Nie tylko pierwszy mistrz świata. Był aktorem i żołnierzem

Getty Images / Na zdjęciu: Lionel van Praag
Getty Images / Na zdjęciu: Lionel van Praag

Lionel van Praag w 1936 roku na zawsze zapisał się w historii żużla, zostając pierwszym Indywidualnym Mistrzem Świata. Później był żołnierzem oraz aktorem.

W tym artykule dowiesz się o:

Lionel van Praag urodził się 17 grudnia 1908 roku jako jedyne dziecko Louisa i Mozelle May, pochodzącej z Indii. Od najmłodszych lat interesował się techniką, co później odegrało kluczową rolę w jego życiu i karierze.

Ukończył szkołę techniczną, zdobywając zawód mechanika maszyn do pisania. Umiejętności techniczne i intuicyjne podejście do maszyn nie tylko pomogły mu na torze żużlowym, ale i wpłynęły na jego życiowe osiągnięcia.

Dorastał na farmie, gdzie po raz pierwszy zetknął się z motocyklem ojca. To właśnie tam doskonalił swoje umiejętności jazdy, które w późniejszych latach stały się fundamentem jego sukcesów sportowych.

ZOBACZ WIDEO: Czy to powód słabszej formy Janowskiego? Zawodnik odpowiada

Van Praag rozpoczął karierę żużlową w 1926 roku, szybko zdobywając popularność w Australii i Nowej Zelandii. W 1931 roku przeniósł się do Wielkiej Brytanii, ówczesnego centrum światowego żużla, gdzie odnosił kolejne sukcesy.

Równolegle próbował sił w innych dziedzinach - w 1933 roku wystąpił w filmie Money for Speed. Znany z przystojnego wyglądu i nienagannej sylwetki, deklarował, że nie pije ani nie pali, co wyróżniało go spośród wielu rywali. Przy wzroście 175 cm był wyższy od większości konkurentów na torze.

Największym osiągnięciem sportowym van Praaga było zdobycie tytułu pierwszego w historii Indywidualnego Mistrza Świata na żużlu w 1936 roku. Wydarzenie to jednak nie obyło się bez kontrowersji. O wyniku decydowała suma punktów z eliminacji i finału. Lionel van Praag oraz Eric Langton zdobyli po 26 punktów, a przed wyścigiem finałowym mieli zawrzeć układ - zwycięzcą miał zostać ten, kto obejmie prowadzenie na pierwszym łuku.

Doszło jednak do upadku, po którym van Praag liczył na wykluczenie rywala. Gdy to nie nastąpiło, zerwał nieformalną umowę, o czym Langton nie został poinformowany. W ten sposób van Praag zdobył jedyny w swojej karierze tytuł mistrzowski.

Rok później, nadal będąc aktywnym żużlowcem, uzyskał licencję pilota. Podczas II wojny światowej walczył w szeregach Royal Australian Air Force. W jednej z misji jego samolot został zestrzelony przez Japończyków, a van Praag wraz z załogą spędził całą noc na oceanie, odpierając ataki rekinów. Za swoje zasługi wojenne został odznaczony medalem przez króla Jerzego VI.

Żużlową karierę zakończył dopiero w wieku 43 lat, jednak jego pasja do sportów motorowych trwała nadal - brał udział w wyścigach motorowodnych i kontynuował latanie. Zmarł 15 maja 1987 roku na rozedmę płuc, pozostając w pamięci jako pionier żużla oraz bohater wojenny.

Źródło artykułu: WP SportoweFakty