Frekwencja w polskich halach - podsumowanie PGNiG Superligi Mężczyzn

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Minione rozgrywki PGNiG Superligi Mężczyzn okazały się niezwykle udane pod względem frekwencji na trybunach. Spotkania z udziałem zespołów elity cieszyły się dużym zainteresowaniem kibiców.

W tym artykule dowiesz się o:

Po kilku latach stagnacji w końcu nastąpił znaczący wzrost frekwencji na trybunach podczas spotkań PGNiG Superligi. W sezonie 2013/2014 mecze fazy zasadniczej śledziło średnio 1285 widzów, czyli blisko 200 osób więcej niż w poprzednich rozgrywkach. Wpływ na taki wynik miała m.in. lepsza frekwencja na spotkaniach najlepszych polskich drużyn. Mecze w Kielcach i Płock oglądało o 10 procent więcej kibiców niż w poprzednim sezonie. [ad=rectangle] Poprawa frekwencji związana była także z dużym zainteresowaniem spotkaniami z udziałem beniaminków. Mecze zespołów z Legionowa i Opola śledziło zdecydowanie więcej kibiców niż pojedynki w Legnicy i Przemyślu. W przyszłym sezonie frekwencja na trybunach powinna być jeszcze wyższa, bowiem do użytku zostaną oddane dwie duże hale w Lubinie i Szczecinie.

Najwyższą frekwencję odnotowano w 13. kolejce - średnio 1840 osób na mecz. Co ciekawe w tej kolejce nie odbywał się pojedynek Orlen Wisły Płock z Vive Targami Kielce. Tak wysoka frekwencja była wynikiem m.in. akcji przeprowadzonej przez płocki klub, 1000 uczniów mogło nabyć bilet na ten mecz za 1 grosz. Miejmy nadzieję, że to nie ostatnia tak udana akcja Wisły. W 13. kolejce wielu kibiców pojawiło się także na meczach w Kielcach i Mielcu.

Kolejki (suma widzów / średnia na mecz) 1. kolejka - ok. 7900 (1315) 2. kolejka - ok. 5900 (985) 3. kolejka - ok. 9750 (1625) 4. kolejka - ok. 6600 (1100) 5. kolejka - ok. 9550 (1590) 6. kolejka - ok. 6300 (1050) 7. kolejka - ok. 7700 (1285) 8. kolejka - ok. 8850 (1475) 9. kolejka - ok. 6900 (1150) 10. kolejka - ok. 8250 (1375) 11. kolejka - ok. 7100 (1185) 12. kolejka - ok. 6350 (1060) 13. kolejka - ok. 11050 (1840) 14. kolejka - ok. 9000 (1500) 15. kolejka - ok. 7800 (1300) 16. kolejka - ok. 7900 (1315) 17. kolejka - ok. 7850 (1310) 18. kolejka - ok. 6300 (1050) 19. kolejka - ok. 6750 (1125) 20. kolejka - ok. 8350 (1390) 21. kolejka - ok. 6600 (1110) 22. kolejka - ok. 6900 (1150)

Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 169650 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1285

Sezon 2012/2013 Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144900 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1100

Sezon 2011/2012 Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144100 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1090

Sezon 2010/2011 Suma widzów na spotkaniach Superligi mężczyzn: ok. 146900 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1110

Sezon 2009/2010 Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 113050 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 860

Sezon 2008/2009 Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 132700 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1005

Sezon 2007/2008 Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 97850 Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 741

Mecze Vive Targów Kielce cieszą się dużym zainteresowaniem kibiców
Mecze Vive Targów Kielce cieszą się dużym zainteresowaniem kibiców

W fazie zasadniczej, podobnie jak w minionych sezonach, najwyższą średnią liczbę widzów na meczu zanotowano w Kielcach. Różnica dzieląca Kielce od Płocka wyniosła zaledwie 75 widzów na mecz. Oba kluby odnotowały 10 procentowy wzrost frekwencji na trybunach w porównaniu z sezonem poprzednim. Podobnego rzędu spadek nastąpił w Głogowie i Mielcu.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza zasadnicza

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Kielce4000313078%34400
Płock5500307556%33850
Mielec2175145567%16000
Głogów2000122061%13450
Legionowo2000109055%12000
Kwidzyn1500102068%11200
Puławy7001015145%11150
Opole10001010101%11100
Zabrze100088088%9700
Szczecin73066591%7300
Piotrków Tryb.95050053%5500
Lubin55036566%4000

[nextpage]Spotkania fazy play-off w PGNiG Superlidze Mężczyzn cieszyły się większym zainteresowaniem niż mecze sezonu zasadniczego. W fazie zasadniczej na trybunach zasiadało średnio 1285 widzów, w fazie play-off 1345. Średnia nie oddaje jednak w pełni tego, jak kształtowała się frekwencja na trybunach. [ad=rectangle] W większości miast w fazie play-off zanotowano niższą frekwencję niż w sezonie zasadniczym. Duży wpływ na wysoką średnią miał znaczny wzrost liczby widzów na trybunach w Orlen Arenie. To właśnie Wisła może pochwalić się najwyższą frekwencją na spotkaniach w fazie play-off.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza play-off

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Płock5500384070%19200
Kielce4000312078%15600
Zabrze100084084%3350
Kwidzyn150095063%2850
Opole100083584%2500
Mielec217581537%2450
Puławy700700100%2100
Głogów200063532%1900
Piotrków Tryb.95063567%1900
Szczecin73046564%1850
Legionowo200060030%1800
Lubin55031557%950
W Orlen Arenie zasiadło najwięcej kibiców w fazie play-off
W Orlen Arenie zasiadło najwięcej kibiców w fazie play-off

Poniżej prezentujemy zestawienie średniej frekwencji na trybunach w danym mieście w ostatnich siedmiu latach, w sezonie zasadniczym. W zależności od miasta obserwowaliśmy systematyczny wzrost bądź spadek zainteresowania spotkaniami. Decydujący wpływ na daną tendencję miał poziom sportowy prezentowany przez miejscową drużynę.

PGNiG Superliga Mężczyzn - faza zasadnicza

Miasto2013/142012/132011/122010/112009/102008/092007/08
Kielce3130271028703020274528652120
Płock3075247021652020950730700
Głogów1220105512901230128014151190
Kwidzyn10201110655645645620710
Puławy1015675695605615530670
Lubin365335345395395485520
Mielec1455159017451610-1655-
Piotrków Tryb.500570-665520835935
Zabrze880750705-550--
Szczecin665680-----
Legnica-590620765-685530
Olsztyn--695109010101055810
Wągrowiec--675800845--
Legionowo1090------
Opole1010------
Gdańsk----545480430
Gorzów Wlkp.---515-700-
Przemyśl-630-----
Ciechanów--630----
Wrocław----810--
Elbląg------345
Piekary Śl.------220
Źródło artykułu: