National Collegiate Athletic Association, czyli w skrócie NCAA, to organizacja, która na co dzień zajmuje się organizacją zawodów sportowych w USA wśród szkół wyższych. Zarabia ona w głównej mierze na transmisjach telewizyjnych ze swoich wydarzeń, a zgromadzone w ten sposób środki w zdecydowanej większości rozdysponowuje pomiędzy uczelnie. Młodzi sportowcy nie otrzymują jednak wynagrodzenia za swoją grę i w tej kwestii nic nie ulegnie zmianie.
Rewolucją w tym wypadku ma być zmiana dotycząca tego, że zawodnicy będą mogli wreszcie zarabiać na swoim wizerunku, poprzez chociażby kontrakty reklamowe lub też umowy sponsorskie z markami obuwia, odzieży itp. Do tej pory nie mieli takiej możliwości, w związku z czym będzie to olbrzymi krok naprzód.
Ma to również być zachęta dla graczy, aby ci nie pomijali rozgrywek NCAA w swojej sportowej ścieżce, co w ostatnich latach zaczęło przybierać na sile w głównej mierze właśnie przez wyżej wymieniony aspekt - brak możliwości podpisywania umów i tym samym zarabiania na swoim wizerunku w trakcie nauki na uczelni.
ZOBACZ WIDEO: Koronawirus. Czy zabraknie pieniędzy na polski sport? "Liczę na to, że budżet ministerstwa sportu będzie wyglądał tak samo"
Oczywiście będzie istniało kilka obostrzeń. Jeśli przykładowo w koszykówce dany zespół będzie rozgrywał swoje spotkania w strojach firmy A, to gracz tejże drużyny nie będzie mógł związać się umową sponsorską z firmą B. Wytyczne mają być jednak przedstawione w najbliższym czasie po to, aby wszelkie kwestie były klarowne.
- Aktualnie trwają prace zarządu NCAA, które mają na celu zmodernizowanie całego procederu dotyczącego wykorzystania wizerunku i nazwiska sportowców. Zmiany planujemy wprowadzić możliwie jak najszybciej i na pewno nie później niż w styczniu 2021 roku - podkreślił Gene Smith, pełniący obowiązki wiceprezesa i dyrektora ds. sportowych na Ohio State University.
The NCAA says it is expected to adopt new name, image and likeness rules for athletes starting 2021-22, allowing them to receive compensation for third-party endorsements and opportunities such as social media, businesses and personal appearances.
— Shams Charania (@ShamsCharania) April 29, 2020
Czytaj także:
Josh Richardson włączył się w walkę z koronawirusem. Zaangażował się w przekazanie 500 tys. posiłków potrzebującym >>
Emocjonalny wpis Vanessy Bryant w dniu urodzin Gianny. "Jesteś częścią mojej duszy na zawsze" >>