Żużel. Ważna zmiana w Regulaminie Szkolenia. Młodzież może być trenowana w kierunku pit bike'ów

Zdjęcie okładkowe artykułu: WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: motocykl pit bike
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: motocykl pit bike
zdjęcie autora artykułu

Trener Żużlowej Reprezentacji Polski, Rafał Dobrucki, poinformował o nowej istotnej regulacji w Regulaminie Szkolenia w Sporcie Żużlowym. Wprowadzono bowiem zapis o szkoleniu młodzieży w kierunku żużla na motocyklach pit bike.

W tym artykule dowiesz się o:

Kwestia wprowadzenia takiej regulacji toczyła się od pewnego czasu. Jazda na pit bike'ach staje się w Polsce coraz bardziej popularna i uznawana jest przez niektórych za pierwszy etap szkolenia w sporcie żużlowym. Zaletą aktywności na tych jednośladach są m.in. dość niskie koszty, bo zakup jednego to wydatek rzędu od 3 do 5 tysięcy złotych. Sam serwis także nie jest tak drogi w utrzymaniu, jak jest to w przypadku motocykli żużlowych do jazdy na mini torze.

Oprócz tego ważny jest fakt, że ściganie na pit bike'ach jest bliskie do speedwaya. Pozwala opanować sztukę prowadzenia motocykla, uczy lekkości w jego prowadzeniu. Ponadto dochodzi mała moc i zakaz tuningowania sprzętu. A to wyrównuje szanse. - Dlatego dziecko uczy się jeździć z maksymalnie odkręconą manetką. Gdy widzi, że jego rywal jest szybszy, to zaczyna kombinować. Inaczej układa ciało na motocyklu, pracuje nad sylwetką. Tego wszystkiego nie byłoby na dużej maszynie - mówił w grudniu dla WP SportoweFakty Łukasz Pawlikowski, były żużlowiec, obecnie propagator pit bike'ów w Polsce.

- Pit bike pozwala przygotować się do żużla. Chociażby pod względem kondycyjnym, uczy też koordynacji. Nie zapominajmy, że żużel to dyscyplina skomplikowana, trudna. Tymczasem pit-bike rozwija wszechstronnie, nawet pod względem motocrossu, bo mamy tam przecież zmianę biegów - stwierdzał z kolei w 2019 roku dla naszego portalu Rafał Dobrucki, który od kilku lat jest gorącym orędownikiem pit bike'ów i już za czasów pracy w klubie z Wrocławia aktywnie działał na tym polu, angażując w to swoich zawodników.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Patryk Dudek ubolewa w związku z brakiem kibiców na trybunach. "My jesteśmy dla nich, oni dla nas"

Obecny trener Żużlowej Reprezentacji Polski poinformował właśnie, że w Regulaminie Szkolenia w Sporcie Żużlowym pojawił się oficjalnie zapis mówiący o tym, że trener lub instruktor żużla może szkolić na motocyklach innych niż żużlowe. Dobrucki zapowiedział również, że w planie jest dalsze wychodzenie do innych dyscyplin, które "będą budować żużel".

Z Regulaminu Szkolenia w Sporcie Żużlowym dot. naboru i szkolenia:

[...] 11. W ramach prowadzonego szkolenia dozwolone jest przeprowadzanie treningów na motocyklach Pit Bike według następujących zasad: 1) treningi mogą się odbywać na torach żużlowych lub mini żużlowych zgodnie z pkt 5 powyżej oraz na torach Bit Bike o obwodzie zamkniętym posiadających ważną homologację PZM, 2) mogą uczestniczyć adepci szkółek żużlowych i mini żużlowych, 3) mogą uczestniczyć w nich zawodnicy i adepci klubów Pit Bike, posiadający następujące dokumenty: a) zgoda klubu Pit Bike, b) zgoda rodziców na trening na torze żużlowym lub mini żużlowym, c) karta zdrowia zawodnika z ważnymi badaniami lekarskimi, 4) można korzystać wyłącznie z motocykli Pit Bike zgodnie z poniższymi zasadami: a) dla adeptów/osób w wieku 8-12 lat – motocykle STOCK 90 (silniki 4T 2V moc max do 8 KM, masa pojazdu do 65 kg, pojemności do 90 cc, koło tylne max 10’), b) dla adeptów/osób w wieku 10-14 lat – motocykle STOCK 125 (silniki 4T 2V o pojemności do 125 cc, moc max do 12 KM, masa pojazdu do 75 kg, koło tylne max 12’), c) dla adeptów/osób w wieku 12-16 lat – motocykle STOCK 150 JUNIOR (silniki 4T 2V o pojemności do 150 cc, moc max do 15 KM, masa pojazdu do 80 kg, koło tylne max 12’) [...]

CZYTAJ WIĘCEJ: Granice dla niego nie istnieją. Wielokrotny mistrz znów imponuje Najbardziej znany żużlowy Walczak! Do sukcesów prowadziły go atomowe starty

Źródło artykułu: