Tegoroczna edycja Intel Extreme Masters Katowice zapewniła fanom rywalizacji niezliczone okazje do celebracji esportu. Razem z powrotem strefy IEM Expo, do Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach zawitały też dwa nowe turnieje - kobiece rozgrywki w ESL Impact oraz zawody simracingowe w ESL R1.
Jednak w tym roku organizator wydarzenia postarał się także na szersze spojrzenie na esport, a to za sprawa EFG Esports Forum, które miało miejsce w dniach 10-11 lutego.
Nowe perspektywy
Podczas weekendu esportowych emocji, liderzy opinii, przedstawiciele branży oraz politycy spotkali się na dwudniowej konferencji, mającej na celu omówienie przyszłości branży esportu, również w kontekstach ekonomicznych i gospodarczych.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: dla takich akcji przychodzi się na stadion
Pierwszy dzień stanął pod nazwą "Esports Elevated. Trends & Perspectives", w trakcie którego omówiono między innymi temat rosnącego zaangażowania marek nieendemicznych, w tym także w sektorze premium, w rozgrywki esportowe. Giulia Zecchini, Commercial Strategy Director w FACEIT, przedstawiła case study współpracy z marką modową Gucci przy projekcie Gucci Gaming Academy - projektu mającego na celu wspieranie graczy w ich ścieżce do profesjonalnej kariery.
Ponadto, podczas swojego wystąpienia Tony Habschmidt, szef konsultingu w Newzoo, wiodącej globalnej firmie zajmującej się badaniem rynku gier i esportu, opowiedział o tym, jak zmieniała się branża z biegiem lat i jakim wyzwaniom musi sprostać. Szczególną uwagę poświęcił zagadnieniu "popcorn gaming", które coraz częściej wiąże się ze sposobem konsumowania treści w sieci. Fenomen oglądania gier, zamiast grania w nie samemu przekłada się na znaczy wzrost zainteresowania i znaczenia streamingiem gier.
Nie zabrakło też miejsca na spojrzenie na jeden z najszybciej rozwijających się segmentów wirtualnego esportu - esport mobilny. Simon Eicher, Director Game Ecosystems Mobile w EFG przedstawił case study projektu Snapdragon Pro Series - najszybciej rozwijającej się mobilnej platformy esportowej na świecie i podkreślił znaczenie gier mobilnych w przyszłości całej branży.
Cyfrowa szansa dla Europy
Centralnym tematem drugiego dnia EFG Esports Forum były relacje między branżą esportową a gospodarką - w wymiarze krajowym i lokalnym (samorządowym). Spotkanie składało się z dwóch paneli oraz poprzedzającymi je prelekcjami.
Panel pierwszy dotyczył inicjatyw Parlamentu Europejskiego, w tym przyjętej przez Parlament Europejski w listopadzie 2022 r. rezolucji zawierającej m.in. apel do Komisji Europejskiej o opracowanie strategii rozwoju esportu w państwach UE. Był on okazją do rozmowy na temat roli esportu w rozwoju gospodarczym, cyfrowym i społecznym państw UE. Goście dyskutowali o znaczeniu esportu w edukacji i wzmacnianiu jego potencjału kreatywnego. Chodziło również o to, aby omówić elementy, które w przyszłości pozwolą na tak mocną pozycję esportu w gospodarce, aby jego rola w edukacji młodzieży była niepodważalna.
Wstęp do dyskusji wygłosił Sergi Mesonero z Interactive Software Federation of Europe. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele instytucji publicznych, branży, eksperci i edukatorzy: Nepomuk Nothelfer, ekspert komisji kultury Parlamentu Europejskiego CULT, Dominika Urbańska-Galanciak, prezeska SPIDOR, Sergi Mesonero, a także Apoloniusz Tajner, wiceprezes PKOl, który mówił m.in. o perspektywie włączenia esportu do dyscyplin olimpijskich.
Cyfrowa przyszłość
Intel Extreme Masters Katowice 2023 jest już przeszłością, ale powrót wydarzenia w pełnej krasie pokazał, że esport to dalej dziedzina jutra. Branża nieprzerwanie się rozwija. W Polsce to sektor, który na profesjonalny poziom wszedł dopiero dekadę temu, a już stanowi ważny i przyszłościowy filar krajowej gospodarki. Stąd rośnie potrzeba na takie inicjatywy, jak EFG Esports Forum, które pozwalają na budowanie świadomości esportu i debatę w newralgicznych tematach dla całej branży.
Zobacz także:
Rosjanie dopuszczeni do rywalizacji w Polsce. Wszystko zgodnie z prawem