#SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej

Materiały prasowe / #SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej
Materiały prasowe / #SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej

13 września wystartowała akcja społeczna, mająca zmotywować Polaków do zwiększenia aktywności fizycznej. Pod hasłem „Spoć się!” jej organizatorzy chcą popularyzować różne formy ruchu i aktywizować całe rodziny.

[b]Polaku, wstań z kanapy!

#SpoćSię
#SpoćSię

[/b]

Choć Polacy to naród kibiców, sami sportu nie uprawiają zbyt często. Zaledwie co 3. dorosły przyznaje się do regularnego ruchu, a aktywność na poziomie zalecanym przez WHO dla prawidłowego rozwoju utrzymuje tylko 20 proc. chłopców i 15 proc. dziewczynek w wieku 11-16 lat oraz kilkanaście procent przedszkolaków – podaje Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego. Wśród seniorów jest nieco lepiej, lecz nie idealnie: ci aktywni stanowią ok. 40,8 proc. Nasz i tak niewielki zapał do sportu ograniczyła pandemia. W czasie obostrzeń swoją codzienną porcję ruchu zmniejszyła 1/3 dzieci, 39 proc. mężczyzn i 30 proc. kobiet.[1] To wszystko przekłada się na rosnącą liczbę osób z nadwagą i otyłością (zbyt dużo waży już 54 proc. Polaków)[2], które prowadzą do zwiększonej zachorowalności na choroby serca, stawów czy nowotwory[3]. Czas to zmienić, mówią przedstawiciele Fundacji Zwalcz Nudę, która od 9 lat organizuje Narodowy Dzień Sportu, a tym razem wychodzi z inicjatywą kampanii #SpoćSię, która ma zachęcić całe rodziny do aktywnego spędzania czasu.

[b]Nie ruszamy się, bo nie chcemy się spocić

#SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej
#SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej

[/b]

Jak Fundacja Zwalcz Nudę zamierza przełamać nasz opór wobec sportu? Przede wszystkim edukując, podkreślając jego korzyści zdrowotne, a także udowadniając, że ruch może być atrakcyjny i przyjemny. Kampania #SpoćSię ma pokazać, że uprawianie sportu nie wymaga dobrej kondycji – jest wiele dyscyplin, wśród których każdy znajdzie tę adekwatną do swojego wieku oraz poziomu sprawności. Organizatorzy kampanii chcieliby nie tylko odczarować mity funkcjonujące wokół aktywności fizycznej, ale też zmienić nasze postrzeganie pocenia się. To właśnie ono stało się kolejną wymówką dla ograniczenia ruchu, obok zapracowania, braku czasu i długich godzin spędzanych przy komputerze.

"Strach przed poceniem się wpływa negatywnie na naszą aktywność" – potwierdza Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę. "Z rozmów z trenerami, nauczycielami WF oraz sportowcami, które prowadziłam przy organizacji Narodowego Dnia Sportu, wynika, że Polacy bardzo nie lubią się pocić. Z jednej strony mają świadomość, że aktywność fizyczna to warunek zachowania zdrowia, z drugiej jednak rezygnują z ruchu z powodu pocenia się. Także nastolatki, a nawet małe dzieci potrafią unikać zajęć sportowych, nie chcąc się spocić. A przecież pot to zdrowy objaw, towarzyszący aktywności. Świadczy o tym, że dobrze wykonaliśmy trening i powinien być powodem do zadowolenia, bo oznacza, że zrobiliśmy coś dobrego dla naszego organizmu. Chcemy zmienić to nastawienie, promować modę na sport, dlatego nadaliśmy kampanii przykuwającą uwagę i nieco przewrotną nazwę" – „Spoć się!” – dodaje Radkowska.

#SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej
#SpoćSię – nowa kampania społeczna, która zachęca Polaków do większej aktywności fizycznej

Influencerzy wspierają kampanię

Przez najbliższe miesiące kampania #SpoćSię będzie promować różne formy ruchu, by zachęcić do uprawiania sportu nawet osoby leniwe, starsze czy mniej sprawne. Organizatorzy chcą wywołać reakcję łańcuchową: dotrzeć do uczniów szkół, którzy wciągną w sport rodziców i dziadków i odwrotnie – do dorosłych, którzy zachęcą do ruchu dzieci. Pomóc mają w tym znani i lubiani influencerzy i ambasadorzy. Na stronie internetowej kampanii: www.spocsie.pl, będzie można obejrzeć filmy z ich udziałem i zobaczyć, jak się pocą, uprawiając sport. W materiałach kampanii znajdują się także treningi od klubów sportowych i prosty test, pomagający dobrać sport do swoich preferencji. Całości towarzyszyć będzie kampania informacyjna w mediach, z których korzystają odbiorcy w różnym wieku: od TikToka, przez Facebook, Youtube i Instagram po portale internetowe.

Pierwsza edycja kampanii #SpoćSię potrwa do końca listopada 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę. Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje +.

Wirtualna Polska jest patronem medialnym kampanii.
Więcej informacji na stronie www.spocsie.pl


[1] Raport Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania 2020”, http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa [dostęp: 2.09.2021 r.].
[2] J.w.
[3] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Źródło artykułu: