwóch kolejnych rajdach.

Na koniec kilka wypowiedzi naszych zawodników, które może pomogą podjąć decyzję o udziale w Pucharze wszystkim niezdecydowanym.

Łukasz Ryznar: Jestem szalenie szczęśliwy. Przede wszystkim z tego, że w ogóle znaleźliśmy się na mecie. Podczas drugiego odcinka specjalnego awarii uległ układ kierowniczy w naszej rajdówce. Niestety usterki nie udało sie zlikwidować w parku serwisowym i na resztę OSów wyjechaliśmy z „ledwo żyjącą” przekładnią kierowniczą. Pozostało nam modlić się, aby definitywnie nie odmówiła współpracy, bo o zwolnieniu i asekuracyjnej jeździe do mety nie było mowy. Udało się. Ukończyliśmy rajd na pierwszym miejscu w klasie N1.

Michał Jucewicz: Jestem pod ogromnym wrażeniem tras i organizacji całego rajdu. Odcinki specjalnie były bardzo trudne technicznie i wyczerpujące również dla pilota – cały czas zakręt w zakręt, praktycznie bez długich prostych, więc dyktowania było bardzo dużo. O skali trudności Rajdu Thermica Luzicke Hory świadczy liczba rozbitych aut, które mijaliśmy podczas pokonywania odcinków specjalnych. Do mety dojechała niespełna połowa stawki, wśród 140 zgłoszonych załóg. Przy okazji musze wspomnieć o doskonałym poziomie zabezpieczenia trasy. Nowością był nadajnik GPS wraz z wielofunkcyjnym programatorem, który otrzymywała każda załoga zgłoszona do rajdu. W przypadku kolizji z drzewem, których nie brakowało lub inną przeszkodą, która spowodowała by uszczerbek na zdrowiu, aby wezwać pomoc wystarczyło wcisnąć przycisk HELP. W tym momencie odcinek specjalny zostaje natychmiast przerwany a na trasę wyjeżdżają służby ratownicze. Doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu czujemy się bezpieczniej.

Mateusz Martynek: Rajd ten był dla nas zagranicznym debiutem, gdzie przyszło nam rywalizować na pięknych odcinkach specjalnych, mogliśmy się przekonać jak naprawdę powinna wyglądać organizacja rajdu, spotkaliśmy się z duża życzliwością organizatorów czego niestety czasem brakuje u nas w Polsce! Rajd rozpoczął się dla nas od małej awarii. Na 1 os-ie pękł nam kolektor wydechowy, ale to nie przeszkadzało w dalszej jeździe i po pierwszej pętli prowadziliśmy w klasie z przewagą kilku sekund nad drugim zawodnikiem. Nasi mechanicy nie zdołali usunąć awarii, i musieliśmy kontynuowaliśmy jazdę z niesprawnym układem wydechowym. Kolejne dwa os-y udało się przejechać z nie dokręconą strumienicą wydechu, lecz na kolejnej próbie zgubiliśmy ją dojeżdżając do mety os na samych kolektorach wydechowych. Mimo tych przygód prowadziliśmy w klasie HA-1 i pozostało nam tylko dojechać na metę rajdu, jak się okazało nie było nam dane na nią dotrzeć. Na 5 km przed metą przegrzał się silnik , który po prostu stanął i już nie odpalił. Był to dla nas duży cios po bardzo ciężkim dniu, odpaść z rajdu na dojazdówce kilka kilometrów przed metą!

Paweł Chudziński: Rajd Luzicke Hory to pierwsza runda Pucharu Łużyc. Trasa w znacznej części przebiegała nawierzchnią asfaltową. Niemniej jednak nie brakowało fragmentów szutrowych, które uwielbiam. Już na badaniu kontrolnym auto odmówiło posłuszeństwa i znikła iskra w silniku. Mechanicy sholowali auto i pieczołowicie zabrali się za ustalenie przyczyn usterki. Mechanicy, a dokładniej mówiąc Pan Adam i Marcin Mucha (skidoo.pl) perfekcyjnie naprawili auto, mało tego w razie identycznej awarii zamontowali obejście na krótko instalacji, a więc w momencie identycznej usterki przełączenie włącznika błyskawicznie ratowało nas przed postojem. Niemniej jednak nie obyło się bez dodatkowych stresów.

Pierwszy OS postanowiliśmy pojechać ostrożnie, tym bardziej, że ja przed rajdem przejechałem jedynie z 10km. Brak treningu oraz wielomiesięczna przerwa w prowadzeniu rajdówki zmuszała nas do asekuracyjnej jazdy. Poza tym skrócona skrzynia biegów popsuła się na treningu, wiec musieliśmy jechać na długiej, która dla przykładu na 3cim biegu rozpędza się do 160km/h. Stanowczo nie do rajdów. Początek odcinka spokojnie, jednak już objawiły się kłopoty ze skrzynią biegów, którą po treningu przedrajdowym wymieniliśmy i skrupulatnie przejrzeliśmy. Niestety wieczne problemy w tym aucie ze skrzynią biegów ponownie dały się we znaki. W połowie odcinka na jednym z zakrętów wylecieliśmy z drogi uderzając bokiem auta w przydrożne kamienie, a raczej skały ustawione na zewnątrz drogi. Skutkiem były wgniecione drzwi, próg oraz co gorsze skrzywione przednie koło. Jadąc do mety auto nie prowadziło się, zwłaszcza podczas skręcania w prawo. Ogólnie katastrofa, a jeszcze przed nami dwa kolejne odcinki do przejechania, aby dotrzeć do strefy serwisowej. Jazda z przestawionym kołem oraz z zakleszczającą się skrzynią biegów nie wróżyła niczego dobrego. Tuż po starcie do najdłuższego odcinka, na skutek problemu ze zmianą biegu wyrwałem gałkę z drążka biegów, która wpadła mi pod stopy. Natomiast sięgnięcie po nią w trakcie jazdy było niemożliwe, zatem kopałem ją stopami, co chwile, gdyż wpadała mi pod pedały. Szczęśliwie osiągnęliśmy metę zajmując przy tym 3cie miejsce w klasie A7. Dla mnie osobiście zdobycie punktowanego miejsca na skutek dojechania do mety absolutnie nie jest szczytem marzeń. Wręcz przeciwnie. Wolę zdecydowanie, aby to nastąpiło na skutek rywalizacji, walki o cenne sekundy z konkurencją. Prawdą jest, że zwycięzcy są na mecie, a my ją osiągnęliśmy, lecz nie o to chodzi w tym sporcie, bynajmniej dla mnie.

W Rajdzie Karkonoskim, który jest eliminacją Mistrzostw Polski, w ramach Pucharu Łużyc mogą wziąć udział zawodnicy dysponujący minimum byłą licencję krajową, aktualnie R1. Wymogi sprzętowe i bezpieczeństwa zgodnie z Regulaminem RSP PZM.

Zawodnicy zgłoszeni do 2 rundy Pucharu Łużyc w polskim 23 Platinum Rajdzie Karkonoskim będą mieli do pokonania 6 odcinków specjalnych o łącznej długości 92,82 kilometrów po bardzo technicznych asfaltowych trasach. Start honorowy oraz meta rajdu zlokalizowana będzie na malowniczym Placu Ratuszowym Jeleniej Góry obchodzącej w tym roku 900 lecie powstania miasta. Bazą rajdu jest pięknie położony Hotel Jan w Wojcieszycach natomiast strefa serwisowa została zlokalizowana na terenie lotniska Aeroklubu Jeleniogórskiego.

Klasyfikacja Generalna Lausitz Cup po pierwszej rundzie:

1. Sýkora Jan / Škardová Martina Mitsubishi Lancer EVO IX N4 KLASA 4 - 20

2. Mifka Radek / Plachý Tomáš Mitsubishi Lancer EVO IX N4 KLASA 4 - 17

3. Ducháček Dobroslav / Dufek Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 – 15

4. Trněný Karel / Kafka Stanislav Škoda Octavia WRC S/2 KLASA 8 – 12

5.Tošovský Jiří / Gross Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 - 11

6.Pulec / Večerka Michal Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 - 10

7.Donát Václav / Hovorka Jiří Škoda Octavia S/1 KLASA 7 - 9

8.Boček Oldřich / Boček Jiří Škoda Octavia TDI D/9 – KLASA 3 - 8

9.Grega Tomáš / Ježek Jiří Škoda Felicia Kit Car A/5 KLASA 2 - 7

10.Galia Lumír / Hloušek Ota Škoda Felicia Kit Car A/5 KLASA 2 - 6

11.Kneifel Milan / Strnad Radim Peugeot 206 S1600 A/6 KLASA 2 - 5

12.Pohner Karel / Husák Jan Honda Civic Type R A/7 KLASA 3 - 4

13.Macek Karel / Pilný Aleš Toyota Corolla ZK KLASA 8 - 3

14.Kopáček Václav jun. / Picka Petr Suzuki Ignis Sport N/2 KLASA 2 - 2

15.Teichmann Klaus / Trommer Kenny Nissan Almera Kit Car A/7 KLASA 3 - 1

16.Matys Antonín / Vaněček Aleš Škoda Fabia A/5 KLASA 2

17.Pelech Petr / Sláma Michal Honda Civic Type R N/3 KLASA 3

18.Lošťák Martin / Pelcner Jaroslav Škoda Felicia A/5 KLASA 2

19.Vítovec Marek / Beneš Jan Honda Civic VTi N/2 KLASA 2

20.Majer Radek / Pohořelý Michal Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4

21.Teichmann Ronny / Tonn René Nissan Micra A/5 KLASA 2

22.Víchová Iva / Šillerová Klára Škoda Felicia A/5 KLASA 2

23.Lempert Marcin / Bartosz Nukiel Opel Astra GSi N/3 KLASA 3

24.Stywryszko Marcin / Rosik Szymon Škoda Felicia A/5 KLASA 2

25.Hlaváč Pavel / Kašťák Zdeněk Nissan Sunny GTI SA/2

26.Puszkiel Kacper / Danys Pawel BMW 318 H/7 KLASA 7

27.Chudziński Pawel / Zawada Przemyslaw Seat Ibiza CUPRA A/7 KLASA 3

28.Pelikán Daniel / Venzhöfer Václav Suzuki Swift GTi SA/1 KLASA 2

29.Roch Marko / Roch Joerg BMW 318 H/7 KLASA 7

30.Ryznar Lukasz / Jucewic Michal Fiat CC N/1 KLASA 1

Klasyfikacja w poszczególnych klasach:

KLASA 8

1. Trněný Karel / Kafka Stanislav Škoda Octavia WRC S/2 KLASA 8 – 20

2.Macek Karel / Pilný Aleš Toyota Corolla ZK KLASA 8 - 17

KLASA 7

1.Donát Václav / Hovorka Jiří Škoda Octavia S/1 KLASA 7 - 20

2.Puszkiel Kacper / Danys Pawel BMW 318 H/7 KLASA 7 - 17

3.Roch Marko / Roch Joerg BMW 318 H/7 KLASA 7 - 15

KLASA 4

1. Sýkora Jan / Škardová Martina Mitsubishi Lancer EVO IX N4 KLASA 4 - 20

2. Mifka Radek / Plachý Tomáš Mitsubishi Lancer EVO IX N4 KLASA 4 - 17

3. Ducháček Dobroslav / Dufek Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 - 15

4.Tošovský Jiří / Gross Petr Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 - 12

5.Pulec / Večerka Michal Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 – 11

6.Majer Radek / Pohořelý Michal Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 KLASA 4 - 10

KLASA 3

1.Boček Oldřich / Boček Jiří Škoda Octavia TDI D/9 – KLASA 3 - 20

2.Pohner Karel / Husák Jan Honda Civic Type R A/7 KLASA 3 - 17

3.Teichmann Klaus / Trommer Kenny Nissan Almera Kit Car A/7 KLASA 3 – 15

4.Pelech Petr / Sláma Michal Honda Civic Type R N/3 KLASA 3 - 12

5.Lempert Marcin / Bartosz Nukiel Opel Astra GSi N/3 KLASA 3 - 11

6.Chudziński Pawel / Zawada Przemyslaw Seat Ibiza CUPRA A/7 KLASA 3 - 10

KLASA 2

1.Grega Tomáš / Ježek Jiří Škoda Felicia Kit Car A/5 KLASA 2 - 20

2.Galia Lumír / Hloušek Ota Škoda Felicia Kit Car A/5 KLASA 2 - 17

3.Kneifel Milan / Strnad Radim Peugeot 206 S1600 A/6 KLASA 2 - 15

4.Kopáček Václav jun. / Picka Petr Suzuki Ignis Sport N/2 KLASA 2 - 12

5.Matys Antonín / Vaněček Aleš Škoda Fabia A/5 KLASA 2 - 11

6.Lošťák Martin / Pelcner Jaroslav Škoda Felicia A/5 KLASA 2 - 10

7.Vítovec Marek / Beneš Jan Honda Civic VTi N/2 KLASA 2 - 9

8.Teichmann Ronny / Tonn René Nissan Micra A/5 KLASA 2 - 8

9.Víchová Iva / Šillerová Klára Škoda Felicia A/5 KLASA 2 - 7

10.Stywryszko Marcin / Rosik Szymon Škoda Felicia A/5 KLASA 2 - 6

11.Pelikán Daniel / Venzhöfer Václav Suzuki Swift GTi SA/1 KLASA 2 - 5

KLASA 1

1.Ryznar Lukasz / Jucewic Michal Fiat CC N/1 KLASA 1 - 20

Ujęta tu klasyfikacja generalna jak i ta w poszczególnych klasach mogą ulec zmianie.

Źródło artykułu: